24.09.2018

Test: Toyota Auris Touring Sports Freestyle Hybrid – kombi do mesta

Päť rokov po svojom uvedení v roku 2012 sa Toyota Auris predáva lepšie ako čerstvé, ešte teplé rožky.

Stále viac sú v kurze hybridné verzie. Nielen pri hatchbacku, ale hlavne v prípade verzie s karosériou typu kombi. Postupne prichádzali na rad priebežné drobné úpravy v kvalite, štýle a výkone. Tým model nestrácal na popularite. Aktuálne bojuje o priazeň modelu limitovaná edícia Auris Touring Sport Freestyle. Prišla nielen so zmenami vo výbere farieb, ale aj výbavy.

Ja zaujímavé, že záujem o Auris kontinuálne rastie a najmä o hybridné verzie. Tá sa dostala do modelu Auris v prvej generácii v roku 2010. V posledných rokoch majú hybridné verzie na predaji až 60% podiel. Len v Európe jazdí už viac ako 400 000 hybridných Aurisov z vyše 1,26 milióna vozidiel oboch generácií. Súčasný model zaznamenal nárast predaja každý rok od svojho vstupu na scénu. V roku 2016 sa predalo vyše 144 000 áut s hybridným pohonom. Prečo ten záujem?

Hybridná technológia Toyota bola vždy povestná nízkou produkciou emisií a nízkou spotrebou. Vodič aj cestujúci však oceňujú aj ďalšie benefity – tichý chod a komfort jazdy. Je teda jasné, že sme neváhali vyskúšať „limitku“ pre všetky uvedené dôvody. Edícia Feestyle tak nie je odlíšená iba prostredníctvom čiernych lemov blatníkov a chrómových detailov karosérie, či interiéru. Podvozok sa nezdvihol, mám pocit, že plastový deflektor pod predným nárazníkom je teraz ešte bližšie k zemi. Netuším, či to zlepšilo koeficient odporu vzduchu, ale určite si ním škrtnete o obrubník pri parkovaní. Takže parkovať treba radšej zadnou časťou k obrubníku.

Limitovaná verzia označená Touring Sports, teda kombi, vychádza z poriadne nadupaného výbavového stupňa Active. Oproti nemu má navyše Bi-LED predné svetlomety, zatmavené zadné okná, parkovacie senzory, tempomat, bočné lišty a ochranné kryty v prednej a zadnej časti podvozka s hliníkovým vzhľadom, ale tiež tvarovo zaujímavé 17-palcové zliatinové disky kolies. No a prečo to oplastovanie a teda outdoorový imidž, akoby bola vychystaná do terénu? Model Freestyle to dostal do vienka ako takzvané „inteligentné prvky mestského štýlu“. Nech sa páči! V džugli veľkomiest sa to zíde...

Vo vnútri vozidla nečakajte žiadne novinky ani pôvabné lákadlá. Usporiadanie interiéru je vcelku elegantné a jednoduché, takže zvyknúť si na neho nie je problém. Napriek presnému lícovanie pôsobí interiér miestami trochu lacno. Auris už nie je žiadny mladík, čo sa najviac prejavuje na infotainmente, ktorý už zaostáva za súčasným štandardom. Jeho rozlíšenie zaostáva a o rýchlosti lepšie nehovoriť. Napríklad navigačný systém funguje spoľahlivo a doviedie vás do cieľa, no komfort ovládania a rýchlosť sú dnes už hlboko za konkurenciou.

Celkovo je však cestovanie s Aurisom veľmi príjemné. Na predných sedadlách, ktoré sú napriek svojmu vzhľadu až prekvapivo pohodlné, nájde posádka priestoru viac než dosť. Zlé to nie je ani vzadu. Postava priemerného vzrastu má vo priestoru dosť a na komfort sa tiež nikto nesťažoval.



Veľmi vydarená je aj ergonómia, všetko je na dosah ruky, multimediálny panel, ovládanie vyhrievania sedadiel, volič jazdných režimov - všetko je po ruke a ovládanie je veľmi jednoduché. Jedným z mála nedostatkov je nedostatok odkladacích priestorov. Ak nechcete využiť držiak nápojov, dvere, alebo priehradku pred spolujazdcom, zostáva k dispozícii len vnútorný priestor lakťovej opierky.

K veľkosti batožinového priestoru nie je Aurisu čo vyčítať. Veď 600 litrov v základe je celkom slušná hodnota. Kufor má navyše nízku hranu, pravidelné tvary, výklopné háčiky, dvojité dno s praktický organizér a ovládanie sklápania sedadiel. Po ich sklopení vznikne rovná ložná plocha, ktorá ponúkne skvelých 1568 litrov. Problémom nebude rodinná dovolenka, ani náhrada sťahovacej služby.

K dispozícií pre limitovanú verziu sú všetky motorové verzie. Na test sme mali najvýkonnejšiu hybridnú verziu s 1.8-litrovým benzínovým motorom. Na radenie rýchlosti sa používa elektronická prevodovka s plynulo meniteľným prevodom e-CVT. Celkový výkon motora aj s elektromotorom sa blíži 100 kilowattom. Hybrid je okrem iného preto hybridom, aby znížil spotrebu, ale hlavne emisie. To je jeden z najdôležitejších dôvodov pre existenciu hybridného pohonu. Kombinované emisie pre Auris Hybrid sú 81-92 g/km CO₂.

Hybridný pohon najlepšie funguje v meste a pri jazdách v okolí. Ak nejazdíte agresívne a využívate zotrvačnosť auta, môžete mať v meste spotrebu aj menej ako 4 litre benzínu na 100 kilometrov. Aj keď Auris s hybridným pohonom nie je športové auto, akceleruje veľmi svižne aj s pomocou krútiaceho momentu z elektromotora. Na rozdiel od slabších verzií, ktoré majú vzadu jednoduchú nápravu, je v hybridnej verzii viacprvková. Sedemnásťpalcové kolesá autu pritom neubrali z komfortu jazdy, skôr som mal pocit, že je to naopak.

Výkon 1.8 litrového benzínového spaľovacieho motora je 73 kilowattov, teda 99 koní. Elektrický motor potom ponúkne ďalších 60 kW, teda 80 koní. V ideálnom svete by sme kombináciou pohonných jednotiek dostali vcelku slušný výkon 133 kW, (179 k), avšak tak to v prípade hybridov nefunguje. Kombinovaný výkon celého hybridného pohonu tak zodpovedá hodnote cca 100 kW, teda 136 koní.  Benzínový motor dokáže pracovať v Atkinsonovom cykle, má nové ventilové pružiny, prepracované nasávanie, vynovenú recirkuláciu výfukových plynov s chladením aj  výfuk. Preto som čakal, že to, čo tvrdí výrobca na papieri, bude aj realitou v praxi. Toyota udáva spotrebu v pásme okolo 3,5-3,6 litra na 100 kilometrov. Ale podobne, ako pri ostatných autách je realita predsa len trocha iná.

Hoci mám povesť „ľahkonohého“ vodiča, nepodarilo sa mi ani náhodou dosiahnuť udávanú spotrebu. Reálne v rámci celého týždňa bola spotreba v meste tesne po hodnotou 4l/100km. Na diaľnici to bolo oveľa viac – okolo 7 litrov. Po týždni spoločného cestovania svietila na displeji hodnota 4,8 – 4,9 litra. Nie je to zlé, ale čakal som viac. Teda menej, samozrejme. Hlavne ak podaktorí kolegovia z branže, ktorí tlačia na plynový pedál pomaly ekvivalentom malého tanku, jazdili vlastne úplne rovnako...

Pri jazde sa prejavuje, že sa hybridy Toyota stále vyvíjajú. Spaľovací motor sa pri bežnej jazde pripája stále nenápadnejšie, ani neviete kedy. Otáčky sa nedostávajú zbytočne do vysokých hodnôt, celá poháňacia sústava efektívnejšie využíva potenciál, ktorý ponúka krútiaci moment motora aj elektromotora.

Ako sa správa Auris TS Freestyle Hybrid na cestách? Vlastne takmer rovnako, ako akýkoľvek iný hybridný Auris. Okrem vizuálnych doplnkov sa žiadne zmeny nekonali. To určite nie je zle, Auris je totiž veľmi príjemným spoločníkom.  Podvozok je ladený komfortne, takže si neužijete natriasanie na rozbitých slovenských úsekoch ciest. Aj cez spomaľovacie prahy „prehopsáte“ plavne a s ľahkosťou. Auris Hybrid citlivo a presne reaguje na otáčanie volantom. Ak sa však pokúsite z Aurisa vydolovať nejaké športové výkony - začnú sa prejavovať náklony karosérie. Na horších povrchoch má auto tendenciu trocha odskakovať, ako vlastne väčšina áut s komfortne riešeným podvozkom.



Toyota Auris vás ale nebude „nútiť“ , či skôr nenavádzať k žiadnemu veľkému ponáhľaniu. Nielen preto, že to nie je žiadny veľký svalovec. Má totiž schopnosť naučiť vodiča ako jazdiť ekonomicky a maximálne využívať výhody hybridného pohonu. Nerobí to pritom nijako násilne, naopak. Svojim prejavom sa vám postupne dostane pod kožu a potom už jazdíte pre radosť, nie pre rýchlosť.

Za volantom Aurisu som na plyn začal šliapať jemnejšie a snažil som sa ísť čo najdlhšie len s pomocou elektromotora. Pri jazde z tiahleho kopcov som na voliči rýchlosti, ktorý vyzerá ako drobný joystick, volil režim „B“, čím som využíval brzdnú silu motora a teda rekuperáciu energie na dobíjanie akumulátora. Za odmenu potom máte okrem pocitu ekologickejšej jazdy aj slušnú spotrebu.

Technické údaje

Model: Toyota Auris Sports Freestyle Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.):  73/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 142/3600 - 4000
Prevodovka: automatická e-CVT
elektromotor:  
Výkon (kW):  60
Krútiaci moment (Nm): 207
Maximálny systémový výkon (kW) 99
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100 km): 3,6/3,5/3,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4595/1760/1485
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem batožinového priestoru (l): 600/1658
Objem palivovej nádrže (l): 45
Kapacita batérií (kWh): 9,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1410
Užitočná hmotnosť (kg): 655
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena Touring Sports Live 1,33 VVT-i: 13 820 €
Základná akciová cena modelu: 18 890 €
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 22 890 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku