2024-07-23 16:50:00
Mini Cooper S
Mini Cooper S
Zdroj: jh

TEST: Mini Cooper S – Pravé Mini, jediné Mini, navždy Mini

Nech už značka Mini ponúka akékoľvek mini, midi, či maxi auto, každý znalec vie, že to pravé Mini je to najmenšie.

Trojo dverí, krátky rázvor, široký rozchod, škatulózna karoséria a zúrivý motor. To je pre mňa najlepšia kombinácia pri značke Mini a jedna z najlepších vôbec. Nová generácia modelu je tak ako tá predchádzajúca k dispozícii aj v elektrickom vydaní. No kým pri najväčšom Mini menom Countryman je najlepšou verziou tá elektrická, pri najmenšom Mini to tak nikdy nebude. Ak sa raz stane, že malé Mini už nebude možné kúpiť so zúrivým spaľovacím motorom, zhynie veľká časť charakteru tejto značky. Lebo kým iné automobilky majú to najlepšie skryté v tom najväčšom a najsilnejšom, tu je ten pravý, jediný a navždy živý poklad v tom najmenšom.

Nová generácia modelu sa od tej predchádzajúcej odlišuje celkom zreteľne. Kým minulé auto bolo ako nafúknutý baňatý obal od cukríku, toto je cvaldo na proteínoch nosiaci formujúce slim tričko. Značka v novej generácii modelov uprednostňuje zjednodušený dizajn s čistými voľnými plochami a zdôraznenými typickými výrazovými prostriedkami. Ide samozrejme o masku, o svetlá, o siluetu, o kolesá. Nové Mini si opäť s ničím nepomýlite. Je to nezameniteľný kus auta, ktorý ľahko spoznáte z každého uhla. Kým vpredu model reprezentujú typické guľaté svetlá, vzadu sú to svetlá v tvare britskej vlajky Union Jack, no a z boku je to... Je to dizajn, ktorý tak ako pri Cybertrucku dokáže nakresliť každé päťročné auto. Kým však pri tučnej Tesle to dieťa zjavne nemá talent, tu je talentu dosť na prijímačky na základnú umeleckú školu.

Zdroj: jh

Pri novej generácii máte v ponuke okrem električky v dvoch výkonnostných verziách presne dve výkonnostné verzie aj pri spaľovačoch. Mini Cooper C a Mini Cooper S. Cooper C má Podkapotou 1,5 litrový trojvalec s výkonom 156 koní a Cooper S má dvojlitrový štvorvalec s výkonom 204 koní. Obe verzie teda s výkonom rozhodne netrochária a už základ ponúka kopu zábavy. No 204 koní v aute s celkovou dĺžkou 3,8 metra, s hmotnosťou 1360 kíl je viac ako požehnane. Stačí to na maximálnu rýchlosť 242 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. To pri pohone iba prednej nápravy bez samosvorného diferenciálu, ktorý hádam možno dostane John Cooper Works model, ak také vôbec ešte vznikne. Ale aby ste nesmútili, Cooper S má k voľbe motora automaticky priradený balík doplnkov JCW, takže vyzerá poriadne nabrúsene aj bez výkonu 300 koní.

Žiaduca miera utrpenia

No a ako jazdí? Presne tak, ako si to pamätám z minulej generácie. A keďže som ju jazdil už dávno, zostali len základné obrysy. Tie sú však identické. Je to tvrdé.

Keď som pár týždňov vzad jazdil model Countryman SE, chýbala mi typická tvrdosť podvozku, ktorou sa modely Mini prezentujú už po generácie. Keď prechádzate cez spomaľovač a hlava sa vám nepokúša preraziť tapacírung strechy, nejdete v pravom Mini. Countryman jednoducho zmäkol a na mňa príliš. Kde sú tie časy, keď som na novom asfalte cítil aj malú smeť pohodenú z predchádzajúceho auta? Viem, tam kde skončil Paceman, zhruba tam. Minulá generácia modelu Countryman preto trochu zmäkla a práve v nej vidím ideálny kompromis. Tento sraľo je skrátka vymäknutý a adaptívne tlmiče nedokážu spôsobiť dosť utrpenia, aby ste sa naozaj cítili ako majiteľ Mini. Ale nevadí, Countryman tu nikdy nebol pre vytrvalé fanúšikovské jadro, skôr pre nežnejšie duše, ktorým ten dizajn a štýl rovnako štimuje.

Zdroj: jh

V trojdverovom Mini Cooper ale mám presne to, čo k výbornému pocitu z jazdy a bolesti hlavy a krku potrebujem. Podvozok je tvrdý ako diabol. Nie je prvoplánovo tvrdý, až tak, že to v kabíne praská, ale dostatočne na to, aby som si na veľkých dierach v slabej chvíľke treskol hlavu o rám strešného okna. A keď som sa tomu na rovnakom mieste snažil vyhnúť (pochopiteľne bez spomalenia, to sa nerobí), hlavu som dal nižšie a skoro mi urvalo platničku, keď telo išlo hore a hlava ako slepačia zostala nižšie.

Toto auto skrátka je tvrdé, to preto, lebo je to malý športovec a zubami nechtami sa drží každého kúska asfaltu pod kolesami. Vďaka tomu výborne vnímate dianie pod kolesami, aj keď volant je už vlastne z tohto hľadiska mŕtvy. Prejazd cez vyjazdené koľaje, priečne nerovnosti hneď oceníte spotenými rukami.

No a potom je tu jazda v zákrutách. Kým som pochopil, že nastavovanie kontroly trakcie je v menu jednotlivých jazdných režimov (hlavne toho Go Kart), zákruty sa mi minuli. No aj v športovom režime so športovou zapnutou trakciou je s autom zábava. Nejdete hranu, ale zabaviť sa dá. Keď som to potom skúšal znova, Mini sa mi odvďačilo tým istým pocitom z rýchlej jazdy v serpentínach ako si pamätám. Neutrálne, následne krásne nedotáčavé s možnosťou jemne regulovať šmyk a rýchlo sa vrátiť do žiadaného smeru. To auto jazdí krásne a stručne povedané: vôbec sa ne*erie. Urobíte s ním čo len chcete, je to len na vašej predstavivosti, schopnosti. Skvelá jazda.

Zdroj: jh

Jazdnú dynamiku by mohol vyučovať

Skvelý je aj výkon. 204 koní z mocného motora s twinscroll turbodúchadlom, najväčší ťah v stredných a vyšších otáčkach. Jedinou slabinou je prevodovka, ktorá skôr či neskôr začne radiť sama a vás prestane poslúchať. Ak chcete jazdiť naozaj bomby, automat vám nepomôže a keďže bez automatu to nejde, zájdite k starším modelom... Dvojspojka je šikovná, v najšportovejšom režime radí ako diabol, ale za apexom skrátka cítite, že mať to v rukách, dalo by sa lepšie... A tie smiešne plastové pádielká niekedy ani nereagovali... Pri pokojnej a stredne dynamickej jazde vám ale dvojspojka bude pripadať fantastická.

Zrýchlenie bez prípravy v štandardných režimoch jazdy prebieha za 4,65 sekundy v prípade pružnosti zo 60 na 100 km/h a za 5,31 sekundy pri zrýchlení z 80 na 120 km/h. Priemerná spotreba počas testu bola 8,1 litra na 100 km. Iste chápete, že spotreba zodpovedá ťažšej nohe vodiča v kombinovanom cykle. Silný motor s malým autom nemá veľa práce, takže s ľahkosťou vie jazdiť za 6, ale toto predvýplatné tempo sa mi udržiavať nechcelo.

Zdroj: jh

Mini Cooper má krásny vonkajší i vnútorný dizajn. Najmä v noci sa s ambientným podsvietením vyhrali a svetelné prvky na palubke sú parádne. Parádne sú aj jazdné režimy so svojimi vlastnými nastaveniami a grafikami. Parádne sú aj vonkajšie svetlá, parádny je aj kruhový OLED displej, i keď má svoje kruhové slabiny pri zobrazení (taký CarPlay nevie využiť celú plochu, žije v hranatom svete). Parádne sú aj sedačky s pevnými hlavovými opierkami. Ani corgoň ako ja nemá problém nájsť si miesto za volantom. A v aute sme sa odviezli aj štyria. Dvaja dospelci, dve deti. Bolo to o kompromisoch, ale dalo sa. Kufor je drobný, no aj auto je drobné, takže nemám výhrady.

Cooper S sa prezentuje vynikajúcim zvukovým profilom. Je to nabrúsené, výkonné a unikátne auto, s ktorým vie byť zábavná každá zákruta a nemusí to automaticky znamenať porušovanie predpisov. Cena? Aj cenu má. Samozrejme, že je vysoká. Tento drahokam si ako nový nemôže dovoliť hocikto. Aj tak je 9 z 10 bodov istých.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: Mini Cooper S
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 150/5200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1250-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 242
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3876 / 1744 / 1432
Rázvor náprav (mm): 2495
Objem batožinového priestoru (l): 210
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1360
Rozmer pneumatík: 205/40 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: od 26 860 €
   
Cena testovaného vozidla: 45 181 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku