2017-10-31 04:25:00
Renault Mégane GrandCoupé dCi
Renault Mégane GrandCoupé dCi 110
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Mégane Grand Coupé – malý Talisman, reprezentant i služobák

Renault Mégane Grand Coupé je honosný názov. Avšak vystihuje medzigeneračný skok, ktorý auto prekonalo.

Neklamme si do očí. Nástupca Fluence nemá so svojim predkom veľa spoločného. Jeho genetika je nová, nepoškvrnená a väčšinu genetickej informácie dostal od novej generácie modelu Mégane. Pritom Fluence bol v našich končinách obľúbeným autom a na cestách sú ich stovky. Najmä v motorizácii, ktorú som mal v rukách aj pri nástupcovi – naftový motor 1,5 dCi. Výkonnejšia verzia agregátu bola spriahnutá s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Testované vozidlo ako jedno z mála testovačiek na Slovensku nebolo v najvyššej možnej výbave, no zároveň disponovalo všetkým, čo by moderné auto malo mať.

Konkurenti?

Priamych veľa nie je. Renaultu sa s novým Grand Coupé podarilo nájsť maličkú, takmer mikroskopickú medzeru na trhu. Je väčší a hodnotnejší ako SEAT Toledo, Škoda Rapid, či Fiat Tipo. Je rozhodne viac ako Peugeot 301, či Citroen C-Elyséé (segment B), no je o kúštik menej ako Volkswagen Jetta. Teda, je menej? Nuž minimálne menej stojí a stáva sa tak veľmi lukratívnou alternatívou v najsilnejšom segmente C. Svojimi krivkami pripomína vlajkovú loď menom Talisman, je pritom o kúsok menší a hlavne o kusisko lacnejší. Pôsobí hodnotne, vyznáva kvalitné spracovanie a má francúzsky šarm. Takže menej alebo viac ako Jetta? A čo tak Civic sedan? Kým Jetta pomaly starne, Civic sedan je čerstvý horúci gaštan. Možno až príliš horúci na bežného Európana. Tiež je o kúsok väčší a o kusisko drahší. Mazda 3 sedan je menšia a podstatne drahšia. Najbližšie k Méganu má možno prekvapivo najpredávanejšie auto na svete – Toyota Corolla. Veľmi podobné rozmery, výbavy, podobné ceny.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže kým Corolla je najpredávanejšie auto všade vo svete, na Slovensku sa jej dýcha ťažko. Jednoducho je našincovi príliš vzdialená. Navyše nemá v tomto prípade alternatívny naftový motor, disponuje iba slabšou verziou s nižším objemom a s výkonom 90 koní. Aj túto verziu má ale spojenú so šesťstupňovým manuálom.

Mégane GrandCoupe má väčšiu šancu úspieť v našich zemepisných šírkach. Čo teda ponúka?

Spracovanie interiéru na dobrej úrovni

Zabudnite na časy, keď to v Mégane už po pár tisícoch kilometrov vŕzgalo, keď sa vyšší vodiči nevedeli poriadne usadiť, keď vzadu nebolo miesta vôbec na nič. Nový Mégane je vo všetkých smeroch lepší a väčší. Ani panel ovládania okien na dverách nevŕzga (pri novom aute). Vrzgot by ste mohli dosiahnuť prisilným zatlačením na dotykový displej, ale to nik normálny robiť nebude. Vrch palubnej dosky je z mäkčeného plastu, miesta, kde prichádza ku kontaktu sú dobre pripravené, či aspoň príjemné na dotyk. Menší displej infotainmentu je sympatickejší a menu prehľadnejšie. Páči sa mi nastavovanie intenzity „fúkania“ vzduchotechniky prostredníctvom dotykovej plôšky. Tomu sa hovorí vhodné využitie nových technológii.

Sedadlá sú pohodlné, čalúnenie kvalitné, nevadí mi ani manuálne nastavovanie bedrovej opierky, hlavne, že tam je. Posed za volantom je príjemne nízky, priam športový. Volant padne do ruky, najlepšou správou je ale výborná kulisa radiacej páky. Dráhy sú presné, radenie prebieha hladko, navyše je spojkový pedál nastavený ideálne, práca so spojkou je aj pre väčších a ťažších jednoduchá. Dĺžka radiacej páky je akurát. Dnes sú trendy kratšie, ale dobre nastavená dlhšia lepšie padne do ruky a netreba po ňu siahať spolujazdkyni k päte... Prítomnosť manuálnej ručnej brzdy ma v dnešných časoch tiež poteší. Ten mechanický pocit je na nezaplatenie. Navyše sa Renaultu podarilo nastaviť tak, aby nezavadzala.

Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu je vplyvom rýchlejšie sa zvažujúcej strechy menej miesta nad hlavou než v hatchbacku, či v kombi. Rezerva na nohy je v prípade osadenia dvojice 1,9 metra vysokých pasažierov za sebou už minimálna, ale také sa zrovna často nestáva. Postavy s výškou do 1,85 metra si vzadu nájdu polohu ľahko. Zlepšil by som možno sklon operadiel, ale tu opäť narážame na tvar karosérie.

Sedan je krásna vec, no jeho nevýhody si uvedomíte v momente, keď do kufra potrebujete vložiť niečo menej spratné. Každopádne je otvor väčší než u Civicu sedan a u mnohých ďalších. Ramená kufra sú pekne skryté a kufor ide otvoriť ľahko. Navyše ide otvoriť nielen kľúčom a z kabíny, ale aj tlačidlom skrytým v strede znaku Renaultu. No priam lascívne toto...

Jazda: pohoda, pokoj

Motor 1,5 dCi s výkonom 81 kW (110 k) nie je žiaden majster v kultivovanosti. Týždeň predtým som ho skúšal v modeli Duster s automatickou prevodovkou. Hlučnosť, chrapot sú preň úplne typické prejavy. Lenže ten istý motor osadený do modelu Mégane GrandCoupé je tichší, kultivovanejší, ani to turbo vám nefúka do tváre... Pritom vyššiu kultivovanosť postrehnete i zvonka. Vnútri je motor tichučký a začujete ho iba v momente, keď prestane byť spokojný. Ostré uši ho počujú dosť na to, aby radili i bez pohľadu na budíky, posádku ale neruší vôbec. Dokonca ani tí najvnímavejší necítia jemné vibrácie, ktoré peny a dvojhmota zachytiť nedokázali. 260 Nm je tak akurát pre väčšinu situácií. Motor je zároveň jedným z posledných súčasných naftových agregátov bez aditíva AdBlue a tiež jedným z posledných naftových agregátov, ktorých spotreba posledné roky nemá tendenciu stúpať. Priemerná spotreba počas 650 kilometrov v rôznych podmienkach skončila na úrovni 4,7 l/100 km. Po približne 300 kilometroch to bolo len 4,5. Ku koncu testu ale prevažovali diaľničné prejazdy. Pri rýchlosti 120 km/h si vozidlo na sledovanom úseku pýtalo v priemere 4,6 litrov nafty. Zrýchlenie na 130 km/h (tacho) zvýši spotrebu o necelý liter. 140 km/h už pýta vyše 6 litrov. Stále malá daň za ponáhľanie. Pokojné jazdenie mimo mesta potlačí spotrebu dokonca pod 4 litre. Predvídavosť level 100 a jazda po známych trasách max 90 km/h znamenala 3,5 l/100 km. Jednoducho GrandCoupé dokáže šetriť palivo.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika je priemerná ale uspokojivá. Pružné zrýchlenie – z 80 na 120 km/h zvládne v priemere za 11 sekúnd na piatom prevodovom stupni. Na štvrtom prevodovom stupni sa zaváhanie spojené s nedostatkom tlaku vo výfukom potrubí skráti na minimum a vyššie otáčky umožnia turbu nafúknuť sa rýchlejšie. Čas sa tak skráti na v priemere 9 sekúnd. Nie zlé na malý úsporný motor. 

Testované vozidlo stálo na 16 palcových diskoch a pneumatikách s dostatočnou bočnicou. Komfort pruženia bol na vysokej úrovni, nepríjemnejšie môžu byť iba väčšie diery v krátkom slede za sebou. Pohyb tlmiča vo väčších dierach počuť, ale ak ich nie je viac, auto sa neroztrasie. Stopu drží slušne. Zadok nemá tendenciu odskakovať pri bežnej ani dynamickejšej jazde. Na limite na rozbitom povrchu pri priečnej nerovnosti už samozrejme odskočí, ale pneumatiky a prípadný zásah asistenčných systémov udržia auto v medziach pruhu.

Zdroj: Ján Hargaš

Plusy a mínusy

Medzi pozitíva patrí atraktívny dizajn. Aj GrandCoupé vyzerá dobre. Je to auto, ktoré naživo vyzerá lepšie, než na obrázkoch. Najmä si uvedomíte jeho väčšie rozmery. Pôsobí prekvapivo reprezentatívne. Až tak, že dokáže poslúžiť aj ako reprezentatívne služobné vozidlo pre... dajme tomu nižší manažment, či obchodných zástupcov... S daným motorom a výbavou sa dokážete natesnať pod 18-tisíc eur. S doplnkovou výbavou to i s automatom zvládnete do 20 tisíc eur, a to je naozaj zaujímavé. Kvalitné spracovanie interiéru je príjemným bonusom. Veľké plus má Renault za aktuálne dopravné informácie zobrazujúce sa v reálnom čase v navigácii. Nemusíte sa babrať s apkou v mobile, všetko podstatné zobrazí navi (testované v okolí Bratislavy). Ďalším pozitívom je posed za volantom, dostatok miesta vo všetkých kategóriách, kufor otvárateľný i zvonka. Teší ma utlmenie kabíny. Vo všetkých smeroch je nadpriemerné. Dobrá bola aj spotreba.

Medzi negatíva patria slabšie svietiace základné svetlomety, menej miesta pre pravé koleno vodiča, neustále zamykanie vozidla vzhľadom na priveľmi citlivú handsfree kartu.

GrandCoupé je príjemné auto schopné reprezentovať, alebo na úrovni odviezť rodinu. Pre bežné využívanie odporúčam voľbu benzínového motora, služobné auto bude ideálne s naftovým motorom. Nadpriemerných 7 z 10 bez zaváhania. Lákavá verzia bez zbytočností. A čierna mu sekne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku