21.12.2017

TEST: Dacia Lodgy 1.6 SCe Stepway – veľa priestoru v MPV so štýlom SUV

Dacia vyrukovala so špeciálnou edíciou Stepway skoro vo všetkých modeloch.

Po úspechu Dokkera a Logana MCV s úpravami prišiel na rad aj najmladší člen rodiny. Už predchádzajúca verzia Lodgy nevyzerala zle. Ale treba priznať, že to nie je auto, ktoré by ste si kúpili iba, alebo práve preto, že sa vám páči. V prvom rade tu ide o účelnosť a úžitkové parametre auta.

Dacia je vždy dobrá voľba z pohľadu pomeru vlastnosti a parametre k cene. Modely značky patria už dlhý čas ku koloritu našich ciest a dá sa povedať, že patria medzi overené. Na rozdiel od konkurencie vynikajú vlastnosťou, na ktorú sa konkurencia nechytá – majú bezkonkurenčnú cenu. V tomto bode ich zatiaľ neprekonáva nič na trhu.

Hoci toto auto určite nepatrí medzi atraktívne zjavy na našich cestách, dizajnéri  sa vzhľadom na jeho obrovský vnútorný priestor, pravidelné kubické tvary a hlavne dĺžku dobre zhostili vizáže modelu. Dacia Lodgy teraz vyzerá lepšie a má prívetivý vzhľad. Zvonka nie sú zmeny také výrazné ako v pri Sandere, či nedávno aj v našom magazíne predstavených modeloch Logan MCV a Dokker. Upravená je hlavne maska chladiča a zadné piate dvere.

Pár zmien urobilo svoje

Dacia Lodgy Stepway s prívlastkom Outdoor vyzerá napriek iba drobným zmenám štýlovejšie. Viac zmien ako na povrchu ukrýva interiér. Pribudol konečne poriadny štvorramenný volant s integrovaným klaksónom, na sedadlách sa dokonca objavila aj umelá koža. Zmenené sú páčky pod volantom, výduchy ventilácie, ale aj lakťová opierka. Pri osobnom kontakte zistíte, že plasty na palubnej doske vyzerajú akosi hodnotnejšie. Zmenil sa pritom iba farebný odtieň. Stačí málo a hneď to pôsobí inak.

Model Lodgy charakterizuje priamo výrobca ako veľké auto pre veľkú rodinu. Dodávam, že tiež pre veľký náklad. Vo verzii Stepway Outdoor navyše má vďaka oplastovaniu podbehov a okrajov blatníkov ľahko upravený vzhľad dnes tak žiadaných a moderných modelov SUV. Napriek tomu je to pravé MPV, teda typ, ktorý sa z ponuky automobiliek pomaly vytráca práve vďaka crossoverom a viac, či menej, rôznym odnožiam typov SUV. Vybrať si môžete z dvoch motorov a buď päť, alebo sedemmiestnu verziu.

Rodinný autobus

Tentoraz sme skúšali model Lodgy vo variante až so siedmymi sedadlami na palube. Verzia Stepway Outdoor je vlastne naplnená najvyššou možnou výbavou, ktorú v ponuke značky nájdete. Ponúka totiž množstvo inak príplatkových prvkov. Napríklad aj zadné parkovacie senzory, manuálnu klimatizáciu, kožený veniec volantu, Bluetooth alebo multimediálny systém s dotykovým displejom a USB vstupom. Aké ale je v realite všedného dňa slušne vybavené sedemmiestne auto za 13 619 eur?

Na prvý pohľad je zrejmý nesúlad medzi prednou, celkom vydarenou časťou auta a jeho „jazvečíkovským“ zvyškom. No nie aby ste mali pocit, že sa za Lodgy budete hanbiť. Je to naopak už na prvý pohľad celkom podarený kus vybaveného auta. Čo ma však vážne dostalo, to sú plechové disky kolies, ktoré sa vďaka zaujímavým pukliciam tvária ako zliatinové. V prípade iného modelu by som povedal – fake. No tu sa mi to zdalo celkom nápadité riešenie.

Palubná doska má skoro rovnaký tvar ako majú zvyšné modely automobilky. To ale nie je výčitka, iba konštatovanie. Príjemné je, že má dosť odkladacích priestorov, príjemné tvary. Paradoxne práve volant v lacnom rodinnom aute patrí asi k tomu lepšiemu, čo sa dá držať  v rukách. Čo ma nenadchlo, ale skôr odradilo, je doslova nemožné ovládanie tempomatu. Premiestniť, prerobiť – vlastne dokončiť!

Nájdu sa aj riešenia, kde by sa dalo trocha pridať a efekt by bol veľký – napríklad sedáky sedadiel by mohli byť o niečo dlhšie. Príjemne potešila pri dlhom aute vlastne nevyhnutná parkovacia kamera.

Moderna v kabíne

Už pomerne dobre známy multimediálny systém sa dokáže spárovať s telefónom takmer akejkoľvek platformy, no zabudnite na Android Auto či Google Play. Ovládanie je známou renaulťáckou „lopatkou“ na pravej strane stĺpika riadenia. Najprv neviete čo s ňou, potom si zvyknete – a keď som prestúpil do iného auta, intuitívne a podvedome som ju hľadal aj tam... Jednoducho návykové.

Ovládače klimatizácie umožňujú intuitívne a rýchle nastavenie. Mali sme auto začiatkom jesene, keď sa ešte vyskytovali aj pekné horúce dni – klimatizácia vo veľkom a rozpálenom aute už nestačila. Dostane nová generácia výkonnejšiu chladiacu jednotku?

V zadnom... pardón v strednom rade sedadiel je miesta toľko, že by nemala mať problémy asi ani dlhonohá Adriana. Ktorá? No predsa Sklenaříková! Dokonca ani vtedy, keď si vyklopí stolík zo zadnej časti predného operadla. Treba viac? Netreba. Čo ma „šoklo“, to je miesto v poslednom, teda treťom rade sedadiel. Úplne vzadu je miesta ešte viac, ako v prostrednom rade a to sa len tak nevidí... Trocha je problém sa tam nasúkať, ale potom je už dobre.

Ak chcete vytvoriť viac miesta na úkor zadného radu sedadiel, musíte prejsť najprv mysľou do inej dimenzie, aby ste pochopili skrátený grafický návod a patent v podobe DUS. Neviete, čo je Dacia Upevňovací Sytém (v skratke DUS)? Tak sa pozrite na fotky! Ééé, čo som ešte chcel... aha! Zadné sedadlá sa dajú aj – vybrať. Zostane malý hangár v zadnej časti auta a vy si môžete polebediť na dobrých sedadlách napríklad po grilovačke.

Myslíte si, že 827 litrov batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní je šialene veľa? Ja považujem za dóósť veľa aj tých 207 pri sedemmiestnom usporiadaní. Veď podaktoré sedemmiestne autá s dvoma núdzovkami celkom vzadu majú miesto tak akurát na aktovku a malilinkú príručnú batožinku. Po vybratí zadných sedadiel a sklopení stredného radu je k dispozícii 1 861 litrov. Ozaj, ak vyberiete (teda odskrutkujete) aj stredný rad sedadiel, vraj budete môcť ukryť v Lodgy aj malý ultralight...  Teda ak ho vtesnáte do 2617 litrov objemu. Alebo viete čo? Urobte si pohodlie a premeňte Lodgy na štvormiestnu parááádne veľkú limuzínu. Sklopiť treba stredný rad a môžete si vyložiť zo zadného nohy. Aj tie Adrianine...

Jazdí ako... no ako Dacia predsa

Podvozok neptrí k tým športovým, vzhľadom na zameranie auta by to nebolo vhodné. Je na ňom cítiť pár kompromisov. Pôsobí však celkom zladene a je naladený primárne komfortne. To znamená aj s nakláňaním sa v zákrutách. No veď, je to pomerne vysoké MPV, takže aká diskusia na túto tému, že? Vďaka slušne nastavenému hydralickému posilňovaču riadenia cítite, čo sa deje s prednými kolesami. Ale aj zadná náprava dá jednoznačne najavo, keď niečo nie je v neporiadku.

Dacia Lodgy Stepway Outdoor má bohatšiu výbavu než predchádzajúci variant Stepway, napriek tomu je o 900 eur lacnejšia. Rozdiel sa ukrýva v motore. Ten pôvodný základ bol benzínový turbomotor 1,2 TCe (85 kW/115 k), Lodgy Outdoor má teraz ako základ pod kapotou starší atmosférický štvorvalec 1,6 SCe. Dodáva sa aj vo verzii na spaľovanie plynu pre druhý najvyšší výbavový stupeň Arctica. Je to pôvodne motor od Nissanu. S rôznym výkonom poháňa aj Daciu Duster, Dokker alebo Renault Mégane. Atmosférická zážihová jednašestka je spriahnutá s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. V porovnaní s minulosťou dostal vyšší výkon. Kedysi mal 60,5 kW (82 k) a 134 Nm. Po prepracovaní to je aktuálne 75 kW (102 k) a 156 Nm. Nie je už tak dýchavičný a dokáže previezť plne naložené auto celkom dynamicky.

Čo na to spotreba?

Motor si plní svoju funkciu viac ako dobre. S chuťou sa púšťa do otáčok a najlepšie sa cítil na vidieckych a medzimestských cestách, kde sme sa dostali so spotrebou na hranicu 5 litrov na 100 km. Je to o dve deci menej, ako uvádza výrobca. Do 90 km/h je motor navyše dosť pružný, tichý a príjemný. Vyššie rýchlosti ale uberajú z pohody na palube. V strednom pásme otáčok už trocha stráca charakter a ozýva sa aj taký mdlý zvuk. Nuž ale, chcete od rodinného vanu vlastnosti Ferrari? Vzhľadom na obrovskú čelnú plochu má spotrebu na diaľnici takmer 9 litrov. To chápem. Prekvapilo ma ale, že v meste si vypýtala priemerne približne rovnako! Dacia pritom udáva 7,8 litra. Celková kombinovaná spotreba by mala byť 6,1 l/100 km, ale dostal som sa na priemer 7,7 – vďaka častým jazdám v meste a po diaľnici.

Záverečné zhrnutie

Ak sa uspokojíte s obmedzeniami, ktoré vyplývajú práve z ceny, dostanete primeranú hodnotu za naozaj slušný peniaz. Nemožno to porovnávať s autami za dvoj, alebo trojnásobnú cenu. Ak ale potrebujete priestor, teda veľa priestoru, už sa nemusíte rozhliadať iba po najvyšších triedach, ktoré vám ho doprajú. Máte na výber.

Dacia – a model Lodgy nevynímajúc, má svoje obmedzenia, ale zasa nemožno povedať, že by to auto bolo dvakrát, alebo trikrát horšie, ako top modely. Musíte len rátať s tým, že nemá niektoré prvky výbavy, ktorými oveľa drahšie ponuky disponujú. Nuž ale v živote je to vždy o kompromisoch. Záleží na vás, ktoré ste ochotní akceptovať, alebo kam siahajú vaše finančné vlastnosti.

Technické údaje

Model: Dacia Lodgy 1.6 SCe Stepway Outdoor
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  75/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 156/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/5,2/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4498/1751/1679
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 207/1861
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1186
Užitočná hmotnosť (kg): 659
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
  195/55 R16
Základná cenníková cena modelu: 8 990 €
   
Základná cena verzie: 11 990 €
Cena testovaného vozidla: 13 619 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku