2018-11-26 04:00:00
BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer 218i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 2 Active Tourer – Škatuľa s novou tvárou. Vie ako športovo jazdiť

Zo všetkých tých nových typov BMW je azda Active Tourer tým najzvláštnejším. Zároveň v sebe má kus racionality.

Najmä, ak sa za slovom Bavorák skrývajú veľké silné autá s pomerne nesympatickými ulízanými pánmi, kúdol dymu a džínsové bundy. BMW narozdiel od mnohých odporcov značky už nie je uväznené v deväťdesiatych rokoch a pocit z vlastnenia BMW chce ponúknuť každému. Aj tým menej zaisteným, aj tým so špeciálnymi požiadavkami.

Napríklad aj tým hľadajúcim šikovné auto do mesta s ľahkým nastupovaním, priestrannou kabínou a s veľkým kufrom. Presne preto vznikla dvojica BMW radu 2. Prvý, ten menší sa volá Active Tourer. Ten väčší je Gran Tourer.

Zdroj: Ján Hargaš

Aktívny turista dostal novú tvár

Pre mňa je práve Gran Tourer najčudnejším autom pochádzajúcim z Bavorska. A zemepisne sa do Bavorska pritom neradí len značka BMW... Skutočne sa len ťažko hľadá menej atraktívne auto s logom BMW. Active Tourer bol od začiatku ten foremnejší, sympatickejší. Po novom je ešte znesiteľnejší. Môže za to nová maska, nové detaily dizajnu a tiež nové technológie. Modelový rad dostal inovované motorizácie a novú dvojspojkovú 7-stupňovú prevodovku. Tá nahradila automatické prevodovky pre priečne uloženie motora od japonského výrobcu Aisin.

Zdroj: Ján Hargaš

Nové dvojspojky sa vyznačujú rýchlejším radením, menším zaťažením motora, kompaktnými rozmermi a takmer identickým komfortom radenia v prípade nízkeho zaťaženia.

Testovaný model bol označený ako BMW 2 Active Tourer 218i a Podkapotou mu štrkotal benzínový prepĺňaný a priamovstrekový trojvalec s objemom 1,5 litra. Motor dosahuje po novom maximálny výkon 103 kW (140 k) a maximálny krútiaci moment 220 Nm v rozmedzí otáčok 1420 až 4800. Motor sa vyznačuje výrazným záťahom v celom spektre využiteľných otáčok, avšak pekným zvukovým prejavom vo vyšších otáčkach.

Motor poskytuje vozidlu veľmi peknú dynamiku a pritom solídnu spotrebu. Tá sa aj napriek dynamickejšiemu jazdeniu nedostala výrazne nad 7 litrov. To je vzhľadom na výšku auta i na jazdný štýl vodiča v tomto vozidle viac ako pekné. Viac než 700 kilometrov som odjazdil s priemerom 7,3 litra na 100 km. Štandarde ide o spotrebu v mixe pozostávajúcom z 50% diaľnic, cca 40% okresných ciest a takmer 10% mesta. V meste pomáha udržiavať spotrebu na nízkych úrovniach jednak rýchle zahrievanie motora, no tiež aktívny štart-stop systém.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujal ma prejav motora. Ten sa po výmene prevodovky výrazne zlepšiť a vibrácie prenikajúce do kabíny v podstate úplne zmizli. A to aj pri státí na križovatke v neutrálnych otáčkach. Netreba si mazať medové motúzy, cesty ako to výrobca dosiahol sú zhruba dve. Vyvažovaním a mäkším uchytením a/alebo použitím dvojhmotného zotrvačníka. Ten pohltí viac a lepšie ako menič, o tom potom.

Pružnosť je taktiež veľmi pekná. Z 80 na 120 km/h zrýchli v štandardnom režime za 7,25 sekundy. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h je ešte krajšie, zvládne to za 6,06 sekundy. 

To najmilšie na celej motorizácii a faceliftovanom aute je jeho schopnosť v tichosti čeliť i vysokým diaľničným rýchlostiam. Je to možno malé auto, ale komfort jazdy patrí do ligy prémiových. Ako zvuk odvaľujúcich sa kolies, tak aerodynamický šum i zvuk motora nerušia pokoj na palube ani pri rýchlostiach nad 150 km/h. Pri teste hlučnosti pri rýchlosti 120 km/h to auto dokázalo. 67 dB je ozaj solídna hodnota nad priemerom. Z užívateľského hľadiska tak ide o vynikajúcu motorizáciu kombinujúcu bezproblémové používanie v meste a okolí s nízkou spotrebou a rýchlym zahriatím, s pohodlnými presunmi na dlhých trasách.

Zdroj: Ján Hargaš

K tomu treba zarátať anatomicky tvarované sedadlá s výborným posedom za volantom. Je to síce malé auto v triede áut ako Golf+, no pohodlne odvezie aj štvoricu urastených členov posádky. Vyššia celková výška umožňuje vzpriamenejšie sedenie, koncepcia pohonu zas maximalizuje využitie ponúknutého priestoru a spolu so solídnym rázvorom dávajú pasažierom vzadu dosť miesta vo všetkých oblastiach. Iba v trojici by sa vzadu pasažieri ocitli jeden k druhému bližšie než by mohli byť v modernom BMW zvyknutí. Daň za bezpečnosť pri náraze zboku je ale malá a ničím sa nevyčleňuje spomedzi iných áut tohto typu.

Batožinový priestor so základným objemom 468 litrov možno nevyhrá v tabuľkovom porovnaní, ale jeho ľahká dostupnosť, hĺbka i celkový rozmer postačia i štvorčlennej rodine. A na dlhšie cesty sa stačí dovybaviť nejakou tou truhlou. Po sklopení zadných operadiel vznikne vzadu kufor s objemom 1510 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Teší ma rýchly pohyb elektrického veka kufra. Zdvihne sa skutočne rýchlo, rýchlejšie než u akejkoľvek konkurencie. Zároveň sa auto postará, aby ste si v kufri nezabuchli kľúče a dá tiež pozor na prípadné končatiny prostredníctvom zvukovej výstrahy, no tiež senzorov tlaku. Drtiť detské prstíky ale vie tak ako aj obyčajné veko.

Potechu na dlhších cestách ponúknu aktívne systémy podpory jazdy. Konkrétne asistent pre dopravnú zápchu funguje skutočne výborne a práve v BMW si ho užívam asi najviac. Platí, že mať ho v takomto malom aute je nepopierateľný benefit. Obzvlášť, keď ani jeden z konkurentov takto vyspelé a takto funkčné asistenčné systémy nemá a skoro ani mať nebude, výnimku tvorí iba konkurent najväčší - od Mercedesu. Ten ale v novej generácii ešte neprišiel a starší lepší nie je. Nápomocné sú aj ďalšie asistenčné systémy ako parkovacia kamera, senzory, či výstraha pred nárazom. Pravdou je, že pri parkovaní najviac pomáhajú malé vonkajšie rozmery auta.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj LED svetlomety môžem pochváliť. Nesvietia tak intenzívne ako LEDky veľkých Bavorov, ale osvetlenie kľúčových častí cesty a krajnice je nadpriemerné aj za zhoršenej nočnej viditeľnosti – ako v daždi, či v hmle. Diaľkové svetlá svietia naozaj dobre.

Silnou stránkou automobilu sú jazdné vlastnosti. Malé vonkajšie rozmery, úctyhodné rozloženie hmotnosti aj vďaka ľahšiemu motoru a know-how značky BMW. Auto okamžite presvedčí vodiča o svojej suverenite. Stačí pár kilometrov a podvedome jazdíte v zákrutách dynamickejšie ako v konkurentoch. Cítite sa spojený s autom, veríte kolesám, pneumatikám, riadeniu. Schopnosť čeliť zákrutám je v tomto aute naozaj výborná, azda rovnaká ako schopnosť čeliť vysokým rýchlostiam na rovinkách a tiež schopnosť čeliť deravým cestám. Lebo aj na nich sa auto drží cesty s obdivuhodným presvedčením a pritom dokáže utlmiť veľkú časť otrasov a zvuku. Ak by auto nebodaj jazdilo na štandardných pneu a nie na run-flatoch bola by to úplná jazdná epopej. Aj na našich cestách.

Zdroj: Ján Hargaš

Nie je ťažké označiť v čom Active Tourer vyniká nad konkurenciou. Sú to jazdné vlastnosti, ponuka silných motorizácií i sympatickejší cenník – najmä pri porovnaní s odchádzajúcou generáciou Mercedesu B. Cenník nie je taký priaznivý pri porovnaní s neprémiovými autami, no to čo Active Tourer ponúka navyše nemôže byť zadarmo. Toto je malé MPV pre tých, ktorí chcú viac. Pre tých, ktorí si chcú užiť jazdu. Jazdné vlastnosti tohto auta mi pripomínajú jazdné vlastnosti áut jednej americkej značky spred niekoľkých rokov. Tá tiež vyrábala šikovné a ešte aj pekné menšie MPV a ešte stále ich je na cestách habadej. Väčšinou už ale len smutne dymia...

Tá nadradenosť jazdných vlastností a športového prejavu podobného modelu od danej značky z minulosti je tou nadradenosťou, ktorú možno vnímať pri aute menom BMW 2 Active Tourer. Ak si budete porovnávať rozmery vnútorného priestoru, je takmer isté, že nájdete lacnejšiu a priestrannejšiu alternatívu. Lenže rozdiel to nie je veľký. Rozhodne nie taký veľký, aký je v porovnaní s komfortom a dynamikou tohto auta.

Aj keď vo mne Active Tourer nevzbudzuje veľa emócií a už vôbec nie pozitívnych, uznávam, že po facelifte vyzerá lepšie, športovejšie a zlepšil sa i v mnohých ďalších oblastiach. Je to rozumné prémiové auto vo svete nerozumných prémiových áut. Ponúkne to, čo prerastené obludy, okrem rešpektu okolia. Avšak ponúkne všetko ostatné, ale v menšom, sympatickejšom, šikovnejšom a lacnejšom obale. Fajn. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: BMW 218i Active Tourer
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 103/4500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1480-4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4354/1800/1586
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 468/1510
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1460
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 205/60 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 26 950 €
   
Základná cena verzie: 30 364 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku