2017-08-14 04:20:00
Renault Koleos 2,0 dCi
Renault Koleos 2,0 dCi AWD Intens M/T
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Koleos 2,0 dCi 4x4 M/T – Renault boduje aj s veľkým SUV

Renaultu sa podarilo vytvoriť ďalší veľmi zaujímavý model. Koleos vie ako upútať pozornosť.

Renault Koleos nie je nijako zvlášť silné označenie. Predchádzajúca generácia veľa zákazníkov neohúrila a patrila medzi ďalšie z relatívne neúspešných pokusov automobilky postaviť väčšie auto s lepšími maržami. Teraz je ale situácia úplne opačná. Renault uplatnil svoj overený francúzsky recept na overený kórejsko-japonský recept a vznikol model schopný konkurovať nielen technologickému súrodencovi.

Nemusíme nič predstierať, aj keď to najmä Francúzi neradi počúvajú (ako sme sa presvedčili aj pri menšom Kadjare), genetické prepojenie s modelmi Nissan je enormné. Automobil stojí na rovnakých základoch a pre zákazníka je najciteľnejším dôkazom automatická prevodovka CVT, ktorá má pri Koleose identický názov ako pri modeloch Nissanu – X-Tronic. A práve táto významná spojnica je zároveň najslabším miestom auta, ako som písal v Prvej jazde s modelom Koleos. Kým CVT je skôr pre pokojne jazdiacich vodičov s minimálnymi nárokmi na dynamiku, ktorí si užívajú komfort vysokého posedu v pohodlnom vozidle, automobil s objemnejším naftovým štvorvalcom, pohonom všetkých kolies a s manuálnou prevodovkou dynamike praje – pravda, iba toľko koľko mu vysoké ťažisko a vysoká hmotnosť dovolí.

Zdroj: Ján Hargaš

Je obdivuhodné ako odlišné automobily dnes dokážu výrobcovia upiecť z jedného cesta. Postavil som na parkovisku Koleos hneď vedľa X-Trailu a spojitosť medzi nimi neuvidí v podstate nikto. Naozaj ich jedna mater mala? No mala, i keď s inými otcami.

Benzín nebude?

Výhradne naftová ponuka motorizácii v Európe je výrazne Európska, o tom nemožno pochybovať. No vďaka afére Dieselgate a jej následkom sa aj v zaryto naftovej Európe situácia obracia a doslova v krátkosti mesiacov sa vytvára úplne nový trh. Lebo existuje čoraz viac záujemcov o veľké automobily, ktorí už naftu nepovažujú za jediné vhodné palivo. Situácia sa mení enormne rýchlo a ponuka motorizácií, ktorá bola naplánovaná ako ideálna pred rokom už dnes až tak ideálne nevyzerá. Naďalej bude pre zákazníkov v EÚ naftový motor vo veľkom SUV najčastejšou voľbou, no nemať dnes alternatívu je už takmer hriech. Pritom Renault alternatívou disponuje a z môjho pohľadu je len otázkou času, kedy sa ju rozhodne uplatniť aj pri Koleose. Zahodil by obchodnú príležitosť, ak by Koleosu nedal turbobenzín.

Zdroj: Ján Hargaš

A nejde pritom o motor s objemom 1,6 litra od Nissanu, ale o úplne nový motor odvodený od Renaulťáckeho dvojlitra – nový 1,8 TCe, ktorý aktuálne nájdete Podkapotou modelu Espace. Áno, je to motor vyvinutý pre a s oživenou značkou Alpine. Objem, výkon aj emisie by pri troche snahy Koleosu sadli a pri ďalšej troche snahy by sme o nejaký čas mohli vidieť aj hybridnú verziu. Ale ako by povedal klasik: vytiahni tú ruku zo šerbľa a zobuď sa. Zatiaľ...

Napriek vyššie uvedenému je ponuka motorizácií dostatočná a na rozbeh modelu poslúži výborne. Základ v podobe 1,6 litrového naftového motora s výkonom 130 koní je viac ako adekvátny. Motor tvorí gro naftovej ponuky výrobcu a s manuálnou prevodovkou má dostatok všetkého pre slušné jazdenie. Ale dvojliter je dvojliter... Jeho 128 kW (175 k) pri 3750 ot/min a 380 Nm pri 2000 ot/min sľubuje slušnú dynamiku a potvrdzuje to i v praxi. Zrýchlenie z 80km/h na 120 km/h za 7 sekúnd na 4. prevodovom stupni to dosvedčuje. Motor disponuje silným záťahom v rozmedzí 1700 až 2700 ot/min a vďaka dobre nastavenej prevodovke ho v týchto otáčkach viete držať až k požadovanej rýchlosti. Pod 1700 ot/min sa v podstate nič nedeje, a síce vás bude radič radenia presviedčať, že radiť treba k 1000 ot/min, poslúchať ho sa neoplatí. Jedine, že by váš cieľ boli výhradne hviezdičky a percentá počítadla úspornej jazdy. Lebo ja som ešte také zlé hodnotenie v nešportovom aute nikdy nemal. No darmo, čo si motor žiada, to mu treba dať a 2,0 dCi je zo starej naftovej školy. Narozdiel od najmodernejších naftových agregátov s rovnakým objemom tento motor okolo a pod 1500 ot/min neťahá ani náhodou, iba sa trápi. Turbodúchadlo Garret pritom disponuje nastaviteľnými lopatkami statora turbíny, no motor jednoducho nižšie otáčky nemusí a treba si na to zvyknúť. Ak do Koleosa nepresadáte z iného nového auta, zvykať si netreba, ako zákazník dostanete presne to, čo poznáte zo svojho auta.

Zdroj: Ján Hargaš

Manuálna prevodovka je synchronizovaná dobre, záber spojky je vyššie a ak máte aspoň trochu citu v nohách, radenie zvládnete plynulo ako automat.

Motor sa prejavuje typickým naftovým zvukom, ktorý nijako nenarušuje pohodu na palube, iba vodiča vhodne informuje. Priemerná spotreba bola aj pri dynamickom jazdení slušná a po odjazdení 800 km kulminovala tesne pod úrovňou 7 litrov. 6,9 litra hlásil palubný počítač a prepočet na nádrž vyšiel takmer identicky (po odrátaní rezervy vyšlo skoro to isté – 6,875). Na diaľnici sa pri rýchlosti 120 km/h výrazne nad 7 litrov nedostanete. 8 prekročíte až pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici u nás. Jazda v meste autu pochopiteľne nesvedčí a štart-stop spotrebe nijako nepomôže. Aj za 10, keď je mesto upchaté. Pokojné jazdenie mimo mesta s minimom predbiehania ťahá priemer k 6 litrom.

Zdroj: Ján Hargaš

Prioritne komfortne

Podvozok je nastavený vhodne vzhľadom na charakter vozidla a značky. Menšie nerovnosti a zvlnené cesty filtruje krásne s jemným zhupnutím. Väčšie krátke nerovnosti už zaznamenáte ako pohybom, tak i zvukom. Mäkšie sedadlá ale vplyv na chrbticu vhodne limitujú. Jazda vyššími rýchlosťami autu svedčí. Ani pri 140 km/h nie je aerodynamický šum rušivý a aj zvuk odvaľovania kolies je adekvátne utlmený. Pri Prvej jazde som model preveril aj na horskom priesmyku. Jazda preukázala slabšie schopnosti pohonu všetkých kolies na spevnených cestách. Následné reagovanie na stratu priľnavosti a šmyk je v automatickom režime pomalé a málo výrazné. Automobil sa pri ostrých manévroch správa ako vysoká prednokolka a neutralitu čakať nemožno. Ani výraznejšie zatlačenie plynového pedálu a pokus o „vyhrabanie sa“ zo šmyku neprekročí predpoklady a má ďaleko od schopností lamelovej spojky Haldex (a jej podobných). V poslednej možnej chvíli sa ale pohon všetkých kolies zobudí a situáciu predsa čiastočne zachráni. Viac ako naň sa na bežných cestách treba spoliehať na asistenčné systémy. Ich opätovná aktivácia vozidlo výrazne upokojí a zneutralizuje (ako prejazd zákrut, tak výkon). Pohon všetkých kolies je tiež zo starej školy a viac než pre zábavné jazdenie (áno, aj v SUV sa dá zabaviť) je určené pre jazdu mimo spevnených ciest, respektíve pre pomalšie jazdenie za zhoršených podmienok napríklad na zľadovatenej ceste. Prepnutie do režimu Lock síce nie je tým skutočným terénnym uzamknutím, ale presun krútiaceho momentu na zadnú časť sa výrazne zvýši.

Zdroj: Ján Hargaš

Len pri pohybe v teréne pozor na krásne brúsené disky. Výbava Intens, ktorou bolo okrášlené testované auto ponúka už v základe 18-palcové disky. Tie vyzerajú dobre, k autu sedia. Pneumatiky majú tiež dostatočne vysokú bočnicu, takže o strate komfortu to nie je. Avšak stačí i suchá tvrdá haluz na poľnej ceste a disku privodí drobné škrabance. Nehovoriac o dotyku s kameňom, ktorý by poškodil každý disk. Tu je vďaka špecifickej povrchovej úprave i menšie poškodenie vidieť dosť.

Na palube obdivuhodne veľa priestoru

Sám som zostal prekvapení koľko miesta majú za mnou pasažieri v druhom rade. Usadím sa komfortne a vzadu je miesta až-až. Pokojne sa za sebou odvezú dvojmetroví chlapi. I pätica sa v aute tlačiť nebude. Sedenie aj vzadu je komfortné.

Palubná doska pôsobí hodnotne, i keď dotyk niektorých komponentov prezradí, že masívnosť je mierne predstieraná. Nič v kabíne nevŕzga. Prácovisko vodiča znesie prísne posudzovanie. Posed špecifický pre vyššie postavené auto ponúka Koleos na úrovni. Za volantom si miesto nájde vysoký aj nízky. Potešia veľké slnečné clony i sklá odrážajúce väčšinu tepla slnečných lúčov.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Tradične je práca s dotykovým displejom pomalšia ako by bola s tlačidlami, no menu systému R-Link 2 je prehľadné a po pár pokusoch si jeho finesy zapamätáte. Počas testu sa mi dvakrát stalo, že veľký displej infotainmentu nenabehol a nič sa na tom nezmenilo ani po zhasnutí motora, aj keď ovládacie prvky fungovali. Pravdepodobne som systému spôsobil trampoty pri poslednom vypínaní, keďže automobil nechápe, že si chcete audio nechať zapnuté aj s otvorenými dverami a zhasnutým motorom (časť posádky zostáva v aute) – musel som opakovane použiť štartovacie tlačidlo, kým sme sa pochopili. Následne trvalo zhruba desať minút, kým sa systém po štarte nakopol a displej začal fungovať. Skrátka, auto nepresviedčajte, že to čo chcete vy je vhodné, radšej sa prispôsobte. Týmto smerujem ku štartovacej karte a automatickému zamykaniu auta. Lebo autu stačí, aby ste zamierili ku kapote a automaticky sa zamkne. Z toho ma išlo počas testu poraziť. Zamkne sa aj keď som predtým kapotu otvoril. Podobne, keď za sebou vodič zatvorí dvere a ide vyložiť dieťa zo sedačky. Kým príde ku zadným dverám na opačnej strane vozidla, auto sa uzamkne. A nemusí ani to... Keď vykladáte nákup, či batožinu rozmiestnenú naprieč autom, vodičove dvere treba nechať otvorené. Inak budete hromžiť ako ja. Že na prepchatom parkovisku zavadzajú? Zavadzajú. Že ste zvyknutí na iné? Tak si zvyknite na toto, ak sa vám Koleos páči.

Zdroj: Ján Hargaš

Stačilo by senzor nastaviť menej citlivo, aby umožnil odísť s kľúčom ďalej ako dva metre od auta. Ale to ma štve pri všetkých Renaultoch s kartami, majitelia si asi už zvykli.

Batožinový priestor bude pri zákazníckom porovnávaní s najbližšími konkurentmi väčším problémom než čokoľvek, čo som napísal vyššie. Lebo veď litre sem a litre tam. Azda preto Renault v cenníku okrem štandardného rozmeru po plató uvádza aj rozmer po strechu. No neznie 663 lepšie ako 498? Obzvlášť ak je na svete Škodovka s Kodiaqom a jeho maxi kufrom. Tu Kodiaq vyhráva. Vyhráva tiež v jazdných vlastnostiach na ceste a vyhráva tiež v ponuke motorizácii – lepší automat a aj prítomnosť benzínových verzií. Na druhú stranu, Kodiaq na Koleos stráca v cenníku. Kodiaq v porovnateľnej výbave a s rovnakými doplnkami kúpite o 1000 a viac eur drahšie ako Koleos (rozdiel sa postupne zvyšuje). A to so slabším motorom. Porovnával som 2,0 dCi M/T Intens vs. 2,0 TDI 150 k M/T Ambition.

Zdroj: Ján Hargaš

Subjektívne musím povedať, že Kodiaq bez automatu nie je zrovna kauf, podobne ako Koleos s automatom. Takže ak hľadáte silný naftový motor s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies vo veľkom a dobre vyzerajúcom SUV, Koleos je lepšou a lacnejšou voľbou. Ak ale hľadáte auto so silným benzínovým motorom, alebo nafťák s automatom, či vysokú dámsku kabelku do mesta s benzínovým motorom, Kodiaq je zaujímavejší (v poslednom prípade lepšie padne skôr Kadjar, alebo Karoq). Stručne a skrátka, Koleos si na Kodiaqa trúfa, a síce ho v konečnom zúčtovaní neporazí, nemá od neho tak ďaleko, aby o kúpe nemohol rozhodnúť subjektívny dojem zákazníka. A ten sa okrem litrov v kufri a preferencií k výbavám riadi najmä cenou a estetikou. Skrátka, ak sa mu Koleos páči viac, Kodiaq sa môže aj poskladať do srdiečka, aj tak prehrá. A v ohľade dizajnu hrá Koleos prvú ligu. Lebo buď sa vám nové Renaulty nepáčia, alebo veľmi páčia. Ak ide o nejaké objektívne pravidlá estetiky a posudzovanie dizajnu, Koleos je medzi veľkými SUV azda najväčší krásavec a nechytajú sa naň ani viaceré prémiové automobily. 

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže ako sa vraví, posudzovanie dizajnu verejnosťou je najmä subjektívnou záležitosťou a krásne hladké línie a fotogenické obliny auta nemusia vyhovovať každému (inak by sa obludky ako Juke, či Kaktus nikdy nepredávali). Osobne čím viac sa na Koleos pozerám, tým je mi sympatickejší. I keď si uvedomujem, že mu mám čo vyčítať. V neposlednom rade aj veko batožinového priestoru, vďaka ktorému som už x-krát videl hviezdičky – ak máte nad 190 cm, budete tiež a to často. Verte, nepíšem o hviezdičkách v crash testoch. Tých má Koleos tiež päť, mimochodom.

S Koleosom bolo tých 800 kilometrov príjemných. S autom som už najazdil vyše tisícku a ani raz ma nebolel chrbát, ani raz som nedošiel domov unavený a ani raz sa mi nestalo, že by som v aute niečo neodviezol. Zmestila sa doň i chladnička, či práčka, kočík, skrinka a aj päťčlenná família. Pozitívne hodnotím dizajn, LED svetlá a tiež automatické prepínanie diaľkových svetiel, ktoré funguje vynikajúco. Ďalej pohodlie na palube, pružnosť motora, radenie s manuálnou prevodovkou, priestrannosť kabíny a viac ako postačujúci kufor. Horšie známky má auto v kategórii jazdných vlastností pri ostrej jazde po pevných cestách za pomalšie a slabšie reagujúci systém pohonu všetkých kolies. Taktiež by si prepracovanie zaslúžila karta za zamykanie auta pri jeho obchádzaní, zrýchliť by sa mohli reakcie infotainmentu a veko batožinového priestoru by mohlo ísť vyššie. Nie je toho veľa a sú to skôr drobnosti, respektíve kategórie, ktoré väčšina zákazníkov nerieši. Preto si Koleos s manuálom a silnejším naftovým motorom v úplne postačujúcej výbave Intens zaslúži 8,5 bodu z 10. Za 33 tisíc máte všetko čo reálne využijete.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Renault Koleos 2,0 dCi AWD Intens
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  128/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/4,9/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4673/1843/1678
Rázvor náprav (mm): 2705
Objem batožinového priestoru (l): 498/663/1706
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1735
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík: 205/60 R 18
Základná cenníková cena modelu: 26 490 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 32 490 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku