19.02.2020

VEĽKÝ TEST: Škoda Scala Style 1,5 TSI DSG – kto kúpi, neprehlúpi

Prišiel čas na lúčenie – po dvoch mesiacoch. Scala sa stala za ten časť súčasťou redakcie.

Zvládla toho dosť, zvykli sme si na jej prítomnosť. Našli sme prednosti, aj pár nedostatkov. Ale pozitíva prevládali. Mohlo to byť celé lepšie? Nuž, ani veľmi nie, lebo niekde treba urobiť kompromisy, keď chcete z malého auta urobiť veľké.

Vďaka tomuto postupu nemôže mať Scala všetko to, na čo mala mať podľa svojej veľkosti "nárok". Paí kdesi do pomyselného stredu medzi modely Fabia a Octavia. Hoci u väčšina priradí skôr k väčšej Octavii, vychádza zo základu menšícháut (ktorým terajšia tretia generácia modelu Fabia ešte nedisponuje (na rozdiel od modelov Polo a Ibiza).

Tak to bolo aj v prípade prvej generácie Octavie, ktorá bola na pohľad veľké auto, ale základ platformy bol rovnaký ako v Golfe. „Väčšia“ bola vďaka väčším previsom, kde najmä ten zadný umožnil bezkonkurenčne najväčší batožinový priestor v triede. V tomto trende ide Škoda stále – ponúknuť viac, ako ostatní.

Nie tak celkom v prípade modelu Scala. Počas testovania sa ma veľa ľudí pýtalo najviac – na „kufor“. Nechápem, ale dobre. Scala nie je v tomto prípade premiantom triedy, lebo ani nemôže byť. Prečo? Nuž, vysvetlím: platforma MQB A0, ktorá je určená pre malé vozidlá s dĺžkou okolo štyroch metrov a ktorá poslúžila ako základ pre tento model, v Škode natiahli. Ako dobre tušíte, postavili na nej väčšie auto - o triedu väčšie. Takže základný objem 467 litrov stihla v danom segmente tromfnúť len Honda Civic so 478 litrami. Ale – po sklopení sedadiel má Scala 1410 litrov. No a na to sa už fakt nechytá nik z konkurentov. Navyše celý priestor pre batožinu je čalúnený a má praktické háčiky. Krycie plató je z dvoch častí a zasúva sa do vytvorených „koľajničiek“ v prednej časti. Nie nadarmo som to písal už v minulej časti, že Scalu niektorí označujú za Octaviu „hatchback“.

V rámci Škody ani v prípade modelu Scala nejde o historicky prvý, či ojedinelý prípad, keď Škoda „čarovala“ s priestorom a ponúkla väčšie auto na základe menšej platformy. Asi nebude nikomu prekážať, že Scala vďaka základu MQB A0 nemôže mať pohon 4x4 – ale kto by to čakal? Skôr je to trocha menšia náhrada za Octaviu a celkom pohodlne a plnohodnotne dokáže plniť funkciu rodinného auta. Vpredu má totiž priestoru naozaj dosť a dosť. Aj vzadu, hlavne v prípade, že deti ešte nedorástli do veku, keď sú už takmer ako dospelí.

Na zadné sedadlá sa zmestia aj dvaja takí, ak sú útlejší aj traja – čo napríklad v Rapide nebolo možné. Hoci aj Rapid Spaceback mal rázvor náprav dosť dlhý na to, aby sa za seba pohodlne posadili dvaja 190 centimetrov vysokí cestujúci, na šírku to bolo stále malé auto a cítili sme to najmä v lakťoch. Ani pocit zo sedenia, vďaka tvrdým sedadlám, nebol práve najlepší.

Ešte jedna vec je dôvodom kompromisu: napríklad v Octavii, Golfa, či Leone, teda v autách postavených na platforme MQB, si nájdete lepšiu pozíciu za volantom. Môžete si posunúť sedadlo viac dozadu a natiahnuť nohy. Volant sa aj tak dá pritiahnuť k telu tak blízko, aby ste ho mali v ideálnej polohe (keď  zápästie ruky viete položiť práve na horný okrej volantu). Scala má o niečo kratší hriadeľ volantu, takže si musíte prisadnúť trocha bližšie k volantu a pokrčiť viac nohy v kolenách. To pravé sa tak častejšie zoznamuje so stredovým panelom. Nič neprekonateľné, pre ľudí s kratšími nohami dokonca takmer neobmedzujúce.

Výškovo nastaviteľné sedadlo umožní, že sa dostanete tak nízko, ako napríklad v Golfe – pozícia za volantom ale zodpovedá viac modelu Polo. Modulárne platformy, kam patrí aj už spomenutá MQB A0 je daná vzdialenosť medzi osou predných kolies a pedálovou skupinou. Nie každý si nájde úplne ideálnu pozíciu, alebo sa vám nemusí sedieť celkom uvoľnene. Na to je iba jedna rada – ak vám Scala padla do oka, choďte si ju vyskúšať. Takže sa za volantom nemusí sedieť úplne komfortne a uvoľnene každému.

Ja som si však svoju polohu našiel a sedelo sa mi dobre. Aj vďaka tomu, že Scala má široké a na prekvapenie mäkšie sedadlá. Vďaka tomu som mal v nej pocit takmer ako v Octavii, hoci sedadlá odvodené od tých, čo sa montujú do modelu Karoq, sú o jeden vývojový stupeň ďalej.

Ak si zvolíte elektrické ovládanie piatych dverí (pre Ambition sa to ani nedá, pre Style je to za príplatok), stačí za ne potiahnuť. Podľa mňa ale nie je funkcia „Tip-To-Close“ úplne domyslená. Márne som hľadal tiahlo, za ktoré by ste mohli dvere potiahnuť. Hlavne pre nižších je lepšie stlačiť tlačidlo, ako sa naťahovať až na hranu dverí a v prípade špinavého povrchu si zašpiniť ruky.

Myslím, že sme o vlastnostiach už asi napísali všetko. Takže teraz sa poďme pozrieť na hodnotu za peniaze, alebo inak: pomer cena/úžitkové vlastnosti. Nezabudneme ani na ekonomiku prevádzky. Tou aj začneme záverečné postrehy.

Jedenapollitrový motor s výkonom 110 kW (teda 150 koní pod kapotou) je tým najvýkonnejším, aký (zatiaľ) Scala dostala. Ktovie, či bude verzia RS, možno sa potom pod kapotu nasťahuje aj dvojliter. To sa uvidí. Výkon k dispozícii s automatom však zvádza k pomerne svižnému jazdeniu. Dynamický prejav sa prejavuje aj na spotrebe napriek tomu, že auto disponuje systémom ACT, teda vypínaním dvojice valcov. Priemer okolo 6,1-6,2 litra pri mixe jázd v meste a po diaľnici s minimom jázd po okresných cestách nie je zlý. Auto má odpich, na križovatke „odíde“ aj silnejším konkurentom. Akurát na prvý prevodový stupeň často „zahrabe“ kolesami.

Skúmal som, čoho sa mala týkať softvérová aktualizácia modelu. Predpokladal som, že mapovania motora práve s tým prešmykovaním kolies. Oficiálne som sa nedozvedel, ale povráva sa, že išlo skôr o deaktivovanie možnosti vzpínať dva valce. Prečo, to práve zisťujeme.

Scala je tak trocha ako pubertálny drzáň, ktorý sa nebojí ukázať prostredník konkurentom aj vo vlastnom hniezde – trúfa si na Octaviu, či Golf. Má vyššiu cenu, ako by ľudia chceli, ale má zasa množstvo asistenčných systémov. Na tie napríklad Rapid ani nemohol pomyslieť.

Parkovací asistent je fajn, mne osobne chýbalo sklápanie pravého spätného zrkadla pri pozdĺžnom parkovaní a trocha menšie vonkajšie spätné zrkadlá. „Útok zozadu“ však stráži práve jeden z asistentov.

Viem, že väčšina z vás by si priala takéto, alebo podobné auto s bohatou výbavou v cene do 20 000 €. Testované auto bolo drahšie, aj preto, že to lebo bol predsériový kus a vlastne som to už vysvetľoval. Iste, dá sa „zbaviť“ niektorých prvkov výbavy, aby ste udržali cenu. No prídete o pohodlie, či komfort, ktoré ponúkajú. Nemusí to byť zlá cesta, sám sa pýtam, či všetci tí „strážni anjeli“, ktorí majú bdieť nad našou bezpečnosťou neotupujú našu pozornosť a my sa menej venujeme šoférovaniu.

No nech je ako je, Škoda Scala vás dostane. To auto je dobré, v dobe všeobecného nástupu všemožných SUV a crossoverov má potenciál a postupne ho motoristi objavujú, o čom svedčí rastúci záujem. Otázkou je, či potrebujete, alebo iba chcete mať najvýkonnejší motor a nestačil by aj litrový s menším výkonom. Skúsili sme si aj taký – o ňom neskôr. Scalu v našej redakčnej „stajni“ vystriedal na mesiac Kamiq – práve s litrovým motorom. Preklepli sme ho dúfam tiež dôkladne. Takže aj o ňom sa onedlho dozviete podrobnejšie informácie.

Ešte pridáme prehľadne, čo nás najviac potešilo a čo nie:

Plusy                                                              Mínusy

Veľký vnútorný priestor                                 Komplikované ovládanie klimatizácie

Bohatá základná výbava                                Pomerne príliš aktívny Front Assist

Tichý a úsporný motor                                   Iba pozdĺžne nastavenie lakťovej opierky

Pohodlné sedadlá                                          Rázy zadných kolies na priečnych nerovnostiach 

Komfortný športový podvozok

 

O Scale 1,5 TSI už len posledná veta na záver: aj pri dlhšom spolužití ukázala, že sa z pôvodne zamýšľaného podpriemerného auta (v rámci firemnej politiky podľa predstáv vedenia koncernu sídliaceho vo Wolfsburgu) môže stať aj celkom atraktívny štandard pre široké spektrum motoristov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku