07.02.2018

TEST: SEAT Arona Xcellence – trendový crossover po španielsky

Na prvý pohľad nezaprie svoju príbuznosť a prvky DNA španielskej rodiny. No nie je to iba Ibiza v novom kabáte.

Hoci treba hneď na úvod povedať, že „grunt“ a pôvod má rovnaký. Podobne je na tom aj so základnými črtami. Niekto by mohol namietať, že SEAT išiel cestou menšieho odporu a za základ dnes tak žiadaných a módnych malých SUV si v prípade Arony naozaj vybral ľahkú predlohu.

Trocha to poopravím: Ibiza je dobrá predloha. Arona vo výrobnom portfóliu nahradila jej iný karosársky variant, ktorý sa v poslednom čase až tak „nenosí“ – malé kombi sú na ústupe. Araňka, ako sme si v redakcii prekrstili malé trendové SUV, bola prvým zástupcom v segmente malých crossoverov koncernu VW. Dnes už má konkurenciu aj priamo pod krídlami VW Group. Dostala svoje meno podľa mestečka na ostrove Tenerife. Pre SEAT je skutočne dôležitým autom. Obstojí v neuveriteľne nabitej konkurencii najrýchlejšie rastúceho segmentu?

Vyššie, vyššie, ešte vyššie...

Lepší pocit v kabíne vďaka vyššej pozícii za volantom s dobrým výhľadom nie je len výsledkom vyššej svetlej výška (190 mm) auta. Auto je celé vyššie o 11 centimetrov voči spomínanej Ibize. Poskytuje lepšie nastupovanie a vystupovanie oproti klasickému nižšiemu hatchbacku, ale aj viac miesta vo vertikálnom smere. Napríklad so svojimi 190 cm som mal nad hlavou miesto na zovretú päsť.

Spomínaný prínos vyššej strechy však býva nočnou morou dizajnérov. S tým sa viaže aj vysoké presklenie a teda skvelý výhľad do všetkých strán. To oceníte najmä preto, že v Arone sa sedí možno najnižšie zo všetkých crossoverov. Páči sa mi, že sa predné sedadlá dajú spustiť tak nízko. Tí, ktorí si crossover kupujú pre vyššiu pozíciu sedenia, však nie sú ochudobnení o lepšie nastupovanie a predovšetkým výhľad.

Vysokým vodičom a pasažierom teda pribudlo viac priestoru  nad hlavou. Nižších, aj keď si „napumpujú“ sedadlo do najvyššej polohy, neobmedzuje horná hrana čelného skla, ktoré je v Ibize nižšie. Arona má väčšie predné sklo, čo sa podpisuje pod zlepšený výhľad spoza volantu nielen priamo dopredu, ale aj šikmo vpred. Jediné, čo by som v tomto smere prijal, by mohli byť trocha väčšie spätné zrkadlá.

Interiér - známy, ale nie celkom

K proporciám nutná poznámka: v prípade Arony je dnes pomerne vzácna súmerne široká karoséria - konkurenti mávajú prehnane vysokú a úzku stavbu karosérie, takže hlavne na zadných sedadlách majú pomaly problém aj dvaja mierne nadrozmerní cestujúci. Na interiéri oceňujem priestor, ktorý je v tak malom aute na počudovanie veľký. Mám dlhé nohy, tlačil ma do kolena (ale nielen mňa) tvrdý a asi zbytočne široký stredový tunel. Inak nielen vpredu, ale najmä v zadnom rade, zaujal nielen pozdĺžny priestor, ale aj miesto na šírku.

Pre väčšinu záujemcov bude interiér trocha nudný, alebo aspoň konzervatívny. S väčšinou tvrdých plastov, ktoré ale nič neuberajú z funkčnosti, len niekomu nemusia vyhovovať. Ostro rezané tvary už z produkcie SEAT- poznáme. Hoci vyzerá, akoby bol komplet prevzatý z Ibizy, pár rozdielov sa predsa nájde. Napríklad biely dekor palubnej dosky opticky zväčšuje a zútulňuje priestor vpredu. Príjemné je aj ambientné podsvietenie bielou, alebo červenou farbou. Vyberať sa dá z niekoľkých farebných variantov časti palubnej dosky, stredového panelu, ale aj čalúnenia.

Na výber máte výber

Keď sme pri tých farbách: Arona je oveľa odvážnejšia ako Ibiza. Ponúka totiž až 68 možných kombinácií farieb karosérie. Môžete si tak vybrať inú farbu spodnej časti karosérie a inú farbu pre strechu, vrátane stĺpikov A a C. Kým pre karosérie je k dispozícii 10 farieb, strecha môže byť lakovaná v sivej, čiernej alebo oranžovej farbe. Môžete mať samozrejme aj rovnakú farbu ako zvyšok auta. Na C stĺpika je umiestnené štylizované grafické „X", ktoré je vylisované do karosérie a je zásadným poznávacím znakom modelu.

Podľa očakávaní španielskej značky chce byť Arona užitočnejším variantom obľúbeného malého (a klasického) hatchbacku. Na rozdiel od neho sa nemenila iba výška. Arona narástla o pár centimetrov aj na dĺžku, pričom rázvor sa zmenil iba o (celkom podstatné) 2 centimetre. Šírka zostala rovnaká, takže na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú dvaja dospelí, alebo tri deti. Podstatnejšie je, že je väčší aj batožinový priestor a teraz má objem 400 litrov. Je to dokonca viac, ako má päťdverový Leon a patrí v triede medzi nadpriemer, rovnako ako praktické háčiky a gumičky. Škoda len, že sa nedajú pozdĺžne posúvať sedadlá. Zvýšila by sa tým variabilita a praktickosť auta. Otázkou je, čo by to urobilo s cenou.

Jazda a spotreba

Pod kapotou nájdeme motorovú paletu, akú môže mať aj Ibiza. V súčasnej chvíli síce ponúka výhradne litrové preplňované trojvalce TSI s výkonmi 70 kW a 85 kW, ale neskôr príde aj nový benzínový motor 1.5 TSI, naftový štvorvalec 1.6 TDI a tiež nový motor na CNG.

Testovaná Arona mala výkonnejší z litrových motorov. 1.0 TSI sa v tomto prípade môže pochváliť výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Motor je štandardne spriahnutý so šesťstupňovou priamo radenou prevodovkou, čo bol aj náš prípad. Na želanie je na výber ale tiež dvojspojková prevodovka DSG.

S malým motorom treba vedieť jazdiť a nebáť sa používať aj nižšie prevodové stupne – hoci aj jednotku. Napríklad pri jazde v meste. Lebo pri zaradenom druhom rýchlostnom stupni motoru dlho trvá, kým sa z malej rýchlosti pozviecha a reálne dá výkon. Otáčky treba držať aspoň nad 1800 za minútu, potom je to v pohode. Šesťstupňová manuálna prevodovka je odstupňovaná dobre a treba využívať celý rozsah. Tak sa dostanete aj k dynamickej a relatívne úspornej jazde.

Sľubovaných 4,9 litra v kombinovanej spotrebe sme nemali šancu dosiahnuť – auto bolo úplne surové a malo najazdených doslova pár kilometrov, keď sme ho prebrali. Bolo vidno, že postupne sa spotreba znižuje. Jazdiť za 5,5 litra nebol problém, častejšie to boli hodnoty tesne nad 6 litrov. No plne naložená Arona pri svižnom presune vycerila zuby a v tomto prípade si rýchly presun vypýtal o dve desatiny viac ako 7 litrov na 100 kilometrov.

Auto vyzerá dobre, jazdí prinajmenšom tak. Možno keby namiesto 17 palcových pneumatík boli na aute základné 16 palcové, bola by jazda ešte o trošku komfortnejšia – hlavne pri priečnych nerovnostiach. Inak podvozok dobre drží stopu a nie je hlučný – okrem extrémnych priečnych nerovností, keď sa ozýva.

Záver

Cesty zaplavujú „esúvéčka“ všetkých možných veľkostí a tvarov. SEAT sa prispôsobil aktuálnemu dopytu – a prispôsobil sa dobre. Zhruba pred rokom vyštartoval s prvým autom tejto kategórie – Ateca sa nestačí vyrábať. Možno aj preto, že padlo rozhodnutie vyrábať ju v českých Kvasinách, kde mu na výrobných linkách konkuruje už aj sesterský model českej automobilky. Arona má výhodu vo väčšej výrobnej kapacite domovského závodu v Martorell.

Má v rukáve ďalšie tromfy: za primeranú cenu dostatok priestoru, súčasnú trendovosť a v neposlednom rade príjemný dizajn. To zaváži najmä v prípade, že by ste sa chceli predsa len odlišovať od podobných, hoci iných značiek. Teda nemyslím tým iba tých v rámci koncernu VW.

Arona patrí medzi nadpriemerne priestranné malé autá. Nenahrádza síce v plnom rozsahu predchádzajúcu Ibizu kombi, ale sa veľmi dobre začlenila do stále rastúceho segmentu podobného typu áut. Keď sa rozšíri paleta motorov pod kapotou, bude na výber väčšej skupine záujemcov. Hoci ani nad litrovým motorom netreba ohŕňať nos, ale upraviť trocha spôsob jazdy. Auto má južanský štýl, veľmi dobré jazdné vlastnosti a v rámci daného segmentu ponúka nadpriemerne priestor pre cestujúcich aj batožinu.

Technické údaje

Model:

SEAT Arona Xcellence  1,0 TSI 

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,3/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4138/1780/1552
Rázvor náprav (mm): 2566
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1187
Užitočná hmotnosť (kg): 473
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
  205/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 14 490 €
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena verzie: 17 160 €
Cena testovaného vozidla: 18 861 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku