2017-08-17 04:15:00
Peugeot 301 1,6 VTi
Peugeot 301 1,6 VTi A/T
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 301 1,6 VTi AT/6 – nízkonákladový sedan vyšperkovaný na maximum

Testovali sme lacný sedan s najsilnejším motorom, s ozajstným automatom a plnou výbavou.

Keď lacný sedan, nie je najdôležitejšie mať v ňom čo najmenej výbavy za čo najmenej peňazí? Nie je pre zákazníka najdôležitejšia cena? Podľa mňa určite. Lenže na vec sa dá pozerať aj z iného pohľadu. Ako sa dostať k vytúženým prvkom výbavy najlacnejšou cestou? 301 v danej konfigurácii tiež môže odpovedať na otázku ako najlacnejšie získať nové auto s poriadnym automatom? Alebo ako získať auto, ktoré je z tých lacných, no má všetko čo potrebujem a lacno pritom nevyzerá?

Peugeot 301 s najsilnejším atmosférickým benzínovým štvorvalcom (Peugeot vlastne silnejšiu atmosféru už ani neponúka) si zákazník môže za príplatok spojiť so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s meničom, no tiež ho môže vybaviť viacerými komfortnými prvkami, ktoré by ste hľadali skôr v autách z vyšších tried. Čo je však najväčšie eso v rukáve tohto vozidla – pôsobí elegantne, je teda pekné, nevidno na ňom jeho reálne zaradenie a je naozaj dobré v napodobňovaní hodnotnejších modelov značky. Laik bude mať na prvý pohľad ťažkosti rozoznať ho od veľkého sedanu 508. Ako sa hovorí: to je dobré pre majiteľov 301, no celkom na ... pre majiteľov 508. Tí zas v rámci obranného mechanizmu ľahko odhalia odlišnosti medzi autami, ale predsa...

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný automobil disponoval spomínanou motorizáciou, bol v najvyššej výbave Style a doplnený bol o plnohodnotnú automatickú prevodovku, vyhrievanie predných sedadiel, parkovací asistent, zliatinové disky a dizajn mal vyčančaný chrómovými doplnkami. Navonok tak pôsobí aj vďaka nedávnemu faceliftu elegantne, seriózne a v podobnom duchu sa nesie i vo vnútri. Jeho mimikry rýchlo vyblednú, a to už po pár kilometroch, stále sa ako zákazník môžete vytešovať z výbavy a zjavu vozidla. Za tú cenu kúpiť elegantný sedan s automatom, to nie je vôbec zlé.

Niežeby ste za 15 až 17 tisíc na trhu nenašli automobil podobných rozmerov s dostatočne silným motorom a automatom, no tam, kde 301 končí, tam napríklad Corolla len začína. Aj keď Corolla, to už je iná káva, všakže. Nájsť pre takto vybavenú 301 reálnu konkurenciu je celkom ťažké, Peugeot i Citroen dvojčence 301 a C-Elyseé rafinovane ukryl medzi najbližších konkurentov. Výrazne lacnejšia Dacia Logan neponúkne plnohodnotný automat, ani eleganciu modelu 301, Renault už nemá Fluence a Mégane Grand Coupe je v podobnej cenovej kategórii ako Corolla. Ďalším konkurentom z vyššej triedy je Hyundai Elantra. Elantru s automatom kúpite len o cca 1000 eur drahšiu ako najvybavenejší Peugeot 301, no ponúkne vám viac na poli bezpečnosti i výbavy. S rovnakou výbavou je ale o 2000+ eur drahšia. Takže opäť patrí k drahším a vybavenejším autám. 301 je tak cenovo dostupnejšou alternatívou práve k autám ako Corolla, Mégane Grand Coupe, či Elantra a jediný reálny konkurent je model Fiat Tipo, i od neho je 301 o kúštik lacnejší. Na druhú stranu 301 nie je tak lacný. ani taký drobný, so všetkým čo s tým súvisí, aby sme ho mohli vložiť medzi malé lacné sedany ako Logan, či Rio sedan. Ak sa pozrieme na vonkajšie rozmery, aj tu je 301 niekde medzi a nielen medzi spomínanými autami, ale i segmentmi. Otázka teda znie, či 301 dokáže konkurovať vyššie uvedenému trojlístku sedanov s segmente C. Nuž dokáže, istotne, ale bez drobných kompromisov to nepôjde.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

Básnik by povedal, že 301 je ako neobrúsený kryštál. Kde-tu ostrá hrana, kde-tu niečo zavadzia, kde tu trčiaci kábel... Po prvom pohľade nasleduje druhý pohľad a ten jasne zdokumentuje miesta, kde nízka cena vozidla vytŕča. V interiéri je to bežnému oku zreteľnejšie ako zvonka. Typickým prejavom šetrenia je elektrické ovládanie okien na stredovom tuneli. Skúste otvoriť všetky okná naraz jednou rukou... Jedine, že ste polo-chobotnica. Žeby už nebolo na poriadne zakrytovanie súčastí pod palubnou doskou pred spolujazdcom? Aj keď badať snahu o skrášlenie interiéru, niečo tam neladí, nehrá. Na zadné sedadlá sa pasažieri s výškou nad 190 cm budú už ozaj tlačiť. Potešujúce je, že facelift poslal vzrastené hlavové opierky na zadnej lavici do zabudnutia. Síce sa s týmito novými nedá obzvlášť dobre manipulovať, no keď sa chce, aj to sa dá. 

I keď palubná doska kráča doplnkami s dobou, volant je zo starej školy a je to na ňom vidieť. Posed za volantom však splní prísne kritériá. Pohodlné, vhodne tvarované sedadlá poskytnú telu adekvátnu oporu aj na dlhšiu jazdu. Pomôže i lakťová opierka. Na palube sú zvuky jazdy dobre utlmené, pri vyšších diaľničných rýchlostiach už ale hluk od kolies a vzduch svištiaci okolo karosérie môže vadiť. Na hlasitosti treba pridať nielen v audiosústave, ale i vo vlastnom krku. Vzhľadom na kategóriu vozidla je ale utlmenie v poriadku a patrí medzi priemer. Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala v rozmedzí 6,5 až 8 litrov. Kombinovaná spotreba na úrovni 7,6 litra nie je zlá, pokojnejší vodič by to zvládol aj pod sedem. Výrazne úsporné jazdenie ale nečakajte. 

Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor poteší objemom. Na jeho otvorenie musíte byť vodičom, alebo mať aspoň v rukách kľúč, no hĺbka veľkej čiernej diery je obdivuhodná. Kufor však nie je významne široký, ani vysoký, takže jeho zaplnenie menej skladnými predmetmi je limitované a to aj kratším vekom, ale na lacný sedan je to v poriadku. Iná vec je nízka nosnosť vozidla. 380 kilogramov naprieč kabínou zaplníte rýchlo. Stačí, aby si do auta sadli štyria a kufor napratali vlastnou batožinou a zadok vozidla sa povážlivo nakloní k zemi. Alebo vložte do kufra zodesať balíkov laminátových parkiet a výsledok bude podobný. Daň za komfortnejší podvozok je v tomto prípade privysoká. Obzvlášť ak vezmeme do úvahy, že rozpočtový (akokoľvek pekný) sedan bude slúžiť nielen ako reprezentant, dopravný prostriedok za prácou a rodinné vozidlo, ale miestami poslúži aj ako pracovný nástroj. Škriabať výfuk po deravej ceste pre príliš mäkké pružiny je problém. 

Pozor si dajte tiež na vysokú nakladaciu hranu. Z nepochopiteľných dôvodov je vytŕčajúca nakladacia hrana lakovaná vo farbe karosérie a to bez akejkoľvek ochrany navyše. Tak veľa by stál nejaký ochranný kryt? Výsledkom je, že keď do kufra pcháte väčšie a ťažšie predmety, lak zbrúsite až po železo. Som zvedavý ako sa plech so zbrúseným lakom bude tváriť po pár rokoch. Odporúčam teda každému záujemcovi dolepiť si tam kus ochrannej fólie. Ak neviete akej, poproste strýka Gúgla, ten vám poradí vhodnú ochrannú samolepiacu fóliu. Pri troche zručnosti to pôjde a vydrží nejaký čas. Možno však máte aj lepšie riešenie. 

Motor a prevodovka

Zážihový šestnásťventilový štvorvalec s objemom 1,6 litra disponuje viacbodovým vstrekovaním a variabilným časovaním ventilov. Motor ktorý kedysi dávno vznikol v spolupráci s BMW sa podľa všetkého medzičasom zbavil detských chorôb. Maximálny výkon agregátu je 85 kW (115 k) pri 6050 ot/min a maximálny krútiaci moment je 150 Nm pri 4000 ot/min. Je zrejmé, že na zvýšenie dynamiky jazdy treba podradiť. Automatická prevodovka tomu rozumie dobre a bez výrazného obťažovania vodiča zvukom, či trhavými prejavmi podradí a poskytne vodičovi žiadanú dynamiku. Radenie nepatrí medzi najrýchlejšie, no za obvyklých podmienok je veľmi plynulé a dostatočne svižné, aby pomohlo vodičovi vykonať predbiehací manéver.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to práve klasický automat, ktorý podstatne zvyšuje pohodlie za volantom tohto rozpočtového sedanu a pomáha zákazníkovi tešiť sa zo svojej investície. Bezstarostná jazda s počiatočnou cenou 12 890 je naozaj lákavá. Automat ako jediná prevodovka v ponuke ponúka šesť stupňov, čím pomáha nielen teoretickej spotrebe, ale tiež umožňuje motoru jazdu na nižších otáčkach pri vyšších rýchlostiach, čo spätne znižuje hluk na palube na diaľnici. Prevodovka má svoje muchy, neobľubuje napríklad tvrdšie zaobchádzanie. Od vodiča žiada jemnocit a podobným jemnocitom sa potom odvďačí pri jazde.

Automobil jazdí dobre. Väčší motor a silnejšia prevodovka sú jeho najväčšou devízou. Vyhovie najmä tým túžiacim po komforte väčších a drahších áut bez výrazných nárokov na ostrú jazdu. Ľahko podvozok dostať do úzkych, nič iné som ani neočakával. Zaujala ma vôľa vo volante okolo stredovej polohy. Riadenie je gumené a nekomunikatívne, no nič iné v tejto kategórii ani nemožno čakať. Vozidlo sa zatlačené do kúta správa nedotáčavo, dobré pneumatiky tiež majú svoje limity a ostré manévre sú sprevádzané typickým pískaním. Auto ale na druhú stranu hravo odfiltruje menšie nerovnosti, na väčšie treba opäť ten jemnocit vodiča. Priečna nerovnosť už nepôsobí tak nepríjemne ba až „výchovne“ ako v minulosti, no zakolísanie odľahčenej zadnej nápravy pri priečnej nerovnosti stále cítiť. Podvozok je dostatočne komunikatívny na to, aby aj ignoranta informoval o svojich limitoch a nedovolil mu ohroziť posádku. Komfort pruženia je aj na našich cestách adekvátny, plavnosť z minulých dekád ale nemožno čakať. Skôr vyváženie jazdných vlastností v mierny prospech komfortu.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohľad pod sukňu automobilu pripomína, že Peugeot 301 nebol stvorený pre ostré manévre na horskom priesmyku, ale pre to, aby vydržal dlho slúžiť aj na východoeurópskych cestách. Robustnosť a jednoduchosť sú podvozku vlastné a nemôžem potlačiť istú dávku sympatií. Zákazník sledujúci ponuku rozpočtových sedanov nepotrebuje prekonávať rekordy v rýchlosti, ale v dĺžke používania automobilu. Je dobré, že Peugeot myslí aj na takýchto zákazníkov. Keď k tomu prirátame bezstarostnosť a komfort automatickej prevodovky s bohatou výbavou vozidla, auto sa zdá ako veľmi dobrý kauf. Cena automobilu sa ale rýchlo šplhá nahor, čo môže zákazníka citlivého na cenu odradiť, ďalším negatívom je, že je rozpočtový sedan až príliš zreteľne rozpočtový, najmä v interiéri. Keď už sa dostaneme k takto vybavenému automobilu, cena stúpne nad 15-tisíc eur a lepšie je doslova na skok. Preto odporúčam vážne sa zamyslieť nad každým jedným doplnkovým prvkom výbavy. Lebo aj keď 301 klame chrómom, stále je to auto zamerané na cenu. Neočakávam, že by sa našlo u nás veľa zákazníkov ochotných investovať do automatickej prevodovky, každopádne je jej prítomnosť v modeli 301 dobrou správou a výrazne zlepšuje pocit z automobilu. 301 je skrátka nízkonákladový automobil líznutý francúzskym šarmom, ktorý nemá v úmysle slúžiť multifunkčne a nad ťažkou prácou, či nad športovejšou jazdou ohrnie nos. Zato ale ponúkne príjemne komfortné zvezenie pri plnení bežných úloh, obzvlášť so silnejším a tichším benzínovým štvorvalcom s automatom. 5 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje
Model: Peugeot 301 Style 1,6 VTi EAT 6
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1587
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 85/6050
Krútiaci moment (Nm/ot.): 150/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,0/5,2/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4442/1741/1477
Rázvor náprav (mm): 2652
Objem batožinového priestoru (l): 506/640
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1210
Užitočná hmotnosť (kg): 380
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu Style: od 11 840 €
Základná akciová cena modelu Style: od 10 490 €
Základná cena verzie 1,6 VTi EAT6 Style: 13 940 €
Základná akciová cena verzie: 12 590 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku