2019-02-28 14:55:00
SEAT Tarraco 1.5 TSI
SEAT Tarraco 1.5 TSI Xcellence
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: SEAT Tarraco Xcellence 1.5 TSI EVO – príjemný, veľký maco

Koncern VW dal menším španielskym SUV modelom prednosť pri predstavovaní. Najväčší prišiel ako posledný.

SEAT Ateca aj Arona boli prvé pri uvádzaní. Tarraco si počkalo. SEAT však čas využil a prerobil model Tarraco na svoj obraz. Nemožno skrývať, že je blízkym príbuzným s koncernovým Kodiaqom a vlastne sú pokrvnými súrodencami s Tiguanom – vyrábajú sa totiž na jednej linke vo Wolfsburgu. Hoci je SEAT Tarraco postavený na koncernovej platforme MQB A2 a ponúka päť aj sedemmiestnu verziu (tak sme ich skúšali aj v našej redakcii) podobne ako Škoda Kodiaq či VW Tiguan Allspace, napriek tomu je aj vzhľadovo odlišný. Nehrozí, že by ste si ho pomýlili zo spomínanou dvojicou. Podobnosť s Tiguanom síce nezaprie, najmä z istých uhlov, ale ako už býva zvykom, má svojský, južanský a teda odlišný, emotívny dizajn. Tarraco má potrebnú vlastnú identitu. Španieli stavili na emocionálnejší dizajn, lebo klienti značky sú mladší ako tí, ktorí si kupujú Škodu a Volkswagen.

Zdroj: Jozef Vydra

Rozmery karosérie sú tiež takmer identické s koncernovými súrodencami, hoci aj tu nájdeme rozdiely. Na dĺžku je SEAT Tarraco dlhší ako VW Tiguan Allspace + 4mm, v rázvore +3mm, šírka je rovnaká. Svoju športovosť nezaprie pri výške, ktorá je o 16mm menšia. Pre batožinu je k dispozícii rovnaký objem batožinového priestoru. Pri päťmiestnej verzii je to 760 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1775 litrov. Ak využijete sedem miest na sedenie, za sedadlami zostane ešte stále relatívne dosť – 230 litrov. Ak zadné sedadlá sklopíte, kufor sa zväčší na 700 litrov. Kde konštruktéri SEATu vyčarovali tieto objemy neviem, oproti Kodiaqu je Tarraco iba o 35 mm dlhšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri sedemmiestnej verzii sú sklopené zadné sedadlá pod krytom, kde sa inak zmestí aj zaťahovacia roletka kufra. Kryt smerom k nakladacej hrane v zadnej časti auta na posledných centimetroch zrazu strmo klesá – podlaha batožinového priestoru je totiž trocha vyššie. Ak sa vám tam zakotúľa niečo z nákupu, pri otvorení dverí to ľahko vypadne – je to vlastná skúsenosť. Keď sme pri zadnej časti, ktorá sa líši od Tiguanu menej, ako tá výrazná predná – zadné svetlá sú spojené – ale len reflexnou odrazkou. Neskôr má pribudnúť aj osvetlená lišta.

Podrobnejšie sa zaoberať dizajnom exteriéru aj interiéru v tomto teste nebudem – dosť si tom prečítate v článku o prvom stretnutí s vozidlom Tarraco, aj o skúsenostiach z prvých jázd. No a pred pár dňami svoje postrehy s dvolitrovým turbodieselom a pohnom 4x4 pridal aj kolega. Materiálu na študovanie je teda dosť. Ale predsa len pár postrehov na túto tému...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dizajnéri vytvorili v kabíne modelu Tarraco prístrojový panel s čistými líniami. Čoraz širšia digitalizácia nášho života sa prejavila aj v podobe Digital Cockpitu - digitálneho združeného prístroja s uhlopriečkou 10 a štvrť palca. Zobrazuje všetky dôležité informácie podľa preferencií vodiča. Našťastie sa dá nastaviť aj režim, ktorý zobrazuje „klasické“ analógové zobrazenie otáčkomeru a rýchlomeru.

Výborné je, že sa tri odlišné grafické módy (napríklad len s mapou navigácie) dajú nastaviť z volantu tlačidlom View. Netreba preto zbytočne hľadať v menu infotainmentu.

Aj keď je interiér na rozdiel od súrodencov trocha strohý, použité materiály sú kvalitné. Nastavenie volantu a sedadiel umožní nájsť si optimálnu polohu pre rôzne vysokých ľudí. Lakťová opierka sa dá nastaviť pozdĺžne aj výškovo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľký odsadený displej systému infotainmentu v strede hornej časti prístrojového panelu má 8 palcov a môže ho využívať tiež spolujazdec. Napríklad pri spájaní as so svetom vďaka funkciám digitálnej konektivity. Obrazovka má výborné rozlíšenie a funguje aj na priblíženie ruky. Potešilo ma, že som našiel klasické ovládače pre reguláciu hlasitosti či zmenu mierky navigácie. Aj klimatizácia má svoj samostatný ovládací panel, čo je dobrým znamením, že dizajnéri v SEATe počúvajú, čo ľudia chcú. Pochválim ešte jeden detail – ovládanie hlasitosti a ďalších funkcií na multifunkčnom volanta pomocou „valčekových“ ovládačov. Považujem ich za bezkonkurenčne najlepšie riešenie, škoda, že v koncerne od tohto spôsobu upustili v najnovšom Golfe.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Základným benzínovým motorom je štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňa predné kolesá. Túto kombináciu sme mali možnosť vyskúšať, teda okrem verzie 4x4 s dieselovým dvojlitrom, o ktorom už informoval kolega. Prevodovka má presnú kulisu radenia a pomerne dlhé prevody. Pri zaradenom šiestom stupni má pri rýchlosti 100 km/h iba necelých 2 100 otáčok. Asistent radenia nabádal preradiť na vyšší stupeň skôr, ako by som pocitovo radil ja. Motor pri voľnobehu skoro vôbec nepočuť. Pri jazde je v aute tiež veľmi dobre odhlučnený.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Možno si poviete, že jedenapollitrový motor pod kapotu takého veľkého auta nepatrí. Ale spotreba bola celkom prijateľná. V rámci dlhodobého kombinovaného priemeru sme s dostali na zhruba 8,0 – 8,2 litra na 100 km. Pri dynamickejšej jazde to bolo okolo 8,6 litra. S autom sa dá jazdiť aj ešte o čosi úspornejšie, k čomu má pomáhať aj vypínanie dvoch valcov pri menšom zaťažení a Eco režim. No práve pri plnom zaťažení sa práve vtedy z auta stával trocha lenivec. Nečudo, veď okrem svojich zhruba 1600 kg dokáže odviezť ešte ďalších zhruba 600. V režim Normal som nejaké „ulievanie sa“ nepozoroval.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sme pri režimoch – auto malo základný podvozok, teda nie aktívny s nastaviteľnými jazdnými parametrami. Vzadu však je viacprvková náprava. Aj vďaka tomu sa auto na ceste správalo veľmi pokojne, komfortne. Nerovnosti „preplávalo“ bez väčšieho zaváhania – pritom namiesto štandardných 19 palcových kolies malo obuté väčšie, 20 palcové kolesá. Sú síce vzhľadovo efektné, ale praktickejšie by boli tie devätnástky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

O aute by sa dalo písať ešte veľa. Zhrniem to pár slovami: Tarraco je pohodlný kočiar, ktorý nešetrí priestorom, ale skôr peňaženkou záujemcu. V cenovej hierarchii má aj medzi koncernovými kolegami príjemné hodnoty, ktoré môžu zaujať. A keby nie, SEAT má (nielen pre Tarraco) v poslednom čase ešte pár výrazne motivačných bonusov a benefitov. Napríklad na 4 roky, alebo 100 000 kilometrov Premium bezplatný servis a záruka na 6 rokov, alebo 150 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Celkom fajn, čo poviete? Ozaj – ak by ste chceli auto financovať inak, ako vyložiť „na drevo“ celú sumu, ide to aj na splátky – za 0% úrok a žiadny sprostredkovateľský poplatok. Ak potrebujete veľké auto. Dobrý dôvod premýšľať. Ani bohaté príplatkové vybavenie vás nezruinuje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Inak, na záver ešte jedno vysvetlenie: prečo som nazval Tarraco „macom“ v úvode? Nuž, hoci má dynamický tvar, pripomína mi dobráka macka, ktorý je väčšinou priateľom detí. Má pre ne miesto, nastaviteľné pultíky na zadnej časti operadiel predných sedadiel, alebo miesto na treťom rade sedadiel. Auto sa správa priateľsky aj počas jazdy, prekvapí dobrými jazdnými vlastnosťami s tichým interiérom aj podvozkom. Jednoducho člen rodiny...

Technické údaje

Model: SEAT Tarraco 1,5 TSI EVO 2WD Xcellence
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,5/5,6/6,6
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 7,3 - 8,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4735/1839/1674
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru 5/7(7sklop)/max(l): 760 /230(700)/1775
Objrem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1634
Užitočná hmotnosť (kg): 696
Rozmer pneumatík: 235/45 R20
   
Základná cenníková cena (1.5 TSI Style): 27 560 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 29 940 €
Cena testovaného vozidla: 36 639 €
   
Konkurenti: Škoda Kodiaq, Toyota RAV 4, VW Tiguan

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku