2019-06-10 04:45:00
Hyundai Tucson 1.6 T_GDI
Hyundai Tucson 1.6 T_GDI Premium
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Hyundai Tucson 1.6 T-GDi, 4x4 – po facelifte mu to „sekne“ ešte viac

Už bol u nás v redakcii „na hosťovaní“ dvakrát. Raz ako diesel a druhý raz s benzínovým turbo motorom.

Po troch rokoch sa najúspešnejšie predávané SUV na slovenskom trhu podrobilo zásahom plastického chirurga. V rámci životného cyklu jednoducho prišlo k omladeniu. Po facelifte sme si vyskúšali Tucson s „rovnakými“ motormi a pohonom, ako pred dvoma, či troma rokmi. Dokonca aj v rovnakom poradí.

Facelift ale neznamenal iba zmenu tvaru, ale pribudlo toho viac. Aj pod kapotou. Tucson získal viacero zmien nielen v exteriéri, ale tiež v kabíne. Pohonná jednotka 1,6 T-GDI zostala bez výraznejšej zmeny. Obmena sa však týka aj celkovej ponuky motorov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Najprv do redakcie zavítala verzia s benzínovým turbomotorom 1,6 T-GDI, sedemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom „na všetky štyri“. Bola akýmsi predskokanom pre dlhodobejšie pôsobenie modelu s dieselovým agregátom, ktorý predstavíme nabudúce. Najprv teda pár postrehov, čo sa zmenilo, či zlepšilo oproti pôvodnej konfigurácii modelu.

Tucson sa u nás začal predávať najprv pod týmto označením, potom prišlo v druhej generácii meno ix 35 a nakoniec sa opäť vrátil k svojmu pôvodnému menu, ktoré na niektorých iných trhoch nikdy nezmenil... Rozdiel medzi prvou generáciou a dnešným modelom tretej generácie je priepastný. Už keď prišiel súčasný model, konštatoval som počas prvých predvádzacích jázd, že oproti predchodcovi (ix35) to bol významný skok vpred. Od tých čias Tucson zaujal slovenské publikum a stále viac trhá rekordy predaja. Za vlaňajšok je u nás najpredávanejším v triede SUV. Záujem oň je však nielen v Európe, ale aj za veľkou mlákou. V roku uvedenia na trh (2015) predal Hyundai 36 094 kusov. O rok neskôr to už bolo 147 072 kusov. Rok  2017 priniesol predaje za hranicou hranicu 152-tisíc kusov a minulý rok to bolo ešte viac. Čím zaujal? Tucson je robustné SUV s dynamickými líniami, dobrou výbavou a prijateľnou cenou. Práve tento mix mu vyniesol pozornosť publika.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tucson dostal niekoľko zmien ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Vynovený Tucson má zmenených niekoľko častí karosérie. Vôbec sa to na prvý pohľad nezdá a musíte pozornejšie skúmať rozdiely. Spoľahlivo ho rozoznáte od verzie spred faceliftu pomocou predných denných LED svetiel. Teraz majú zalomený tvar v podobe písmena L, predtým bol svetelný pásik rovný.

Veľké zmeny pritom nebolo treba, ale celkovému vzhľadu pomohli naozaj „vyhladiť vrásky“. Tucson sa teraz viac podobá na svojho veľkého brata Santa Fe. Pomohla tomu hlavne prepracovaná celá predná časť auta. Hlavne zväčšená mriežka viac pripomína nové Santa Fe, ale tiež model Kona. Zmenený je aj predný nárazník a dizajn 17 až 19 palcových zliatinových kolies. Klasickú anténu na streche teraz nahradila „žraločia plutva“. Aj vzadu sú viditeľné zmeny  - iný je tvar svetiel a prepracovaný nárazník. Odrazky sa presunuli vyššie, k hornej hrane tabuľky s evidenčným číslom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ďalšie zmeny sú viditeľné v interiéri auta. Prepracovaná je celá horná časť palubnej dosky. Sedempalcový displej zmenil pozíciu a presťahoval sa z palubnej dosky na palubnú dosku, teda na jej vrchnú časť. Aj preto sú zmenené výduchy ventilácie. Kvalitnejšie plasty teraz pôsobia omnoho hodnotnejšie. Prístrojový štít sa nezmenil. Má jednoduchý tvar, jasne a dobre čitateľné údaje no nie je to nič extra na zapamätanie – svoju úlohu si ale plní výborne.

Na zadných sedadlách je dostatok miesta nielen pre nohy, tak aj na hlavu. Druhý rad sedadiel má teraz (v najvyššej výbave Premium bez príplatku) vyhrievanie sedadiel, výduchy ventilácie a USB vstup, ktorý ocenia všetci s malými batériami svojich smartfónov, tabletov a spol.

Pohonná jednotka 1,6 T-GDI ostáva bez výraznejších zmien. Ponuka motorov však obmene neušla. O tom neskôr. Testovaný model je vlastne ponuka „klasiky“ – auto s primerane (stredne) veľkým kufrom, akurátnym miestom pre pasažierov, akurátnou porciou elektroniky a z nej vychádzajúcej ponuke fungujúcich asistenčných systémov. No a samozrejme s pohonom na všetky štyri kolesá a automatom na palube – iba namiesto „klasického“ diesela s jeho vrčaním relatívne ticho pradie benzínový motor. Je „oturbený“, s dostatočným výkonom, iba ten objem 1,6 desatín litra... No uvidíme, čo to urobí v ďalšom dôležitom parametre – spotrebe.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Benzínový model má výhodu, že je tichý, svižný, ľahko idúci do otáčok a rýchlo sa zahreje na prevádzkovú teplotu. Auto vďaka ľahšiemu a (naj)výkonnejšiemu motoru jazdí veľmi dobre. Podvozok je veľmi pohodlný, až komfortný a pritom dobre slušne utlmený. Spod kabíny nebolo nepočuť žiadne pazvuky, alebo vŕzganie. Aj keď Tucson nemá adaptívny podvozok, s benzínovým motorom pod kapotou pôsobí ľahko. Vôbec nemáte pocit, že by potreboval nejaké špeciálne režimy tlmičov. Naladenie podvozka je vyslovene vhodné v prvom rade pre mestské auto. Najlepšie sa cíti pri rýchlostiach 90-100 km/h. Hoci sa stabilizačný systém nedá úplne vypnúť, keď podržíte jeho tlačidlo, stiahne svoje zásahy na absolútne minimum. Príjemným zistením bolo, že sa auto napriek relatívne komfortnému naladeniu v zákrutách príliš nenakláňa – len si treba zvyknúť na vyššiu pozíciu sedenia, aj ťažiska.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohon 4x4 najlepšie využijete v zimných podmienkach, alebo ak sa potrebujete dostať niekam na odľahlejšiu usadlosť. Limitom sú v druhom prípade cestné pneumatiky, ktoré si veľmi s blatom neporadia. No ak zapnete trvalú uzáveru stredného diferenciálu (pri pohone všetkých kolies 50:50) dajú sa na šmykľavom povrchu prechádzať zákruty elegantne, s kontrolovaným prejazdom v miernom šmyku stále rýchlejšie a rýchlejšie – až vám skoro vyschne nádrž. Toto by som od tak veľkého a aj dosť ťažkého auta nečakal... Motor je (hlavne v režime prepnutom na režim Šport) naozaj ochotný točiť do otáčok takmer bez obmedzenia, čomu pomáha aj sedemstupňová automatická prevodovka – ale v manuálnom režime. Inak radí pomerne skoro na vyššie stupne. „Odmenou“ za akčnú jazdu je vír v nádrži. Zabudnite na príjemné „dieselové“ spotreby na úrovni 6 litrov. V prípade benzínu sa pod 8 a čosi ani len nepriblížite. Dobre – ustálenách rýchlosť 80-90 km/h je tak zhruba za 5,5-6 litrov, ale ako dlho jazdíte práve takto? V meste je spotreba pomerne vysoká, okolo 9-10 litrov v lete, v zime pokojne o dva až štyri litre viac.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rozumnou, ekonomickou jazdou sa dá jazdiť aj na úrovni spomínaných 8 litrov. Nám vyšiel celkový priemer okolo 9,1 - 9.3 a boli sme ešte vysmiati ako lečo, že „len tak málo“.

Vŕtalo mi hlavou, prečo je práve tento model taký úspešný. Nuž, ak si nezoberiete na plecia financovať „plnku“ v podobe verzie Premium (ktorä sme mali práve my), dokážete získať Hyundai Tucson za zhruba 20 000 eur, podľa výbavy a motorizácie. To zasa v porovnaní s ponukou konkurencie nie je veľa za výborne vybavený autiak. Napríklad odvetrávané predné či vyhrievané zadné sedadlá v tejto triede len máloktorý konkurent. Ak ho chcete – tak zväčša za poriadne „mastný“ príplatok. Zvyšok je celkom vyvážený, auto s príjemnými tvarmi, tak trocha „zaváňajúce“ veľkými americkými modelmi – to sa ľuďom páči. Mne sa zasa nepozdávalo pom-m-a-l-é-é-é elektrické otváranie batožinového priestoru – a prijal by som nejaký ten snímač na „kopnutie“ pod nárazník, hlavne ak idete s plnými rukami k autu. Maličkosť, viem, ale... prečo nie? Tiež tvar kzfra, jeho členenie, či nejaké priehradky alebo sieťový program by zvýšili inak dobré úžitkové vlastnosti, kde sa po sklopení zadných sedadiel objaví (takmer dokonale) rovná plocha.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte jedna vec mi nie je po chuti – rozlíšenie zadnej (ale aj prednej) parkovacej kamery. To je vážne na úrovni uvedenia prvej generácie modelu – tu musí Hyundai zapracovať!

Ink je Tucson po zvážení všetkých argumentov pre a proti naozaj objektívne veľmi dobré auto. S bohatou výbavou, dostatkom miesta v kabíne aj v kufri, dobre jazdiaci – len tá spotreba pri benzínovom motore je už na zváženie. Lenže benzín si človek vyberá pre iné parametre, ako je spotreba – a zasa zábavy som si s ním užil dosť.

Otázkou je, či je to voľba srdca, alebo rozumu. Môže byť, že aj vás chytí za srdce a podľahnete mu, ako väčšina majiteľov. Možno si zachováte odstup a nenadviažete „ľudský kontakt“ s autom, ktoré je dobre navrhnuté, slušne vyrobené a také, aké potrebujete. Ale možno menej osobité, či málo tvrdohlavé, alebo celkom svojské, ktoré si ceníte za jeho charakter.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tucson je dobré auto. Dokonca veľmi dobré. No stále zvažujem, či patrí do kategórie tých, bez ktorých si neviem predstaviť žiť. Možno ma ten dieselový model, ktorý nasledoval po benzíne, presvedčí aj o tomto rozmere spolužitia. Uvidíme. Zatiaľ palec hore za jeho vlastnosti a dobrú službu vtedy a tam, kde to potrebujete...

Technické údaje

Model: Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4×4 7DCT 177k Premium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1591
Prevodovka: 7  stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.):  130/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 265/1500 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,8/6,8/7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4480/1850/1645
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 513/1503
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1604
Užitočná hmotnosť (kg): 465
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R19
Základná cenníková cena modelu: 18 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 32 190 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku