2017-11-16 07:00:00
Kia Optima SW 1,7
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line – nedocenený konkurent

Kia Optima je v ponuke značky od začiatku tisícročia, momentálne v aktuálnej štvrtej generácii.

Až pri nej Kia priniesla do strednej triedy aj kombi verziu. Všetko to predznamenala na autosalóne v Ženeve v roku 2015 veľmi pekným, športovým a štvormiestnym konceptom Sportspace. Do roka a do dňa sa v Ženeve predstavila sériová podoba Sportswagon. Myšlienka konceptu ostala zachovaná a na trh sa tak dostalo jedno z najkrajších a najštýlovejších kombi vozidiel v strednej triede. Pre európske modely kombi verzií tak nastali zlé časy.

Kia Optima Sportswagon pôsobí aj napriek pomerne veľkým previsom veľmi dynamicky. Je to auto, ktoré zaujme hneď dvakrát – po prvý raz vzhľadom, kde sa za ním ľudia obzerajú z dvoch dôvodov: jedni preto, že sa im páči, druhí preto, že nevedia, čo za (na prvý pohľad nenápadné) kombi okolo nich ide. No a druhýkrát zaujme veľkým priestorom, ktorý auto má najmä v kabíne, ale tiež v batožinovom priestore. Nielen týmto je konkurentom pre ďalšie modely strednej triedy.

Okrem troch stupňov výbav Silver, Gold a Platinum je v ponuke aj špičková a športovo ladená verzia GT, ktorú sme už vyskúšali. Teraz prišlo na rad kombi, ktoré je v našich končinách žiadanejšie – verzia so vznetovým motorom 1,7 CRDi vo výbave GT line. Opticky sa neveľmi líši od verzie GT. Vďaka paketu GT Line má aj tento atraktívne vyzerajúci model športový charakter.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Počul som názor, že verzia sedan pôsobí elegantnejšie, vyváženejšie a zvonka aj trocha viac prémiovo. Osobne si ale myslím, že dizajnovo nie je Optime SW GT line čo vyčítať. Naopak treba značku Kia pochváliť, ako sa dizajnérom podarilo premeniť elegantný sedan na veľmi dobre vyzerajúci kombík. Prednej časti vozidla dominuje výrazná maska chladiča v tvare „tigrieho nosa“. Doslova ho podčiarkuje výrazné „lízatko“ na spodnej časti predného nárazníka z paketu GT line, ktorý ho prakticky prevzal z najvyššej výbavy GT. V zadnej časti vyzerá dizajn pozvoľne sa zvažujúceho kombíku ako výkrik moderného dizajnu, k čomu pomáha výrazný difúzor lemovaný dvojicou veľkých výfukových koncoviek. Vo svojej podstate má však tradičné riešenie s dynamickým nádychom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nie je šanca na prvý pohľad rozoznať testovaný model GT line a vrcholnú dvojlitrovú benzínovú verziu GT. Testované vozidlo totiž obúvalo aj krásne zliatinové osemnásťpalcové kolesá. Športovo ladené nárazníky z verzie GT dodali Optime primeraný šmrnc. Jediným rozdielom oproti ozajstnej Optime GT sú vlastne len strieborné strmene bŕzd (vrcholná verzia ich má červené).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na rozdiel od hypermoderných tvarových riešení prináša do zadnej časti síce klasiku, ale aj dobre využiteľný priestor. No a práve o priestor v prípade takýchto áut predsa ide. Kia Optima kombi netrhá rekordy v absolútnej veľkosti batožinového priestoru so základným objemom 552 litrov. Dizajnéri totiž dali prednosť dynamickému vzhľadu auta. Príjemným plusom je pritom nízka nakladacia hrana, dvojitá podlaha a zabudované koľajničky. Umožňujú fixovanie menších kusov batožiny pomocou posúvateľnej priečky a ďalším hákom.

Toto riešenie považujem v realite bežného života za praktickejšie, ako naháňanie sa za nejakými litrami navyše, ktoré najčastejšie aj tak prevážame prázdne. Do auta sa pokojne zbalíte na rodinnú dovolenku. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší objem na slušných 1686 litrov. Operadlá sú delené v pomere 40:20:40, takže stačí sklopiť stred a preveziete aj dlhšie predmety a ešte sa odveziete štyria.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Optima má pre kryciu roletu pod podlahou batožinového priestoru presne tvarovaný odkladací priestor. Nemusíte ju preto nechať niekde doma, ak potrebujete viac priestoru na prevážanie objemnejších vecí. V kufri je tiež tiahlo na núdzové otvorenie veka palivovej nádrže a nechýba ani tiahlo na núdzové otvorenie kufra zvnútra.

V kabíne prémiový vzhľad

V interiéri sa veľa zmien nedočkáte. Celá palubná doska pôsobí prémiovým dojmom. Tu sa Kia očividne inšpirovala u bavorskej automobilky, v predchádzajúcej generácii jej päťkového radu, čo nie je zlé. Kožené čalúnenie sedadiel je v rámci výbavy GT Line už v štandarde. Okrem toho, že sa v nich sedí naozaj komfortne, sú aj elektricky vyhrievané a tiež odvetrávané. Vyhrievané sú aj zadné sedadlá, ovládanie majú vo dverách a nie na stredovom paneli medzi prednými sedadlami. Veľmi dobrá je aj kvalita materiálov. Všetky plasty sú príjemne mäkčené a presne zlícované. Chybou na kráse interiéru sú vari iba niektoré tlačidlá. Hoci je športovo tvarovaný volant príjemným prekvapením s plochou spodnou časťou, primeranou hrúbkou venca a vyhrievaním, práve v časti, kde sú vybrania pre lepšie uchopenie, je veniec stenčený.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Problémom pre vysokých je priestor vpredu. Sedadlá sú síce pohodlné aj na dlhých cestách, ale elektrické ovládanie má na svedomí dosť vysokú pozíciu aj na najnižšej úrovni. Ak máte do 180 cm, usadíte sa ešte bez problémov, no ja som s mojimi 190 cm musel urobiť kompromis – hoci mám rád viac vzpriamenú pozíciu za volantom, musel som operadlo posunúť mierne dozadu, aby som získal priestor nad hlavou. Našťastie miesta na zadných sedadlách tým veľa neubudlo. V porovnaní s vlajkovou loďou značky s okrídleným šípom v znaku je tu totiž viac miesta – a to už je čo povedať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vraj pre väčšie pohodlie sa sedadlo vodiča po otvorení dverí, alebo vypnutí motora odsunie dozadu. Po štarte sa zasa posunie do nastavenej polohy. Tento prvok z vyšších tried ma však doslova iritoval a liezol mi na nervy. Význam možno má pre ľudí, čo majú problém s pohybovým aparátom, alebo na úzkych parkovacích miestach. Očakával by som, že sa bude  dať vypnúť, žiaľ v menu ovládania auta a infotainmentu sa nič také nenachádza.

Systém udržania v jazdnom pruhu má dva režimy. Pri stupni normal vráti auto späť, keď sa priblíži k čiare. V pozícii activ pomáha vodičovi udržať sa v strede pruhu po celý čas. Dokáže totiž rozoznať okraj cesty aj bez čiar. Výrazné a doslova otravné zvukové upozornenie na vypnutie určite prebudí vodiča v prípade mikrospánku. Auto malo aj Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel a natáčaním do zákrut. Dosvietia dobre a ďaleko a aby neoslňovali, včas sa prepnú z diaľkových na stretávacie. Opačný priebeh, teda prepnutie zo stretávacích na diaľkové je ale zbytočne váhavé a chvíľu idete „do tmy“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou

Vo verzii GT Line je miesto iba pre dieselový motor 1,7 CRDi s variabilnou geometriou lopatiek turba. Má výkon 104 kW (141 k) pri 4 000 otáčkach za minútu. Krútiaci moment je 340 Nm v rozmedzí 1750 až 2500 ot./min. Naftový motor spolupracoval s automatickou dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou. Keďže hmotnosť vozidla atakuje 1,7 tony, je jasné, že nemožno čakať jazdné zázraky. Nemusíte sa báť, že by motor nevládal. Ak nechcete auto pravidelne preháňať kdesi na pretekárskom okruhu. Potom sa zamerajte na verziu GT. Na rozdiel od verzie sedan je Sportswagon o niečo zábavnejší. Výsledný dojem trocha kazí neveľmi komunikatívne riadenie. Nedáva vodičovi presné informácie, čo sa práve deje pod prednou nápravou. Ak budete príliš tlačiť na akcelerátor, objaví sa nedotáčavosť a občas nekompromisné zásahy elektroniky. Paket GT line je totiž iba vizuálnym odlíšením vozidla, bez športových ambícií. Veď zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá zhruba 11 sekúnd.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V aute namontovaná 7-stupňová dvojspojková prevodovka DCT je určená viac na pokojnú, pohodlnú jazdu. Ak nechcete jazdiť dynamickejšie, je dobrou voľbou. Pri podraďovaní je totiž občas mierne nerozhodná. Ani v športovom režime, kde jazdí na nižšom prevodovom stupni, nepodrží zaradenú rýchlosť. Ak sa motor dostane k hranici 4 250 otáčok, ihneď preradí vyšší stupeň rovnako, ako v normálnom režime. Nepomohla ani voľba manuálneho režimu. Pri ňom som zistil, že aj Kia sa pridala k výrobcom, ktorí majú nelogickú orientáciu radenia na páke. Našťastie má auto aj páčky pod volantom.

No aby som nebol nespravodlivý – aj keď motor troška počuť v kabíne viac, ako by ste si asi priali, hlavne vo vyšších rýchlostiach, poteší príjemným chodom, celkovo nízkou hlučnosťou a celkom prijateľnú spotrebou. S ľahkou nohou na plyne sa dá jazdiť aj dosť hlboko pod 6 litrov na 100 km. Počas dynamickej jazdy však viete atakovať aj spotrebu skoro 9 litrov. Kombinovaná spotreba počas nášho skúšania sa dostala na veľmi príjemných 5,8 l/100km. Hoci sa výkon papierovo nezdá byť veľký, stačí aj na takéto veľké auto, ktoré prioritne je určené na komfortné zdolávanie dlhých vzdialeností obchodných zástupcov firiem, alebo pohodlné vozenie rodiny. Optima má 70 litrovú nádrž, takže dojazd je bez obáv vyše 1000 kilometrov.

Jazdí nad očakávanie

Súčasná Optima svoje malé mínusy vynahrádza jedným z najlepších podvozkov svojej kategórie. Na rozdiel od verzie GT, ktorá má už v sérii aj elektronicky riadené tlmiče upravujúce svoju tuhosť na základe informácií zo snímačov preťaženia, ESC, informácií o natočení volantu a pozície akcelerátora, má verzia GT Line jednoduchý, hoci mierne športovo ladený podvozok. Patrí síce k tým tuhším medzi konkurenciou, ale dušu z vás nevytrasie. Je veľmi rozumným kompromisom a po skúsenosti s ním tvrdím, že je dokonca pohodlnejší ako majú niektoré SUV.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nakloniť auto v zákrute je problém, pritom Optima veľmi dobre drží stopu a v medzných situáciách prichádza nedotáčavosť. Správanie auta na hrane je pritom veľmi čitateľné a presne viete, kedy už začína predná náprava strácať trakciu. Podvozok dokáže s prehľadom zvládať aj väčšie jamy a priečne nerovnosti bez zbytočného prenosu hluku do kabíny. Jediné, s čím si Optima nevie veľmi poradiť, je po sebe nasledujúca séria menších nerovností za sebou, kedy zavesenie kolies nestíha reagovať. Aj tak ale Optima bez adaptívnych tlmičov zvláda väčšinu nerovností lepšie, ako niektorí konkurenti na podvozku s DCC.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhodnotenie

Už keď sa k nám dostala prvá Optima sedan, bol som príjemne prekvapený, kam sa Kia so svojim autom strednej triedy dostala. Pozitívne dojmy zanechala aj viac praktická a dobre vyzerajúca verzia Sportwagon. Nie je to síce premiant súčasnej strednej triedy, dokonca v niektorých detailoch pôsobí, že konkurencia má náskok. Určite nie je lepšia, ako zvyšok v triede. Doháňa to bohatou výbavou za rozumnú cenu a veľkým priestorom. Aj veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami a tichým a dobrým podvozkom. Zaujať vie aj dobrou cenou, hoci už dávno sú preč časy, keď Kia bodovala iba nízkou cenou. Práve tá je vzhľadom na výbavu stále dosť pádnym argumentom.

Môj názor je, že netreba vždy trvať iba na prémiových značkách a modeloch a stačí sa dobre rozhliadnuť, čo ponúka o stupeň nižšie poschodie. Tam Kia Optima uspeje, dokonca bohatosťou výbavy predčí aj svojich konkurentov, u ktorých si treba takmer všetko priplatiť.

Technické údaje

Model: Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1685
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  104/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2/4,2/4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4855/1860/1470
Rázvor náprav (mm): 2805
Objem batožinového priestoru (l): 522/1686
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1620
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
  235/40 R18
Základná cenníková cena modelu: 26 390 €
Základná akciová cena modelu: 24 390 €
Základná cena verzie: 37 390 €
Cena testovaného vozidla: 37 780 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku