03.11.2019

Mercedes W126 má 40 rokov. Trieda S ako technologický vzor prvýkrát s airbagom

Mercedes Triedy S konštrukčného radu 126 bol predstavený pred 40 rokmi. Výrazne ovplyvnil svet automobilov.

Priekopník s moderným dizajnom a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentuje Mercedes-Benz Triedy S konštrukčného radu 126, ktorý bol predstavený pred 40 rokmi v septembri roku 1979 na medzinárodnej automobilovej výstave (IAA) vo Frankfurte nad Mohanom. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981 obľúbené youngtimery tejto značky.

W126 je v podstate druhá generácia Triedy S, teda „výnimočnej triedy“ - Sonderklasse. Predchodca W116 sa vyrábal od roku 1972 do roku 1980. W126 priniesla do sveta automobilov viacero prvkov výbavy, ktoré dnes už považujeme za samozrejmosť. Vtedy však išlo o absolútne novinky. Prvky ako airbag, trakčná kontrola, či napínače bezpečnostných pásov. Auto vymenilo chrómované nárazníky za deformovateľné plastové. Konštrukcia používala nové materiály zvyšujúce bezpečnosť aj prostredníctvom deformačných zón vpredu a vzadu. Tak ako predchodca, aj W126 už mala k dispozícii hydropneumatický podvozok. 4-stupňová automatická prevodovka disponovala senzorom sklonu vďaka ktorému dokázala elektronika pochopiť, či idete do kopca, či naopak z kopca a tým podľa potreby znížiť akceleráciu a vlastne brzdiť motorom. Tempomat tak lepšie udržiaval vyrovnanú rýchlosť bez ohľadu na profil trasy a auto tiež dokázalo zastaviť v kopci (hill hold) bez nutnosti držania brzdy. Štvorstupňová prevodovka bola nastavená tak, aby sa auto rozbiehalo na druhom stupni pre jemné rozjazdy - zvyšovalo to komfort i zlepšovalo rozjazd v zime, túto funkciu bolo potom možné vypnúť a užiť si vyššiu dynamiku. Komfortné prvky zahŕňali príplatkovú automatickú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné sedadlá, vyhrievané sedadlá a mnohé ďalšie. 

Premiéra

V septembri 1979 značka Mercedes-Benz na výstave IAA vo Frankfurte predstavila novú generáciu sedanov vyššej triedy - Triedy S (konštrukčný rad 126). Ich modelová paleta najprv zahŕňala sedem typov; na výber boli štyri motory (od 2,8-litrového šesťvalcového motora s karburátorom, ktorý dosahoval výkon 115 kW/156 k, až po 5,0-litrový motor V8 so vstrekovaním benzínu a výkonom 176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie bol dostupný aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal už dve generácie. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov (3 075 milimetrov namiesto 2 935 milimetrov) bolo tentokrát výraznejšie a ako zvyčajne prispelo k zväčšeniu priestoru na nohy v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.

Svojím vzhľadom Trieda S konštrukčného radu 126 najprv pre mnohých pozorovateľov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.

Charakteristické dizajnové prvky novej Triedy S sa prejavujú takpovediac od pása nadol. Prvýkrát na osobnom motorovom vozidle značky Mercedes-Benz neboli použité klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom, ktoré sú plynulo integrované v spojleri predného a zadného nárazníka. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárajú široké bočné ochranné lišty z plastu, ktoré sú umiestnené medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Motory

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 boli nahradené dvomi prepracovanými agregátmi so zväčšeným zdvihovým objemom a kľukovou skriňou z ľahkého kovu. Motor s objemom 5,0 litra, ktorý nahradil 4,5-litrový agregát zo šedej liatiny, je už známy z modelu 450 SLC 5.0 (C 107), 3,8-litrový motor z ľahkého kovu vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom zo šedej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť. Umožňovali zlepšené jazdné výkony pri nižšej spotrebe benzínu. V ponuke bez zmeny ostali verzie 2,8-litrového šesťvalcového motora s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Na export do USA bolo aj v prípade konštrukčného radu 126 v ponuke dieselové vyhotovenie. Verzia 300 SD Turbodiesel, podobne ako predchádzajúci model, ponúkol 3,0-litrový päťvalcový motor s prepĺňaním, ktorého výkon je však zvýšený o 7,4 kW (10 k) na 92 kW (125 k).

Pri vývoji nového konštrukčného radu boli okrem zvýšenia komfortu jazdy a bezpečnosti hlavným cieľom opatrenia na zníženie spotreby energie. Materiály so zníženou hmotnosťou a optimalizovaná aerodynamika pomohli novej Triede S dosiahnuť spotrebu paliva, ktorá bola o desať percent nižšia ako v prípade predchádzajúcich modelov.

Menší odpor vzduchu: od 70. rokov minulého storočia, a teda v čase prvých veľkých ropných kríz, získala aerodynamika ohromný význam. Konštrukčný rad 126 je prvé sériové vozidlo značky Mercedes-Benz, ktoré bolo dôsledne vyvíjané a vytvárané so zreteľom na aerodynamiku. Výsledok: s hodnotou cw 0,36 už na konci 70. rokov minulého storočia pri medzinárodnom porovnaní tento konštrukčný rad obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Hodnota cw predchádzajúceho konštrukčného radu ešte dosahovala úroveň 0,41.

Zadržiavacie systémy: v roku 1981 bol v konštrukčnom rade 126 prvýkrát použitý airbag vodiča. Najprv sa poskytoval ako mimoriadna výbava a pri čelnom náraze v kombinácii s bezpečnostným pásom poskytoval výrazne lepšiu ochranu pred zraneniami. Od tohto roku značka Mercedes-Benz ponúkala napínač bezpečnostného pásu spolujazdca. Aj tento bezpečnostný prvok bol dostupný ako mimoriadna výbava. Efektívne znižoval uvoľnenie pásu, vďaka čomu bezpečnostný pás pri hroziacom náraze držal osobu v sedadle. V roku 1988 spolu s modernizáciou modelu zažil svoju svetovú premiéru aj airbag spolujazdca.

Bezpečnosť pri náraze

Karoséria bola skonštruovaná podľa najnovších poznatkov z výskumu zameraného na bezpečnosť. Vďaka novým konštrukčným princípom dokázal bezpečnostný rám priestoru pre cestujúcich, ktorý mal menšiu hmotnosť ako v prípade konštrukčného radu 116, odolať aj posunutému čelnému nárazu (anglicky Offset Crash) pri rýchlosti 55 km/h bez poškodení. Sedany konštrukčného radu 126 ako prvé sériové vozidlá na svete spĺňali kritérium asymetrického čelného nárazu.

Vozidlo malo množstvo iných charakteristických bezpečnostných prvkov. Patril k nim napríklad aj elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia (mimoriadna výbava od roku 1985), automatický samosvorný diferenciál pre modely so šesťvalcovým motorom, ako aj regulácia preklzávania hnacích kolies pre modely s motorom V8 (všetky prvky boli súčasťou mimoriadnej výbavy od roku 1985).

Modernizácia modelu

Štyri roky po predstavení energetickej koncepcie nasledovala rozsiahla modernizácia modelu a v septembri 1985, znovu na automobilovej výstave IAA vo Frankfurte, značka predstavila úplne prepracovaný program typov konštrukčného radu 126. Vzhľad bol decentne prepracovaný a týkal sa predovšetkým nárazníkov a ochrany bokov, no zmenil sa aj rozmer kolies zo 14 palcov na 15 palcov. Táto zmena v sebe niesla aj bezpečnostné hľadisko, pretože vďaka nej bolo možné použiť väčšie brzdové kotúče. Stredobodom záujmu však bola zmena štruktúry palety motorov, v rámci ktorej Trieda S dostala dva nanovo skonštruované šesťvalcové motory, ktoré sa prvýkrát objavili v konštrukčnom rade strednej triedy vozidiel 124 už pred deviatimi mesiacmi. Novinkou v ponuke bol 4,2-litrový motor V8, ktorý vznikol modifikáciou 3,8-litrového agregátu. Úpravou prešiel aj 5,0-litrový motor. Od tohto okamihu bol vybavený elektronickým systémom zapaľovania a elektromechanicky riadeným vstrekovacím zariadením Bosch KE-Jetronic. Dosahoval výkon 180 kW (245 k). Dieselový exportný model bol nahradený novým modelom 300 SDL s výkonom 110 kW (150 k).

V priebehu modernizácie modelu bolo pre všetky varianty motorov z prepracovanej modelovej palety, okrem typov s objemom 5,6 litra vo verzii EHK, na želanie k dispozícii regulované zariadenie na čistenie spalín s trojcestným katalyzátorom. V každom prípade sa sériové vyhotovenie dodávalo v takzvanej verzii RÜF, pri ktorej sa vozidlo dodávalo bez katalyzátora a lambda sondy, avšak s multifunkčným systémom na prípravu zmesi a zapaľovania. Dodatočná montáž s regulovaným katalyzátorom však bola kedykoľvek a bez problémov možná pri vozidlách s možnosťou dodatočnej úpravy. Táto regulácia poskytla zákazníkovi najvyššiu možnú flexibilitu, pokiaľ ide o okamih prestavby – bola to nemalá výhoda, keď si uvedomíme, že v tej dobe ešte nebolo dostupné celoplošné zásobovanie bezolovnatým palivom. Od septembra 1986 sa regulovaný katalyzátor stal súčasťou sériovej výbavy všetkých modelov osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz so zážihovým motorom. Vozidlá s možnosťou dodatočnej úpravy boli za príslušný príplatok na želanie naďalej k dispozícii do augusta 1989.

Najpozoruhodnejšou novinkou v palete motorov bol 5,6-litrový osemvalcový motor, ktorý bol vyvinutý z 5,0-litrového motora V8 predĺžením zdvihu a poskytoval výkon 200 kW (272 k). Na želanie bolo k dispozícii vyhotovenie s ešte vyšším kompresným pomerom, ktoré poskytovalo výkon 221 kW (300 k), avšak nebolo dostupné v kombinácii s kontrolovaným riadením na čistenie spalín. Táto takzvaná verzia EHK však spĺňala medzné hodnoty spalín predpísané Európskou hospodárskou komisiou EHK aj bez katalyzátora. Model 560 SEL, ktorý bol vybavený týmto variantom motora, ako aj kupé 560 SEC boli v čase uvedenia na trh najvýkonnejšími sériovými osobnými motorovými vozidlami značky Mercedes-Benz, aké boli dovtedy skonštruované.

Úspešná výroba

Do roku 1991 v priebehu dvanásťročného obdobia výroby opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov. Od roku 1981 do roku 1991 sa okrem toho vyrobilo 74 060 vozidiel kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je preto najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy vozidiel v histórii podniku.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku