TEST: MG5 – príjemné kompaktné kombi. Že je elektrické, je len bonus
MG5 by bolo bez elektrického pohonu tuctovým kombi, ktoré by o svoje miesto na slnku muselo bojovať akciami.
Keď však elektrický pohon má a iná možnosť ani nie je, je v skutočnosti o dosť lepšie ako tuctové kombi. A to po každej stránke. Každému motoristovi sa dnes tvorí znamienko rovná sa = medzi elektromobilom a obavou o dojazd. Niektorým ešte aj medzi elektromobilom a vysokou cenou. Postupom času však tieto tvrdenia šedivejú a elektromobily ako je MG5 k šediveniu klišé značne prispievajú. Vlastne v mojom prípade omnoho viac ako všetky tie dizajnovo unikátne električky, ktorými sa automobilky snažia po vzore Tesly zaujať.
A pritom je to ako objavenie teplej vody. Ja osobne som z tých tvarov a snahy o unikátnosť unavený. Každý chce vynikať, každý chce byť iný, no výsledkom je, že sú všetci rovnakí. A pri elektromobiloch to platí dvojnásobne. Lákajú na extra dojazdy, na super výkony, fantastické dizajny, výnimočné farby. Nepochybne je to cesta k srdciam tých horných pár tisíc, ktorí túžia vynikať. No pre nás ostatných, ktorí auto potrebujú primárne ako nástroj a je pre nás dôležitejšia funkcia ako forma, pre nás tu schopných elektromobilov veru nie je. Áno, všetky tie vyčančané veci sú super a všetci máme možnosť objaviť svojho vnútorného extroverta, ale s vyčančanosťou ide ruka v ruke aj cena a to je hlavný dôvod prečo tých elektromobilov na cestách až tak nevidieť.
Mne osobne vyslovene chýbal elektromobil, ktorý by sa sám zo seba a svojho pohonu nešiel pototo, ktorý by tu skrátka bol, fungoval a robil to čo má, bez zbytočných fanfár. A toto je prvý taký. MG5.
Tvary má akoby bol starým autom, vizáž má takú, že ho ľahko prehliadnete. Až ten znak, či poznávacia značka inej farby vám povedia, že je to niečo iné. Je to parkovisková šeď, je to pán nenápadný, pán bežný. Obzvlášť v čiernej farbe. A pritom je veľmi dobrý. Nielen ako elektromobil, aj ako auto.
Pripomína mi Fiat Tipo. Aj vnútorným priestorom, trochu aj dizajnom, aj vonkajšími rozmermi, aj vekom. Skrátka šikovné kombi v segmente C. Rozdielom medzi nimi je cena. Tipo už dnes nie je lacná alternatíva ku Golfu ako tomu bývalo kedysi. Nie je, to je to hlavné označenie. Tipo sa tak trochu porúča do minulosti a dnes ho kúpite už len ako skladovku. Obdobie, keď bolo drahé vďaka eko riešeniam, ktoré drahé sú, je takpovediac na konci. Rozdiel v cene "normálneho" sympatického kombi spaľovacieho - akým je napríklad to Tipo, a normálnym sympatickým elektrickým kombi je značný a šplhá sa nad 15-tisíc eur. Tipo dnes v akciách kúpite za dvacku. NIekedy aj menej.
Cena MG5 začína na úrovni 34-tisíc v zľave. Za 38-tisíc máte testovanú verziu s batériou s kapacitou 61 kWh a s motorom s výkonom 156 koní. Auto je jasne lacnejšie, než ďalší z porovnateľných modelov - Peugeot e-308 SW. Ani tých si veľa ľudí nekúpi, no keď si ich kúpi firma, urobí tak preto, lebo sú reprezentatívnejšie ako práve MG5. To je taká šedá myška. Respektíve čierna myška.
Práve preto prakticky nevidieť MG5 brázdiť naše cesty. Lebo ani v prípade tohto elektromobilu pomer cena a protihodnota nie je lepší, než pri tých drahších vyčančaných elektromobiloch. A to je škoda.
Takže áno, cena MG5 je výrazne horšia v porovnaní so spaľovacími alternatívami v segmente. Aj keď cenu Golfov, Leonov a Peugeotov viete celkom ľahko poslať nad 30-tisíc - najmä ak chcete ponúknuť podobnú úroveň výbavy a sily motora, aj tak ceny nevyrovnáte a navyše tu je argument väčšej "nádrže" spaľovacích alternatív.
Ak sa zameriame na čisto elektrické, či plug-in hybridné alternatívy, tam je to výrazne vyrovnanejšie a MG5 je vlastne lacnejšou možnosťou. Má väčšiu baterku, má bohatú výbavu.
Kombinácia ceny a dizajnu ala sivá myš je najväčšou slabinou auta. Slušná cena v porovnaní s elektrickými a plug-in hybridnými alternatívami to nevyrovná. Istý štýl "spáča" či vlka v rúchu baránkovom však áno. Pretože akokoľvek nudne a nevýrazne, ba až zastarano model vyzerá, pod plechmi je to kus moderného elektromobilu.
A v čom tkvie ten dizajn ala sivá myška? V roku výroby. Aj keď je MG5 u nás zhruba rok, korene tohto auta siahajú až do roku 2017, keď na trh celkom inak nazvaný model vo verziách sedan a kombi vstupoval. Na čínsky trh samozrejme. Neskôr výrobca auto vybavil asistenčnými systémami a prvkami bezpečnostnými i výbavovými a auto poslal na skusy do Európy. Dizajn sa prakticky nezmenil už sedem rokov, vnútornosti sú nové.
Nové sú batérie, nové sú motory, nové sú prvky výbavy. MG v propagačných materiáloch zvýrazňuje bezpečnosť modelu, no pravdou je, že auto európskymi crash testami neprešlo. Jednoducho preto, lebo jeho predajný potenciál je malý. Odhadovať koľko hviezd by auto dostalo v crash testoch je skôr pre nejakých veštcov, no vzhľadom na dostupné údaje a množstvo prvkov, ktoré obsahuje MG Pilot by som síce neočakával najvyššie možné známky, ale ani nejaké väčšie problémy. Rozhodne nie také, aké sesterský model MG5 pre austrálsky trh zaznamenal v crash testoch ANCAP. Napriek slušným parametrom deformačných zón a odolnosti konštrukcie totiž dostal nula hviezd. To preto, lebo MG na daný trh posielalo auto bez vyžadovaných bezpečnostných prvkov, a tak dostalo po hube podobne ako u nás dostáva napríklad Dacia. Autá sú síce dostatočne pevné a majú potrebné bezpečnostné prvky, nemajú všetky a za to ich organizácia NCAP riadne strestá...
Práve bezpečnosť je tak jednou z výhod auta. Bez ohľadu na to, ktorú verziu modelu si vyberiete, už v základnej výbave máte komplet zoznam asistentov vrátane adaptívneho tempomatu, šesť airbagov, či asistent pre jazdu v kolóne.
Výbava je celkovo silnou stránkou auta. Okrem asistenčných systémov vám oba výbavové stupne ponúknu všetko, čo sa do MG 5 montuje, vrátane elektrického vykurovania, výduchov klimatizácie vzad, LEd svetiel, parkovacích senzorov, kamery. Skrátka všetko. Jasné, sú veci, ktoré iní vedia lepšie a majú lepšie, ale je aj kvantum vecí, ktoré iní nielenže lepšie nevedia, ešte si za to aj viac pýtajú.
Spolužitie s MG5 je prekvapivo príjemné. Prekvapivo preto, lebo.... vlastne ani neviem prečo. Vôbec som od auta nemal prehnané očakávania. Ani príliš nízke, ani príliš vysoké. No automobil funguje tak, že len sadnete, idete a všetko sa rýchlo naučíte. Toto je európskejšie auto, než mnohé naozaj európske autá. Vodič sedí na pohodlných sedačkách, nič mu nezavadzia, má dobrý výhľad, všetky kľúčové ovládacie prvky pri ruke, infotainment poskytuje všetky informácie, ktoré potrebuje, prepojenie so smartfónom funguje a systém sa ani nezasekáva, čo je v dnešnej dobe obdivuhodné. Klimatizácia funguje bleskovo rýchlo a má takú silu, akú nájdete len v prémiových autách. A verte, v čiernom aute v strede leta silnú klímu oceníte. Narozdiel od MG4 sa auto štartuje tlačidlom a nie zadkom a nohou ako kôň. Aj vzadu sa odvezú. Menší aj traja. Väčší už budú mať s priestorom na nohy a hlavu problém, ale to ku kompaktným kombi patrí. Toto nie je také dlhé ako Golf. Vnútorný priestor vzadu je skôr porovnateľný s modelmi, ktoré už nekúpite - napríklad s Cliom kombi, či Fabiou kombi. A to je stále fajn pre väčšinu obyvateľstva. Kufor je dostatočne veľký, nakladacia hrana je riadna, ale ani to nie je nič, s čím by ste sa nestretli.
Najpríjemnejšie je MG5 pri jazde. Jazda je tichá, to je asi jasné, keďže ide o elektromobil. Ale je naozaj tichá aj na diaľnici, aj na horších cestách. Tu to skrátka nikto neodflákol a nespolieha sa len na to, že auto má elektrický motor, takže viac sa snažiť netreba. Jazda je tiež komfortná. Podvozok nevyhrá prvú cenu v IQ testoch, ale robí čo má a zvládne aj prudšie zaobchádzanie. Jasné, pneu sú eko, takže auto je primárne ladené na komfort. K výkonu a odpichom, ktoré poskytuje však istá miera dynamiky patrí a na suchej ceste ju kolesá zvládnu. Na mokre už majú problém s tým, s čím každá elektrická predokolka - ono ten rozbeh až tak nejde, lebo nie je dosť trakcie. No a pri ostrom manévrovaní má auto jediné šťastie - že má nízko ťažisko a ešte je aj v strede. Kto má odvahu, nazve jazdu hravou, no keby bolo treba, asistenti zasiahnu.
Dynamika v priamom smere je značná. Zo 60 na 100 km/h za 4,98 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,16 sekundy. V oboch prípadoch vynikajúce parametre, ktoré si zaslúžia ohodnotenie "nadpriemerné" v rámci celého segmentu nových osobných automobilov (bez ohľadu na triedy) a zároveň je MG5 v oboch šprintoch lepšie ako jediný konkurent na trhu Peugeot e308. Ten ale vďaka nižšej karosérii dosahuje o niečo lepšie spotreby, takže napriek menšej baterke dokáže dosahovať podobné dojazdy.
Priemerná spotreba s MG5 po odjazdení takmer 800 km bola 15,8 kWh. To pri využiteľnej kapacite batérie na úrovni 57,4 kWh znamená, že na plnú dáte cez 350 km. Na diaľnici nie je ťažké držať spotrebu aj pri solídnom tempe pod 20 kWh. To znamená, že poľahky prejdete 270-300 km podľa zvoleného tempa a poveternosti. V zime to bude tak 30-40 km menej z dôvodu vykurovania. To skrátka žerie viac ako klimatizácia. I keď treba dodať, že v čiernom aute sa počas prvých jarných horúčav poriadne namakala a aj tak bola spotreba slušná. Na okreskách viete jazdiť za približne 13-14 kWh, takže sa reálne blížite k proklamovanému kombinovanému dojazdu 400 km.V meste dáte tých 500 km len ak bude mesto celkom prázdne a všade pôjdete do 55 km/h a nebudete ani kúriť, ani klimatizovať. No aj tak mi to príde riadne ťažké.
Pointa je, že bez akejkoľvek snahy o úspornú jazdu s ťažšou nohou a častejším predbiehaním na okreskách sa 300 kilometrov vôbec netrápite dojazdom. To mi pri elektrickom aute za 38-tisíc príde veľmi fajn. Zvlášť, keď v ňom sedíte ako človek, nastupujete ako do MPV a nedrápete si volantom kolená ako u spomínaného konkurenta.
Ak si to teda všetko zrátam, toto auto by sa mohlo dobre predávať s uvádzacou cenou tesne pod 30-tisíc eur. Parita s porovnateľnými spaľovákmi by bola zrejmá a výhoda v podobe dynamiky, tichej jazdy a prísľubu výrazne dlhšej životnosti mechaniky by rozhodla. Auto netrápi, či s ním jazdíte denne kilometer, alebo tristo.
Pri tejto cenovke som ochotný prežuť aj fakt, že AC nabíjanie znesie max 11 kW a že DC-čko ide maximálne cca 80 kW. Aj tak prebieha dostatočne rýchlo. Kým si nakúpite, auto už je na 90%... A viac pri pravidelnom nabíjaní ani nemá zmysel. Ale to už všetko viete. A ak neviete, pýtajte sa. Na to je diskusia dole.
7 z 10. Príjemné nenápadné kombi. Nepotrebuje dávať dizajnové bomby a obrovské disky s nízkoprofilovými gumami a blbý posed, aby zaujalo. Je to rozumný model. A je hanba, že spomedzi všetkých "lacnejších" elektromobilov je práve tento Číňan tým rozumným autom. Viem si predstaviť, že by som ho vymenil za svoje nudné každodenné auto. Na víkendové mi s elektromobilmi nesiahajte, no akiste chápete pointu. Za 38 je však stále veľmi drahé.
Technické údaje |
|
Model: | MG5 Electric |
Počet valcov: | - |
Zdvihový objem motora (cm3): | - |
Prevodovka: | 1-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Systémový výkon (kW): | 115 |
Systémový krútiaci moment (kW): | 280 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 8,3 |
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): | 17,5 |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4600 / 1818 / 1543 |
Rázvor náprav (mm): | 2659 |
Objem batožinového priestoru (l): | 479 |
Kapacita batérie brutto/netto (kWh) | 61,1/57,4 |
Maximálna rýchlosť nabíjania AC/DC (kW): | 11/87 |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1637 |
Užitočná hmotnosť (kg): | 455 |
Maximálna hmotnosť brzdeného bremena (kg): | 500 |
Základná cenníková cena modelu | od 34 300 |
Základná cenníková cena testovaného modelu: | od 38 100,- |
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku