2024-08-02 13:42:00
Fiat 600e RED
Fiat 600e RED
Zdroj: jh

TEST: Fiat 600 RED – elektrická a usmievavá Fiatka. Iná, ale stále sympatická

Fiat Šesťsto, ako znie správny názov v slovenčine, tu istý čas nebola. Teraz je znovuzrodená a celkom iná.

Schválne, kto si pamätá na minulú generáciu „Šestovky?“ Už je to štrnásť rokov odkedy sa definitívne prestala vyrábať a aj v tom čase bola slušne povedané zastaraná. Fiat 600, respektíve po taliansky Fiat Seicento bol malý trojdverový hatchback slúžiaci na základnú mobilitu. Nebol ani veľmi bezpečný, ani veľmi komplikovaný a ani veľmi drahý. A bol aj elektrický. Elettra mala 30 kW trojfázový motor a 18 dvanásťvoltových batérií pre maximálnu rýchlosť 100 km/h a dojazd 90 kilometrov.

Nový elektromobil nesúci rovnaké meno je celkom iný, avšak taktiež elektrický. Ťažko povedať, či slovo taktiež je správne, lebo aktuálne nie je len elektrický, aký bol prvé mesiace od uvedenia. Dnes je aj spaľovací, teda vlastne mild-hybridný. Jeho kolegovia stojaci na rovnakej elektrifikovanej platforme spaľovacie verzie ponúkajú taktiež. Paradoxne tu tak máte dve podobné autá – novšiu 600-vku a staršiu 500X, ktoré obe kúpite aj so spaľovacím motorom. Niečo podobné napríklad nenastane pri modeli 500. Kým staršia verzia sa pomaly porúča a do sveta púšťa rozlúčkové verzie, novšia to dva roky skúšala ako elektromobil, aby o ďalší rok-dva dostala taktiež aj mild-hybridnú verziu. Prečo? Lebo môže. Lebo aj keď marketing podobne ako pri 600-vke hlásal „čistú elektrinu,“ inžinieri a vedenie Stellantisu autá postavili na „čisto elektrickej platforme,“ ktorá však v prípade potreby môže poňať aj spaľovací variant.

Zdroj: jh

Skrátka zadné dvierka, ako to nazval šéf koncernu. A také zadné dvierka má aj elektrická 600-vka. A prečo to tak rozmazávam. Lebo treba. Lebo mild-hybridnú 600-vku kúpite od 22-tisíc eur, kým elektrickú kúpite o minimálne 13-tisíc drahšie. Otázkou tak je, či sa vám to oplatí. Ak by šlo len o peniaze, neoplatí. Ten rozdiel sa vám jednoducho nevráti. Museli by ste mať doma solárne panely a nabíjať iba doma a zároveň veľa jazdiť a mať ešte aj batériové úložisko doma a ja neviem čo ešte, aby to celé malo väčší zmysel.

Nie, z finančného hľadiska sa vám elektrická 600-vka neoplatí. Má teda električka nejakú pridanú hodnotu? Má, samozrejme. Veď je to električka. Takže je viac in. Navyše má automatickú prevodovku, ktorá počas jazdy vpred nemusí radiť. Takže jazda je hladšia, je príjemnejšia, tichšia. Každý kilometer, ktorý spravíte vás môže tešiť aj z hľadiska absencie lokálnych emisií. Navyše sa vám motor nebude kaziť ani keď budete s autom jazdiť trasy v dĺžke pár stoviek metrov. Dá sa to pešo s fazuľovými emisiami? Dá, ale prečo by ste nemohli bezemisne?

Zdroj: jh

Nová 600-vka je kompaktný crossover, ktorý sa rozmermi radí do segmentu B, respektíve B-SUV. S celkovou dĺžkou 4171 mm je o málo menší ako model 500X, no zreteľne väčší ako 500-vka súčasnosti i 600-vka minulosti. Logická následnosť modelových označení ale v tomto prípade hrá v prospech recyklácie názvu modelu. Aj žiak prvého stupňa základnej školy si skôr, či neskôr uvedomí, že 600 je viac ako 500 a tu to platí do bodky.

Elektroauto kúpite aktuálne v dvoch výbavách. Buď chudobnejšiu verziu RED, na ktorú sa pozeráte s tromi základnými farbami – červená, biela alebo čierna na výber a so základným balíkom asistentov a doplnkovej výbavy. Bez adaptívneho tempomatu, bez cúvacej kamery, bez kontroly mŕtvych uhlov, bez koženkového interiéru, bez bezdrôtovej nabíjačky, no zato s rovnakým displejom infotainmentu, s konektivitou CarPlay a Android Auto, s LED svetlami vpredu i vzadu, s výkonom 156 koní a s batériou 54 kWh, z ktorých je využiteľných pre jazdu 51 kWh. Ide o tú istú techniku akú na trh uviedli modely značky Peugeot. Pochádza teda od PSA a v Stellantise si povedali, že urobia na rovnakých základoch ako Jeep Avenger, tak Fiat 600 i Alfa Romeo Junior. Keď sa ale na autá pozriete, ani jedno sa nepodobá na druhé. To je sila moderných zdieľaných platforiem. Mne dokonca do tohto výpočtu ladí ešte aj Peugeot 2008 a Citroen eC4. Najmä tým, že majú vysoké nástupné prahy (čo konštrukčne ťažko zmeníte) a tým, že v nich človek skôr leží, než sedí – to pre batérie v podvozku.

Zdroj: jh

Druhou možnosťou je výbava La Prima. Tam už je, alebo je dostupné všetko čo model ponúka. Kým RED kúpite od 35 490,- La Primu s rovnakým pohonom, no lepšou výbavou od 40-tisíc. Rozdiel medzi nimi je značný, no ako prvé si všimnete, že La Prima ponúkne aj zaujímavejšie farby ako červenú, bielu a čiernu. Najvýraznejšia oranžová metalíza s názvom Sun of Italy je už v cene. Decentnejšie metalízy sú za 600 eur.

Automobil jazdí dobre. Veľmi mäkký podvozok umožňuje karosérii výraznejšie náklony pri prudšom zaobchádzaní. To zvyšuje prejazdové rýchlosti a pocitovú i objektívnu dynamiku na okreskách, no tiež v meste. Náklony nepôsobia nebezpečne, napriek radeniu auta medzi crossovery, ba SUV modely, vozidlo sedí relatívne nízko a pomer rozchodu k rázvoru je v prospech bezpečnej a najmä istej jazdy. Tak ako súrodenci, aj 600-vka verí pohonu prednej nápravy, do ktorého veľmi kafre elektronika. Takže pozor pri rozbehoch. Výhoda v zákrutách je nevýhodou pri rozbehoch. Kolesá ľahko uskočia (aj na priečnych nerovnostiach v zákrutách) a ľahko ukážu ako málo okamžitého gripu eko kolesá poskytujú. Skrátka sa tie odpichy nezaobídu bez blikania elektroniky a v zásade týmto elektromobilom nezískate nič na prvých metroch po stlačení plynu. Potom je to ale iná káva.

Zdroj: jh

Potom to už fičí a pružnosť je taká, aká by pri „základnom“ elektromobile mala byť. Predbiehať teda viete. Električke výraznejšie dochádza dych nad 100 km/h, no ešte stále slušne zrýchľuje a privedie vás k diaľničným rýchlostiam ľahko a bezbolestne.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládne 600e za 4,76 sekundy. To je skutočne solídny čas. Vo všeobecnosti sa dá pri tejto veľkosti auta nazvať ako výrazne nadpriemerný. Pri elektromobiloch je v dobrom priemere. Z 80 na 120 km/h ide za 5,96 sekundy. O dve sekundy lepšie, než všeobecný tzv.: dobrý priemer. Takže opäť vysoko nadpriemerná dynamika. Len tie odpichy z miesta treba jemne, ale aj keby ste nie, aj tak budú jemné, elektronika vám stopne ambície.

Slabinou auta je veľmi reaktívne riadenie okolo stredovej polohy volantu. V kombinácii s mäkkým podvozkom sa auto úplne zbytočne nepokojne nakláňa aj pri menších korekciách smeru. Reálne tým u slabších žalúdkov vyvoláva nevoľnosť. Azda si na to aj tie slabšie žalúdky zvyknú, no moja posádka bola už po prvej jazde vďačná za opustenie vozidla a druhýkrát sa už viezť nechceli. A ani mne nebolo obzvlášť fit.

Zdroj: jh

Model dosiahne na AC nabíjaní výkon priemerných 11 kW. Na DC je to pekných 100 kW, no obvykle nebudete sosať viac ako 80 kW. Aj to ale malú baterku z 10 na 80% nabije za menej než polhodinu. Malá baterka autu dodáva diaľničný dojazd cez 200 km pri jazde rýchlosťami 120-130 km/h. Nový motor si nepýta za diaľnicu takú vysokú daň ako slabší a starší agregát, ktorý PSA montoval a ešte montuje do električiek. Kombinovaný dojazd v letnom počasí bol 280 km. To zodpovedalo spotrebe cca 17,4 kWh. Opäť, nešlo o úspornú jazdu. Dynamiku elektromobilu využívam rád. V meste som však zvládol jazdiť svoj okruh za 12,4 kWh, čo je v preklade 400 km na nabitie. A to je ozaj pekné. S dynamickými odpichmi to bolo 15,6 kWh. To je približne 320 km na nabitie. V preklade: dobrý elektromobil do mesta a priľahlého okolia. Príležitostné výjazdy mimo mesta sú lepšie po okreskách, či pomalším tempom po diaľnici. Pred cestou si treba zmerať dĺžku trasy a pozrieť dostupné nabíjačky. Potom sa dá aj väčšmi ponáhľať.

Slušné auto, trochu primäkké so špecifickou polohou za volantom a s nepokojným volantom okolo stredovej polohy. Výbava RED je chudobnejšia, ale skromnejšiemu užívateľovi bude stačiť. 6 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Fiat 600e
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (kW): 115
Systémový krútiaci moment (kW): 260
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 14,2-16,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4171 / 1781 / 1523
Rázvor náprav (mm): 2562
Objem batožinového priestoru (l): 360
Kapacita batérie brutto/netto (kWh) 54/51
Maximálna rýchlosť nabíjania AC/DC (kW): 11/100
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1520
Užitočná hmotnosť (kg): 505
   
Základná cenníková cena testovaného modelu: od 35 490,-

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku