2017-08-24 05:55:00
Kia Niro HEV 2017
Kia Niro HEV 2017
Zdroj: Ján Hargaš

VEĽKÝ TEST: Kia Niro 1,6 GDI Hybrid – veľmi slušná dynamika

Kia Niro nastúpil v našej redakcii začiatkom júla na trojmesačnú službu. Hybridný crossover si odkrútil už približne polovicu.

Na jeho počítadle kilometrov za ten čas pribudlo zhruba 2300 kilometrov. Pôvodne sme predpokladali, že s ním absolvujeme podstatne väčšiu porciu kilometrov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. No aj doterajšie skúsenosti nás presvedčili, že naše hodnotenie, ktoré sme mali počas prvých skúseností s týmto autom, sa iba potvrdzujú.

Už pri prvom zoznámení s modelom Niro som o ňom písal ako o prvom hybride s reálnou šancou na úspech u nás. Samozrejme sa vtedy fanúšikovia hybridov od Toyoty prežehnali, no na svojom tvrdení trvám. Nejde len o to, že Niro je dobrý hybrid. Ide o to v akom kabáte je ten dobrý hybrid oblečený.

Je to totiž crossover. Svetlou výškou, ani pohonom všetkých kolies neočarí, ani jedno vlastne nemá, no jeho silnou stránkou je priestrannosť (vzhľadom na vonkajšie rozmery), originálny moderný imidž, vyšší posed a spotreba. O spotrebe inokedy, o priestrannosti už písal kolega. Skôr chcem pri tejto príležitosti upozorniť na ďalšiu svetlú stránku automobilu – dynamiku.

Zdroj: Ján Hargaš

Niru som v predbežnom meraní nameral zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za cca 7 sekúnd. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládol Niro za cca 11 sekúnd. Na jednoduché uvoľnenie maximálneho potenciálu motora stačí alebo prudko zošliapnuť plynový pedál, alebo posunúť radiacu páku k sebe do režimu Sport. V normálnej polohe radiacej páky automatickej prevodovky je totiž Niro v režime Eco. V ňom sa po naštartovaní zvyčajne rozbieha v čisto elektrickom režime. Ale nie vždy. Keď je chladnejšie, alebo zabudovaná batéria má menej, ako ½ svojej kapacity – čo sa inak stáva iba zriedkavo – hneď sa naštartuje benzínový motor.

Za príjemnú dynamiku môžu oba motory pracujúce spoločne. Elektromotor totiž nepomáha rozbehnúť vozidlo len v nižších rýchlostiach ako to poznáme z minulosti a pri iných výrobcoch. V tomto prípade odovzdáva elektromotor svoju silu pri každej príležitosti priamo prostredníctvom dvojspojkovej prevodovky v spolupráci s benzínovým motorom.  Robí tak vždy, keď kladie dôraz na výkon a krútiaci moment vodič, alebo situácia (napríklad aj tiahle stúpanie na diaľnici). Nebudem vás dnes zaťažovať technickými detailmi, na to bude iná príležitosť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka pomoci elektromotoru ako pri jazde mestom, tak pri jazde po okresných cestách, či na diaľnici sa spotreba benzínového agregátu drží na doslova obdivuhodných priečkach (u mňa od 4,7 do 5,1 litra). Neovplyvňuje ju ani zmena vodiča, prostredia, počasia. Je to presný opak súčasných turbom prepĺňaných, moderných emisnými normami zmenšených motorov. Pri jazde si tak môžem dopriať dynamiku akú obvykle vyžadujem a nemusím sa báť o spotrebu.

Iste, hybridný agregát človeka podvedome núti k ekonomickému jazdeniu, no pri Nire som si dal obzvlášť záležať na tom, aby som pri každej príležitosti vyžadoval všetko, čo automobil má. Nemôžem napísať, že je to pretekár – na vyššie uvedených parametroch to aj vidieť. Má ale všetko, čo bežný vodič žiada.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dynamiku podčiarkuje aj nadmieru dobrý podvozok. Na Kiu skutočne prekvapivo dobrý. Automobil má vďaka batériám lepšie rozloženie hmotnosti a zaťažená spodná časť auta aj posunula nižšie ťažisko. Takže napriek vyššej karosérii zvláda pomerne bezproblémovo aj poriadne ostré a „utiahnuté“ prejazdy zákrut. Jazdí veľmi pekne a zvláda ostrejšie zaobchádzanie na našich cestách. Podvozok sa príkladne drží cesty, nenechá sa rozhodiť priečnymi nerovnosťami a pritom je stále zameraný na pohodlie. Nepáčia sa mu len opakujúce sa priečne nerovnosti tesne za sebou – ale ktoré auto toto zvláda bez reptania?

Pýtajú sa nás mnohí, či má Niro svoje chyby? Áno, má. Veď asi žiadny výrobok nie je dokonalý a občas sa nejaký nedostatok prejaví. Nie sú zásadné, ale dokážu vodiča, či posádku rozladiť. Práve na to slúžia takéto testy – ako spätná väzba pre výrobcu. Aby získal ohodnotenie svojho výtvoru a napravil prípadné chyby, či nedostatky, ktoré sa prejavia napríklad pri dlhodobejšom používaní. My to však berieme, ako prácu skúšobných pilotov – aj počas výroby lietadiel treba jednotlivé stroje zalietavať – vlastne ich naučiť lietať, či presnejšie zistiť, ako sa správajú. No a my s kolegom zisťujeme na sériovom aute, kde a čo sa ešte dá zlepšiť.

Zatiaľ je to jedna vec, ktorú navrhujeme „prekopať“– auto má spoločný príjem FM rádií v pásme VKV a v novom vysielacom štandardne v systéme DAB+. To však majú aj iné modely Kia. Pri počúvaní nastáva časté prepínanie z jedného do druhého systému, pričom digitálne vysielanie je oproti FM oneskorené. Viac sa tomu budeme venovať nabudúce. Nie je to nič, čo by znižovalo iné, dnes už spomínané parametre auta. Hlavne jazdné vlastnosti a jeho dynamiku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Niro je prvým hybridom s reálnou šancou na úspech u nás preto, lebo je dostatočne silný po všetkých stránkach, nielen po tej ekologickej. Ponúkne priestor pre rodinu i batožinu, ponúkne slušnú dynamiku pri minimálnej spotrebe, ponúkne veľmi dobrý podvozok pri vysokej miere komfortu a ponúkne všetko to, čo je dnes moderné – rôznych pomocníkov, veľký displej, navigáciu, klimatizáciu a veľmi dobrý posed za volantom. Pritom vodič nemusí brať žiaden ohľad na to, že je to hybrid.

To je, podľa nás v redakcii, veľmi pozitívne zistenie...

Ján Hargaš, Jozef Vydra

Komentáre k článku