2020-03-26 14:00:00
Volkswagen Touareg 3.0 TDI
Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 4Motion
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 4Motion – aj v základe je top

Keď stretnete na ceste Touareg, takmer s vyše 90% istotou to je nejaká „full“ výbava.

Nuž prečo nie. Veď Volkswagen Touareg patrí k najlepším SUV na trhu. Kto si ho dopraje, ten chce mať top výbavu, alebo aspoň niečo tesne pod tým. Lenže čo ak nechceme maximálny komfort, ale „iba“ jeho vlastnosti na ceste aj v teréne? Ani vtedy to nie je lacný špás. Má ale vôbec zmysel uvažovať o „oholenej“, teda základnej verzii? Čo všetko jej bude chýbať? Cenník Volkswagenu je totiž zväčša nastavený tak, že ak chceš niečo tuto, musíš aj k tomu tamto a najlepšie i hento...

Zdroj: Jozef Vydra

S očakávaním aj s obavami sme prevzali základnú výbavu s balíkom Premium Paket. Obava bola, či nebude auto vyzerať ako zvyknú niektoré základné modely s marketingovo „prekliato nízko“ nastavenou cenovkou. Pri nich totiž absolútne jednoznačne na prvý pohľad vidno, kde sa šetrilo. Nelakované nárazníky, škaredé plasty namiesto „chrómovaných“ častí, vzhľadovo lacné puklice na najobyčajnejších oceľových diskoch, alebo halogénové svetlá. Aj interiér doslova kričí – aha som lacný, najlacnejší v ponuke. Je to tak aj v prípade síce základného modelu, ale vlajkovej lode značky?

Sú autá, ktoré vedia ponúknuť aj za základnú cenu skoro všetko, čo potrebujete každodenný život a jazdenie. Takým autom bol aj skúšaný Volkswagen Touareg. Už zvonka vyzeral, že mu nič nechýba. Majestátny obor s ostrými rysmi priam ponúkal vyskúšať ho. Prvých pár minút v nenaštartovanom aute, kde som sa zoznamoval s interiérom a možnosťami infotainmentu pri klikaní v menu ma presvedčili, že auto vôbec nevyzerá ako nejaký „obyčajný základ“. Bodaj by aj, keď SUV s dĺžkou skoro päť metrov, s trvalým pohonom všetkých kolies 4MOTION a šesťvalcovým motorom pod kapotou je za vyše 54 000 eur.

Zdroj: Jozef Vydra

Nezvyknem počas testov komentovať cenu, ani teraz nebudem. Len som chcel ukázať, že poriadne auto s poriadnym motorom aj niečo stojí. Myslím to doslova, nielen jeho cenu, ale aj hodnotu, čo za to dostanete. Dnes, keď je elektronizácia bežnou súčasťou áut s množstvom „anjelov strážnych na palube“ v podobe rôznych asistenčných systémov, sa ani nemožno čudovať, keď vlajková loď automobilky VW obsahuje adaptívny tempomat s prediktívnou funkciou, systém núdzového brzdenia, asistenta zachovania jazdného pruhu, asistenta na rozoznávania kolízie s chodcom, systém na sledovanie diania pred vozidlom, asistenta tiesňového volania, systém na rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, systém rozpoznania únavy vodiča... Stačí? Spomeniem ešte LED predné a zadné dynamické svetlá, výborný komfort na palube aj v základe a množstvo miesta pre posádku.

To už začnete uvažovať nad tým, či sa naozaj oplatí premýšľať aj nad najlacnejším Touaregom. No najlacnejším... S trojlitrovým šesťvalcom pod kapotou cena tesne podlieza hranicu 50 000. Príplatkové prvky výbavy v tomto prípade boli tri položky. Auto malo namiesto štandardných Full LED svetlometov inteligentné predné svetlomety IQ. LIGHT – Matrix LED. Tieto adaptívne svetlá patria k najsilnejšie svietiacim svetelným systémom na trhu. Druhá položka bol Premium Paket: s krajšími 19 palcovými diskami kolies z ľahkej zliatiny, ktoré pôsobia veľmi decentne, a zlepšujú vzhľad auta na prémiovú úroveň, vyhrievané čelné sklo, bezkľúčové otváranie a elektrické otváranie batožinového priestoru. Posledný prvok príplatkovej výbavy bola parkovacia kamera. Zvyšok je sériový základ. Ako sa tento fakt prejavil na celkovom vzhľade a v interiéri?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvonka auto vyzerá naozaj dobre. Predná maska je rovnako výrazná s množstvom chrómu ako pri drahších modeloch, strieborný strešný nosič a bočné zatmavené zadné sklá vyzerajú v pohode. Ani v tejto verzii autu nič podstatné nechýba z praktického hľadiska. Auto má drsný vzhľad a výborný celkový estetický dojem, ktorý mu môžu závidieť ostatní konkurenti v triede. Pár detailov, na ktorých by sa dalo zistiť, že je to nižší stupeň výbavy „prekryla“ dôstojná čierna farba karosérie. Inak povedané – pri tomto aute by ste celkom určite na nepovedali, že je to najlacnejší Touareg v ponuke.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér v tomto prípade zaujme hlavne tých, ktorí si nepotrpia na veľké displeje. Naopak dávajú šancu klasickým fyzickým ovládačom pred ťukaním do dotykovej obrazovky. Odhalili ste ma – má za to u mňa nie jeden, ale dva palce hore! Predsa len jeden menší displej s uhlopriečkou 9,2“ a s tlačidlami na ovládanie klimatizácie, vyhrievanie sedadiel a podobné veci je na stredovom paneli. Estetika síce išla bokom, ale funkčnosť s rozumom zvíťazili. Veľa vecí sa totiž dá nahmatať a pritom pozerať na vozovku pred seba, či okolo a do spätných zrkadiel. Pre priateľov technologických riešení (aj mňa) potešila funkcia zrkadlenia obrazovky telefónu. Netreba si za ňu zbytočne priplácať. Jednoducho vlajková loď aj keby chcela „podliezť“ úroveň, niekde sa jednoducho nedá. Čo je fajn...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pár detailov v základnom interiéru mi imponovalo dokonca viac ako u vysoko vybavených verzií. Napríklad analógové ukazovatele prístrojov pred vodičom sú z môjho pohľadu elegantnejšie a krajšie ako virtuálna grafika na veľkom displeji. Vôbec mi neprekážalo, že „chýbali“ lesklé plochy dekorov na stredovom tuneli. Mám pocit, že si miesto za volantom vie dobre nastaviť vodič akejkoľvek postavy. Pozícia sedenia za volantom veľmi pripomína osobné auto – a to prosím Touareg patrí k tým najväčším SUV. Preto o miesto v interiéri nie je vôbec núdza.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na druhý rad sedadiel pokojne môžete posadiť časť basketbalového mužstva – a nebudú sa tlačiť ani medzi sebou, ani si neotlačia hlavy o strechu. Je tam (až sa to obávam pomenovať) nehorázne veľa priestoru. Dokonca aj keď chcete zväčšiť batožinový priestor a posuniete sedadlá dopredu. Nie na maximum, to už sa zmestia iba deti, ale posun je v širokom rozmedzí a ešte sa dajú aj naklápať operadlá. Za zadnými sedadlami je veľmi dobre prístupný a akosi už samozrejme čakáte, že aj priestranný kufor. Áno, je naozaj veľký a variabilný. Nechýba v ňom 12 V zásuvka, ale ani praktické háčiky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda v Touaregu nie je pre mňa ničím neznámym. Mali sme ich už v redakcii, aj som absolvoval nejaké testovacie jazdy v zahraničí. S predným pohonom, aj 4x4. To bol tento prípad - 4Motion drží stopu vďaka pohonu všetkých štyroch kolies a náklony karosérie sú aj v ostrých zákrutách fakt minimálne. Štandardný podvozok zvláda veľmi dobre tlmiť väčšinu nerovností. Sekundujú mu v tom pneumatiky s dostatočne vysokým profilom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hluk z podvozka sa do interiéru dostáva v minimálnej miere a v rýchlostiach v okolí diaľničného maxima 130 km/h je kabína aj vďaka dvojitému tesneniu na dverách veľmi dobre odizolovaná aj od aerodynamického hluku. Vôbec neruší pri bežnej konverzácii. Osemstupňová automatickí prevodovka drží motor v optimálnych otáčkach. Je „mierne“ váhavá pri prudkom zošliapnutí plynového pedála až na podlahu (vďaka emisným predpisom EÚ to žiaľ ani nejde) a máte pocit, že prepočíta a prepočítava, či si vôbec niečo také môže dovoliť. Inak radí hladko a takmer nepozorovane a pri postupnom zrýchľovaní spomenutý problém nemá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Maximálny krútiaci moment motora 500 Nm je k dispozícii od 1 750 do 3 000 ot./minútu a v spolupráci s výkonom 170 kW (231 k) rozbehne dvojtonový kolos z pokoja na 100 km/h za menej ako 7 a pol sekundy. To považujem za mimoriadne dobrý výsledok. Pritom spotreba bola prekvapením – pohladí dušu aj peňaženku. Dokonca aj enviromentálne cítenie. Spotreba  v meste bola okolo 6,5 litra, na okresných cestách dokonca v rozmedzí 5,6-5,8 l/100 km a na diaľnici sa držala v okolí 7,7 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa dostala pod 6,5 l/100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte moja pripomienka k asistenčným systémom – naozaj nie je podstatné, koľko ich výrobca „napchá“ do vozidla. Dôležité je, ako fungujú v praxi. V tomto je Touareg doť vpredu pred „zvyškom sveta“. Kombinácia adaptívneho tempomatu s asistentom zachovania jazdných pruhov dokáže auto viesť aj bez vášho zásahu. Nie úplne, lebo po chvíli vždy vyzve vodiča, aby prevzal riadenie. Potrebuje na to ale dobre označené cesty s okrajovými aj stredovými čiarami, alebo s vyznačením jazdných pruhov. Nestačíte sa čudovať, ale pozná cestu neraz lepšie ako vy. Ešte pred zákrutou si Touareg dokáže upraviť rýchlosť, aby ju bezpečne prešiel. Mňa potešila ďalšia vec – pri jazde v kolóne, teda pri posúvaní sa v zápchach vie samostatne zastaviť a znova sa rozbehnúť. Iba ak stojíte dlhšie, treba ho „prebudiť“ – napríklad ľahkým ťuknutím do plynu.

Zdroj: Jozef Vydra

Ale ani tieto technológie nie sú dokonalé. Sú to totiž predsa „len stroje“ s momentálne nejakou úrovňou vyspelosti. Takže ma Touareg aj trocha vytrápil a spočiatku chcel aj vystrašiť. Ale nepodarilo sa! Čo sa dialo? Asistent pre udržanie v jazdných pruhoch vie pekne „siahať“ na riadenie, hlavne vtedy, keď to nechcete. Stačí, že sa mu pozdáva viac iná stopa, ako ste si vybrali vy a začne ťahať volant z ruky a upravovať svoju dráhu jazdy. Volant sa vám hmýri pod rukami. Pre veci neznalého, alebo takého, čo niečo podobné zažije prvý raz, to nie je nič príjemné. Aj pri dočasnom dopravnom značení občas zaváha, ktoré značenie je to správne – občas „zblbne“. Vtedy sa prejaví prevaha človeka nad strojom. Len sa nesmiete nechať prekvapiť. Napríklad pri jazde po diaľnici, keď auto vďaka nepresnej navigácii predpokladá, že ste na súbežnej okreske. Na nej nasleduje zákruta, kde je obmedzená rýchlosť a... auto začne brzdiť - na diaľnici. Našťastie takéto fajnovosti boli iba výnimočné. No ukazujú (nie je to chyba tohto modelu), ako sú tie podporné systémy ešte stále nedokonalé.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Takže ak to zhrnieme, čo povedať na záver? Tento základný model Volkswagen Touareg určite nie je výkladnou skriňou značky. Hoci papierovo jednoduchý, v konečnom dôsledku je dobre vybavený a presvedčí vás mnohými argumentmi, prečo sa preň rozhodnúť. Ak naozaj nechcete plytvať výbavou, ktorú možno ani nikdy nevyužijete, alebo iba párkrát, má všetko čo treba. Zaistí pohodovú jazdu nielen na ceste, ale bez váhania si „vyhrnie rukávy“, keď ho nasmerujete do terénu. Nemusí mať obrovský displej pred vodičom, ani vás lákať vôňou kože do interiéru. Látkové sedadlá sú praktickejšie v lete, aj v zime. Je to univerzál – robotník, keď treba a elegantný spoločník vo zvyšnom čase. Na záver jeden silný, teda podľa mňa najsilnejší argument. Porovnanie cien s konkurentmi v triede ukázalo, že má navrch a za cenu štvorvalca u konkurentov máte pod kapotou príjemný šesťvalec, navyše s veľmi dobrou spotrebou. Nuž a keď sa pozrieme do portfólia značky VW samotnej – za cenu full vybaveného Passata máte majestátne SUV s pohonom 4x4.


FOTO: Jozef Vydra
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku