2018-08-24 04:55:00
SEAT Toledo 1,0 TSI
SEAT Toledo 1,0 TSI FR Line
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Toledo FR Line – Pokračovateľ silnej myšlienky v novom šate

SEAT priváža svoj jediný liftback v ponuke s novým motorom a v novej výbave.

Model Toledo už poznáme pár rokov. Konkrétne už od roku 1991. Model samotný má teda úctyhodných 27 rokov. V súčasnej podobe ho poznáme od roku 2012. Je to brat českého Rapida. Kým ale Rapid hrá na rozum, Toledo hrá na city. Aspoň do tej miery ako trieda (medzitrieda) vozidiel dovoľuje. Netreba chodiť okolo horúcej kaše, ak postavíte Rapid a Toledo k sebe, iba zarytý fanúšik Škody označí Rapid za krajší. Napriek vonkajšej kráse u nás nájdete násobne viac modelov Rapid, ako Škoda. Nebudem analyzovať dôvody, nie sú podstatné. Podstatné je, že SEAT Toledo je stále tu a po novom je o kúsok modernejší, zaujímavejší, a tak celkovo výhodnejší ako predtým.

Som fanúšik tohto auta. Od teraz. Ak si našinec hľadá dobré, pekné, slušne bezpečné a najmä slušne priestranné auto, Toledo má silné argumenty. Aj keď je to auto stvorené pre krízové obdobie flítového uťahovania opaskov, jednotlivcom dokáže ponúknuť veľmi dobrý koktail bez ohľadu na dátum v kalendári.

Zdroj: Ján Hargaš

Ale veď netvárme sa, že päť rokov je veľa. Vôbec nie, no skutočnosť je taká, že ja som v tomto aute už päť rokov nesedel, a preto je pre mňa nielen príjemnou spomienkou ale tiež skoro až novinkou. Dnes je situácia úplne odlišná než pred piatimi rokmi. Vtedy prichádzalo Toledo s plnou paletou motorov začínajúcich pri 1,2 MPi, pokračujúcich cez 1,2 TSI a 1,4 TSI až po 1,6 TDI. Dnes je v ponuke iba jeden motor a úplne iný než všetky spomenuté. Je to nový „škodovácky“ 1,0 TSI. Motor, ktorý nájdete v autách od VW Up! až po Škodu Karoq. Tak ako trojvalček robí z Up! mestského pretekára, robí z Toleda úplne vyvážené spokojné auto.

Nepotrebujem ďalší test stráviť tým, že budem preventívne odpovedať na diskusné kydy a hájiť niečo pred niekým, kto je aj tak trvalo a neoblomne presvedčený o svojej pravde. Už roky sú TSI-čka slušne spoľahlivé, a síce si vyžadujú slušné zaobchádzanie, v najnovších generáciách vedia byť veľmi úsporné. Najmä ak pasuje motor k autu. A v tomto prípade pasuje ako riť na šerbeľ.

Posolstvo Octavie I. žije ďalej. Volá sa Rapid a Toledo

Sláva modelu Škoda Octavia vznikla pri jej prvej generácii. Ešte dnes ich jazdia po našich cestách desaťtisíce. To auto prišlo v správny čas a na správne miesto. Navyše si vďaka overenej technike zachovalo obdivuhodný punc nesmrteľnosti. Aj keď ani Rapid ani Toledo na legendárnu Octaviu I. nemajú – minimálne nie v predajoch, vsádzajú na tie isté karty ako vo svojom čase Octavia.

Zdroj: Ján Hargaš

Toledo je liftback. Zopakujem to ešte tisícráz, pretože si túto skutočnosť treba dobre uvedomiť a precítiť. Nie, nie je to sedan. Je to liftback. Iba ako sedan vyzerá. Vyzerá veľmi pekne, trojpriestorová karoséria pritom skrýva obrovskú vaňu za druhým radom sedadiel. 550 litrov je ozaj ohromné číslo. Navyše sú tieto litre ľahko dostupné. Do auta tak ľahšie vložíte väčšie predmety, pokojne aj skrine z Ikea. Nenájde sa veľa situácií, kedy by ste tých pár centi navyše pri modeloch kombi reálne využili. Nijako tým neznižujem kvality kombi modelov, len upozorňujem, že ten, kto denne nepreváža v kufri starú almaru, môže vďaka voľbe liftback-u ušetriť pár stovák. V prípade Toleda pár tisíc.

Malým ale nie nepodstatným detailom výhod trojpriestorovej karosérie je okrem vizáže auta tiež nižšia hlučnosť. Skrátka, kombi v rovnakej triede bude bez dodatočných úprav výrobcu hlučnejšie ako sedan/liftback, pretože je zadná časť priamo spojená s kabínou. Tu tak idete na istotu. Dokázal to aj test hlučnosti na diaľnici D2. Pri rýchlosti 120 km/h je Toledo tichšie ako celkový priemer. Je to len decibel, ale každý jeden zlepšuje komunikáciu a znižuje únavu. Konkrétne som pri orientačnom meraní nameral  priemerne 67-68 dB (oblasť hlavy vodiča). Takéto údaje často nedosahujú modely konkurencie o tisíce eur drahšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Pritom motor v danej rýchlosti točí 2500 ot/min. Je však sám o sebe tichý, tichší ako predchodcovia. Pri 140 km/h má takmer 3000 ot/min, no stále neruší posádku.

Keď už som pri motore, budem pokračovať. Priemerná spotreba počas testu bola 5,5 litra benzínu na 100 km. Najvyššia bola 5,8 litra pri vyššom diaľničnom tempe a pri väčšej kolóne v meste. Naopak najnižšia 5,2. Ani chvíľu som nebol brzdou premávky a ani chvíľu som nemal zapnutý štart-stop. Vyslovene mestským kolónam sa radšej vyhýbam, mimo mesta rád jazdím ostrejšie.

Automatická klimatizácia fičala neustále na plné obrátky. Využíval som potenciál motora, miestami aj predbiehal. Pritom bolo počas takmer všetkých jázd v aute okolo 200 kilogramov posádky a batožiny. Pri 50 litrovej nádrži znamená takáto spotreba dojazd na nádrž zhruba 900 kilometrov. Aj vytrvalé diaľničné tempo 130 km/h nezníži dojazd pod 750 km. To je pri benzínovom vozidle ozaj výnimočné.

Motor je tichý, úsporný a pritom živý. Dokazuje to pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h. Na 4. stupni som so spomínanou záťažou (+ 200 kg) zrýchľoval za priemerne 9,31 sekundy (výrobca udáva na 5. za 11,4). To úplne stačí na pohodlné predbiehanie pomalších vozidiel aj na kratších úsekoch. Motor vyniká v rýchlom nábehu a dlhej trvácnosti maxima krútiaceho momentu i vysokého výkonu. Silný je najmä pri pružnosti okolo 60 až 80 km/h. Aj vyššie uvedený údaj by mohol byť lepší, keby som podradil až do trojky.

Zdroj: Ján Hargaš

Sprevodovanie je ďalšou silnou stránkou motorizácie. I na jednotke dokážete prejsť viac ako prvých pár metrov. To pomáha pri prudkých rozbehoch z nízkej rýchlosti (pripájanie sa a pod.). Treba rátať s tým, že turbo nemá nastaviteľnú geometriu lopatiek a pod 1500 ot/min jednoducho nemá čo ponúknuť. Následne ožíva rýchlo a nevzdáva to až do 6000. Čo je ešte zaujímavejšie, dlhodobo sa tento motor prejavuje užívateľsky prívetivejšie ako väčší štvorvalec, ktorý nahradil. Reakcie sú rýchlejšie, ešte aj zvuk je podstatne lepší. Dlhodobo tvrdím, že manuálne prevodovky VW nemám rád pre podpriemernú kulisu a nízky zážitok z radenia. SEAT je ale v tomto smere pocitovo o kus lepší (ako by vôbec mohol, však?). Začínam mať podozrenie, že kulisa prevodoviek koncernu veľmi trpí zlým zaobchádzaním počas „zábehu“ auta. (Budú vám tvrdiť, že zábeh dnes už neexistuje, ale neverte tomu).

Ak ma niečo na aute potešilo viac ako motor, je to podvozok. Ľudia, za 13 až 17 tisíc môžete mať priestranné, pekné a úsporné auto, ktoré navyše aj takto dobre jazdí? Zasa sa mi v mysli vyrojili spomienky na staré Škodovky (nepomôžem si, spomienkový optimizmus časom zahľadí stopy po negatívnych zážitkoch). Jazda je aj na 17-tkach pohodlná, tichá. I zlé cesty zvláda s nadhľadom.

Zdroj: Ján Hargaš

Technika, ktorú ako Toledo, tak Rapid využívajú, umožnila konštruktérom nastaviť podvozok mäkšie. Pritom si auto udržiava vynikajúcu smerovú stabilitu a predvídateľnosť. S ľahučkým testovaným motorom je to ešte lepšie. Rozloženie hmotnosti je lepšie. Zjednodušene povedané: auto sa v ostrej zákrute nakloní zadkom dovnútra a vylezie z nej rýchlejšie než by ste čakali. Nie je to športovo ostrý prejazd, je to príjemný, presný a šoférsky očarujúci prejazd, ktorý hovorí jasnou rečou: aj jednoduché môže byť dobré.

FR Line – viac za menej, to je správna politika

FR Line zvýrazňuje charakteristické črty vozidla a robí z neho viac ako len „lacný sedan“ (ktorým aj tak nie je). Pekná maska, LED svetlá i decentná športová čierna lišta pod dverami. Najlepšia je výbava v interiéri. Sedadlá v kombinácii koženky a alcantary sú naozaj výborné a v tejto cene ojedinelé. Rovnako i športový volant, nehovoriac o veľkom displeji infotainmentu s Full linkom. Vysoká konektivita, dobre informovaná navigácia (vie aj o dočasných obmedzeniach), kvalitný zvuk audia (na danú triedu).

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Nejdem auto vychvaľovať a tvrdiť vám, že je lepšie ako BMW za sto litrov. Nie je, ani zďaleka. Ale je to presne to auto, na ktoré by sme všetci aj mali, no väčšina ho opomína, lebo chce niečo na čo nemá. Úroveň kompromisu je pritom rovnaká, ak nie väčšia. Auto spĺňa všetko. Je slušne bezpečné (5 hviezd), má minimum otravných asistentov, ktoré neúmerne zvyšujú cenu auta, má parkovacie senzory, kameru, takže nevýhody kabíny typu sedan vôbec necítiť. Sedí sa v ňom pohodlne, vzadu je dosť miesta pre dvojicu pasažierov s výškou do 190 cm. Batožinový priestor je obrovský. Viditeľnosť je aj vďaka kvalitným svetlám veľmi dobrá. Auto vyzerá pekne, i keď má uhly, z ktorých vyzerá trošku nesúmerne. Vo všeobecnosti je to veľmi dobré, dostupné vozidlo s výbornou výbavou. V segmente do ktorého patrí nájdete charakterovo podobné autá. Aj keď je na pomedzí segmentov B a C, priestorovo a výbavovo do C-čka patrí, i keď na nižší okraj. Konkurentmi sú tak Fiat Tipo, Rapid, či Mégane Grand Coupé. Auto je kvalitatívne iná liga v porovnaní s lacnými sedanmi ako Dacia Logan, či Peugeot 301. SEAT Toledo spomedzi najbližších konkurentov ponúka rozhodne najviac za najmenej. FR Line je výborná výbava. Auto je vyvážené a vlastne nemá žiadnu slabinu. Iba menšia ponuka motorizácií môžu odradiť, najmä ak je auto na pomedzí cien väčších áut. Tam ale kde Toledo končí, tam väčší iba štartujú, aj keď ponúknu viac. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Seat Toledo FR Line 1,0 TSI 
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4482/1706/1461
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 550
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1190
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 215/40 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 250 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 15 180 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku