16.01.2018

TEST: Opel Grandland X 1,6 CDTI – francúzsko-nemecké manželstvo

Francúzska móda a nemecká precíznosť – to dáva zmysel. Ale čo ak je to naopak?

Teda ak je darcom techniky francúzska strana a „kabát“ ušili v Nemecku? Je to vôbec dobrý nápad? Môžete na to mať rôzne názory, no zdá sa, že to funguje. Francúzske auto roka „obliekli“ v automobilke Opel (ktorá sa stala súčasťou koncernu PSA) konzervatívnejšie. V Grandlande X by ste na prvý pohľad ťažko hľadali Peugeot 3008. Práve platforma tohto modelu je však základom ďalšieho SUV značky s bleskom v znaku.

Po tom, ako sme už vyskúšali menší Crossland X, ktorého základ je v platforme, ktorú má Peugeot 2008, respektíve Citroën C3 Aircross, prišiel na rad aj väčší model. Je súčasťou stratégie značky Opel 7 v 17. Teda 7 modelov v roku 2017. V nej sa Opel rozhodol pre veľkú ofenzívu aj v oblasti modelov SUV, či skôr crossoverov.

Po prvom vozidle tejto kategórie z vlastného vývoja (Mokka) prišli na rad ďalšie dve vozidlá s drsnejším výrazom, ktoré Opel označuje prídavným písmenom X. Na ich spolupráci sa s koncernom PSA dohodol Opel ešte dávno predtým, ako ho francúzsky koncern kúpil. Novinka používa ich platformu aj mnohé technológie. Využitie technológií koncernu PSA však urobil Opel tak šikovne, že by ste na prvý, ba aj na druhý pohľad márne hľadali nejaký súvis.

Opel je vo väčšine aspektov úplne iný, príbuznosť s francúzskym Autom roka 2017 by ste určite nehádali. Zvonka ani vo vnútri si s 3008 nie sú vôbec podobné. Nielen na pohľad, ale aj tým, ako na vás pôsobia. Naozaj iba málo prvkov spája Opel Grandland X s Peugeotom 3008. Asi iba vysoká kapota a plávajúci zadný stĺpik. Predná aj zadná časť sú však celkom svojské. Po francúzskom bratrancovi zdedil crossover trocha ťažkopádnu prednú časť s vysokou kapotou a množstvom plechovej plochy nad úrovňou blatníkov. Svetlomety a maska chladiča si ale zachovávajú tvár typickú pre súčasné modely Opel. Vozidlo pôsobí seriózne a určite nechce na prvý pohľad šokovať tak ako jeho francúzsky súrodenec.

Francúzsku extravaganciu vymenil Opel za konzervatívnejšie riešenia. Extravaganciu nahradil jednoduchšou eleganciou s prvkami, ktoré pripomínajú väčšiu Insigniu. Čo je podľa mňa dobre, lebo má šancu osloviť aj tých, ktorým ultramoderna v tvaroch, aj v kabíne novej generácie 3008 nebola po chuti a dajú prednosť viac striedmemu dizajnu.

Platí to nielen pri pohľade zvonka, ale aj v prípade interiéru. Nenájdete v ňom futuristické tvary a neštandardnú kabínu, ktorej dominuje malý volant. Novinka zvnútra výrazne pripomína Astru. Síce sa vďaka tomu stratil akýsi pocit výnimočnosti, navyše v prípade francúzskeho modelu zvýraznený použitými materiálmi. No na druhej strane podľa mňa získal na ergonómii, kde Nemec predstihol Francúza. Krok späť ale vidím v prípade radenia automatickej šesťstupňovej prevodovky Aisin. Namiesto moderného joysticku pre elektronické radenie získal Opel staromódnu páku s kaskádovou kulisou. Občas kládla výrazný odpor.

V kabíne klasika

Na rozdiel od mini volantu v Peugeote má Opel volant klasických tvarov aj veľkosti. Analógový prístrojový panel pred vodičom má pomerne malý displej, pribudlo však viac tlačidiel. Klimatizácia sa ovláda zvlášť, čo považujem za praktickú formu obsluhy. Má ovládací panel pod osempalcovou obrazovkou, čo obsluhe neprekáža. Dôležité je, že netreba hľadať v multimediálnom rozhraní, ktoré má vlastnú grafiku. Vychádza z francúzskeho systému, čo nebolo dobré riešenie. Príplatkový multimediálny systém IntelliLink 5.0 s navigáciou totiž dodal koncern PSA, čomu zodpovedá grafika, ovládanie, pomalá rýchlosť reakcie a obmedzené funkcie. Napríklad sa nedá poslať cieľ navigácie prostredníctvom operátora v rámci systému Opel OnStar. Základné multimediálne systémy sú z dielne značky Opel.

Potešil ma subtílnejší stredový tunel, ktorý neobmedzuje vodičov priestor v priestore pravého kolena. Opel vlastne vzal Peugeot 3008 za základ a namiesto toho, aby ho ešte „vyšperkoval“, ho zjednodušil. To ocenia najmä konzervatívni zákazníci, ktorí sa za volantom nechcú cítiť ako vo vesmírnej lodi.

Opel i do Grandlandu X dodáva výborné ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR pre zdravý chrbát, ktoré patria ku špičke. Aj vďaka nim sa v aute sedí naozaj veľmi pohodlne a komfortne aj po stovkách kilometrov. Vzadu je dosť miesta aj pre 190 cm vysokých cestujúcich. Sedadlá majú horšiu bočnú oporu a skôr ulahodia ľuďom túžiacim po komforte. Pri nastupovaní, či vystupovaní sa nezašpiníte. Pomerne subtílne prahy karosérie sú kryté plastovými časťami dverí v spodnej časti a zostávajú čisté. Lenže ak otvoríte dvere menej, napríklad na parkovisku, takmer určite „zakopnete“ práve o vytŕčajúcu plastovú časť.

Objemnému kufru vyčítam vysokú nákladovú hranu (810 mm). Naopak poteší možnosť sklopenia operadiel priamo z batožinového priestoru a aretácia podlahy v zdvihnutej polohe. Batožinový priestor sa otpri Francúzovi zmenšil o 6 litrov na celkových 514. No voalá... pri sklopení zadných sedadiel prekvapí, že podľa technických údajov má Nemec zrazu nepochopiteľne až 170 litrov navyše a celkový objem 1 652 litrov. Nuž, keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté...

Pod kapotou - ticho

Okamžite po naštartovaní prišlo prekvapenie, pretože motor je veľmi príjemne odhlučnený. Dokonca lepšie ako v origináli. Veľmi rýchlo po zahriatí prestane typické vznetové tarokovanie a motor beží príjemne, hladko a ticho. Až do momentu, keď od neho chcete všetok výkon pri prudkom zrýchľovaní. Vtey začne trocha „papuľovať“ a dáva to hlasnejšie najavo. Inak ponúkne príjemný ťah, chuť do otáčok a pomerne široký rozsah využiteľných otáčok. Potešila aj celkom priaznivá spotreba. Napriek nižším papierovým údajom bola okolo 6 litrov a to takmer pri všetkých režimoch jazdy. V Meste okolo 6,5, mimo mesta dokonca o čosi viac - ale príjemné bolo, že pri diaľničnom presune si vypýtal Crossland X iba zhruba 6,1 litra na 100 kilometrov. Nuž, lepšia aerodynamika, ako u „hranáča“ s číslom 3008.

Automatická prevodovka radí hladko a rýchlo a vďaka nej sa darí úplne eliminovať turbodieru v najnižšej časti otáčok. Jazda s týmto motorom a automatom vás naladí na pohodovú jazdu. Nečakajte žiadne dynamické superzrýchlenie.

Pochváliť musím aj podvozok, ktorý má iné nastavenie ako sesterský Peugeot. Opel vsadil v prvom rade na komfort.  Grandland X je oveľa plavnejší, ľahko sa pohojdáva a príjemne žehlí nástrahy slovenských ciest. Najviac sa mu páči v zákrutách, kde prekvapí ochotou stáčať sa do oblúka, príjemnú reakciou na volant a neprerušovaným kontaktom kolies s cestou. Vozidlo neposkakuje ani na naozaj rozbitom povrchu. Torzná zadná náprava je oveľa lepšie odhlučnená ako v 3008-ke.

Záverečný verdikt

Francúzsko-nemecké manželstvo mohlo dopadnúť všelijako. Od katastrofy, po úžasné spolužitie. PSA A Opel nastavili svoju spoluprácu dobre. Na jednom základe rozšírili ponuku pre extravagantných, ale aj konzervatívnejších záujemcov. Opel veľmi dobre využil existujúcu techniku, na ktorej vystaval produkt odlišný vo viacerých oblastiach od originálu. Nejde len o exteriérový dizajn, ktorý v prípade futuristického poňatia Peugeota nepasuje každému. Grandland X môže byť správnou voľbou pre bežných ľudí, ktorým sa viac páči umiernená elegancia, ktorú ponúka Opel. Osobne sa mi viac pozdáva jednoduchší interiér s viacerými ergonomickými výhodami. Nové kompaktné SUV z Rüsselsheimu má mäkší podvozok, boduje aj lepšie odhlučneným motorom, komfortnejšími sedadlami a nižšou spotrebou pri jazde po diaľnici. Je určite dobrou alternatívou, ktorá dokáže osloviť konzervatívnejších, či skôr menej výstredných klientov.

Technické údaje

Model: Opel Grandland X Innovation 1,6 CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/4,0/4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4477/1856/1609
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 514/1652
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1355
Užitočná hmotnosť (kg): 590
Rozmer pneumatík: 215/65 R 17
  215/65 R 17
Základná cenníková cena modelu(Selection 1,2 Turbo): 18 290 €
   
Základná cena verzie: 24 990 €
Cena testovaného vozidla: 31 530 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku