2018-08-31 12:55:00
ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT
ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT
Zdroj: Škoda auto

Historické veterány Škoda na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018

Chystáte sa na Sliači obdivovať lietadlá a umenie pilotov? Okrem nich tam nájdete aj zaujímavé veterány na kolesách.

ŠKODA AUTO Slovensko na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018, ktoré sa konajú na letisku Sliač 1. a 2. septembra, okrem aktuálneho portfólia automobilov značky predstaví aj kolekciu historických vozidiel. Najstarším spomedzi siedmich vystavených skvostov je ŠKODA 4R – LAURIN & KLEMENT z roku 1929. K najväčším raritám patrí neveľký automobil ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT z roku 1936. Je jedným zo siedmych vyrobených kusov. Všetky vystavené veterány pochádzajú zo zbierok súkromných zberateľov.

„Som rád, že sme už piaty rok spojení s takým jedinečným podujatím, akými sú Medzinárodné letecké dni SIAF. Tento rok je o to zaujímavejší, že si pripomíname 100. výročie vzniku Československa, takže sa návštevníci môžu tešiť na skutočné historické klenoty. Verím, že si všetci užijú šou tak na oblohe, ako aj na zemi a odnesú si domov množstvo príjemných zážitkov,“ hovorí Ing. Marek Růžička, konateľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

Spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko každoročne podporuje Medzinárodné letecké dni SIAF v pozícii hlavného partnera už od roku 2014. Tie sa radia medzi top akcie svojho druhu na svete. Nosnou myšlienkou leteckých dní je tento rok pripomenutie si stého výročia vzniku Československa. ŠKODA z pozície hlavného partnera zaisťuje aj mobilitu organizátorov podujatia prostredníctvom flotily 16 vozidiel. No a čo za skvksty pripravila pre návštevníkov leteckých dní?

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA 4R – LAURIN & KLEMENT (1929) vyrábala československá automobilka ŠKODA v Mladej Boleslavi od roku 1928 do roku 1930. Motor s objemom 1944 cm³ malo výkon 35 koní (23,5 kW) a najvyššiu rýchlosť 90 km/h. Rám automobilu bol klasický rebrinový, znitovaný z oceľových výliskov U profilu. Obe nápravy boli tuhé, odpružené pozdĺžnymi listovými perami. Za motorom je suchá viaclamelová spojka napojená na štvorstupňovú prevodovku. Odtiaľ viedol kardan k zadnej náprave. Riadenie bolo skrutkou a maticou. Brzdené boli všetky štyri kolesá. Karoséria sa vyrábala vtedy obvyklým spôsobom: na drevenej kostre boli plechové panely. Priamo v továrni sa vyrábali štvor- a šesťmiestny phaeton, tudor s dvoma dverami, štvordverový sedan a limuzína s oddeleným priestorom pre vodiča. Zákazník si mohol objednať v továrni len samostatný podvozok s motorom, karosériu si mohol nechať vyrobiť v karosárskej firme. Automobilka vyrobila 975 kusov automobilu ŠKODA 4 R LAURIN & KLEMENT. V roku 1929 cena tohto auta bola okolo 47 000 Kč (korún československých).

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT (1936) - v roku 1934 začala automobilka ŠKODA vyrábať aerodynamické automobily Škoda. Modelom kupé ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT chcela prispieť k propagácii značky na rôznych súťažiach elegancie a pretekoch. Motor s objemom 995 cm³ OHV dosahoval výkon 44 koní (38 kW) a maximálnu rýchlosť 110 km/h. Aj preto automobil dosiahol množstvo úspechov v športových súťažiacich, keď získal zlatú Alpskú plaketu a pohár v pretekoch dlhých 1872 km z Viedne cez Sant Polten späť do Viedne s prevýšením 1760 m. Pretekárka Nina Štanclová v roku 1934 na automobile absolvovala diaľkovú jazdu z Československa do Anglicka a na spiatočnej ceste cez Francúzsko prezentovala auto novinárom priamo pred bránami parížskeho autosalóna. ŠKODA vyrobila len 14 kusov tohto automobilu, z toho 7 dvojsedadlových a 7 štvorsedadlových. Okrem jedného vyvezeného do Španielska, sa všetky predali v Československu. V roku 1936 auto stálo 27 500 Kč. Zachoval sa len jeden, najviac dva kusy tohto automobilu. Neveľký automobil ŠKODA 420 POPULAR SPECIAL SPORT z roku 1936 preto patrí k najväčším raritám kolekcie veteránov, vystavovaných na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018. Aktuálna hodnota tohto veterána dosahuje takmer 100 000 eur.

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA POPULAR 420 (1938) s karosériou roadster predstavovala nové vydanie pred druhou svetovou vojnou vyrábaných a obľúbených automobilov typu POPULAR. Osobitná konštrukcia podvozku, ktorú ŠKODA odvodila z konceptu Tatra a pozostávala z chrbticového rámu s výkyvnými polonápravami, zostala zachovaná. Avšak rázvor náprav predĺžený na 2430 mm a rozchod zadných kolies rozšírený na 1100 mm umožnili montáž priestrannejšej karosérie. POPULAR dostal zaoblenejšie tvary, ktoré potom prevzali všetky osobné autá ŠKODA. POPULAR sa stal priekopníkom nového štýlu značky ŠKODA. Štvortaktový kvapalinou chladený štvorvalcový motor s ventilovým rozvodom SV a objemom 995 cm³, dosahoval výkon 22 koní (16 kW) a maximálnu rýchlosť 110 km/h. Automobil sa úspešne vyvážal do Holandska, Britskej Indie, Južnej Afriky aj Brazílie. ŠKODA vyrobila celkom 4220 kusov tohto automobilu. V roku 1936 stál 18 500 Kč.

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA 1102 „Tudor“ (1951) sa vyrábala od apríla 1949 do konca októbra 1951 ako modernizovaná verzia súbežne vyrábaného automobilu ŠKODA 1101 (vyrábal sa 1946 - do konca mája 1952). ŠKODA 1102 sa od staršieho typu líšila hlavne riadiacou pákou, premiestnenou z podlahy na stĺpik riadenia pod volantom. Mala nový predný nárazník  integrovaný s karosériou. Na bokoch automobilu sa pred smerovkami objavili vetracie klapky. Automobily radu ŠKODA 1101/1102 boli stavané vo veľkom počte karosárskych variantov, osobné verzie Tudor s dvojdverovou karosériou a sedan so štvordverovou karosériou vznikali v materskom závode v Mladej Boleslavi. Karosárske označenie Tudor pre dvojdverovú verziu (z anglického two doors) sa stalo aj ľudovým pomenovaním automobilu. Podvozok automobilu ŠKODA 1102 tvorí nosná rúra s vidlicovým rámom vpredu na uloženie prevodovky, vzadu je diferenciál. Na výkyvných polonápravách boli odpružené priečne listové perá a umiestnené priečniky na uchytenie karosérie. Drevená kostra vozidla bola obitá oceľovým plechom. Radenie prevodovky bolo priame – pákou na veku prevodovky. Brzdy boli hydraulické, automobil mal centrálne mazanie podvozku a riadenie bolo skrutkou a maticou. Motor bol štvorvalcový radový štvortakt s objemom 1089 cm³ s rozvodom OHV. Mal horizontálny karburátor Solex 26 UAHD. Dosahoval výkon 32 koní (23,5 kW) a rýchlosť 100 km/h. V roku 1951 ŠKODA vyrobila 2184 automobilov ŠKODA 1102 vo verzii štvordverového sedanu.

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA 1201 „Sedan“ (1958) Automobil ŠKODA 1200 je prvým moderným autom s celokovovou samonosnou karosériou, zváranou z oceľových výliskov. Pri jej vývoji automobilka prvýkrát využila aerodynamický tunel. Novinkou bolo zavesenie dverí s krytými závesmi a otváraním v smere jazdy, zapustené kľučky dverí a otváranie batožinového priestoru zvnútra. Automobil mal zadné panoramatické okno, všetky štyri okná na dverách sa dali otvárať a mali vyklápacie trojuholníky na vetranie. Označenie „Sedan“ sa všeobecne ujalo ako neoficiálny názov vozidla. Model ŠKODA 1201 bol výkonnejšou verziou. Bol poháňaný radovým štvorvalcovým motorom s rozvodom OHV a objemom 1121 cm³. Výkon motora bol 45 koní (38,5 kW). Maximálna rýchlosť bola 105 km/h. Prvýkrát použili AC pumpu, výkonnejší rozdeľovač a vodné čerpadlo. Prevodovka je 4-stupňová, brzdy sú bubnové na všetkých kolesách. Škoda 1200 vo verzii sedan bola vyrábaná v Mladej Boleslavi od júla 1952 a v Kvasinách od júna 1953. Posledný sedan z Mladej Boleslavi vyšiel koncom júna 1956, výroba sedanu v Kvasinách pokračovala novým typom Škoda 1201 až do marca 1959. V Mladej Boleslavi vzniklo 15 594 sedanov Škoda 1200, určených najmä na export. V Kvasinách sa vyrobilo ďalších 3 740 sedanov Škoda 1200 a 7 622 sedanov Škoda 1201.

Zdroj: Vlado Urban

ŠKODA 1000 MBX (1967) bola prvým automobilom značky ŠKODA so samonosnou karosériou a vzadu uloženým hliníkovým motorom. ŠKODA 1000 MBX ako dvojdverové kupé s bezrámovou konštrukciou okien mala byť nástupcom kabrioletu FELICIA a pre automobilku aj štát cenným zdrojom valút z jeho vývozu. ŠKODA chcela vyrobiť minimálne 50 000 kusov, nakoniec však vzniklo iba 2 517 exemplárov, z toho 1 403 vo verzii ŠKODA 1000 MBX a 1 114 kusov vo výkonnejšej verzii ŠKODA 1100 MBX. Prví zákazníci si kupé ŠKODA 1000 MBX prevzali v januári 1967, automobil sa vyrábal do roku 1969. ŠKODA 100 MBX stála 50 660 Kčs (korún československých). Motor s objemom 998 cm³ a výkonom 48 koní (35,3 kW) dosahoval maximálnu rýchlosť 105 km/h.

Zdroj: Škoda auto

ŠKODA (110 R) KIT 130 RS (1979) Na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018 sa predstavuje auto, ktorý vyrobili v roku 1979 ako model 110 R. Kompletná renovácia a úprava na repliku 130 RS sa uskutočňovala od roku 2005. Ide o rely verziu, ale pre občasné využívanie aj na okruhoch je vybavená spojlerom predného nárazníka z okruhovej verzie. Do vozidla bol vybraný motor 1.4 MPI, prerobený na turbopreplňovanie. Súčasne je využitý aj systém chladenia plniaceho vzduchu chladiacou kvapalinou v kombinácii s náporovým chladením dvoch medzichladičov (intercoolerov). Okrem klasického karburátora je zapojený aj systém elektrického vstrekovania paliva pri vyšších otáčkach na dosahovanie potrebnej bohatosti zmesi. Prerobený motor takto dosiahne výkon 180 k. Najvyššia odskúšaná rýchlosť na okruhu bola 230 km/h. Vystavovaný automobil nikdy nesúťažil na profesionálnych pretekoch, majiteľovi slúži pre radosť a potešenie z jazdy.

Automobil ŠKODA 130 RS, ktorý sa vyrábal v rokoch 1975 až 1981, sa stal pretekárskou legendou. V roku 1977 na Rallye Monte Carlo v kategórii do 1300 cm³ vyhral prvé dve miesta: prvú priečku obsadila posádka Václav Blahna / Ľuboslav Hlávka (12. miesto celkovo), za ňou skončila dvojica Miroslav Zapadlo / Jiří Motal (15. miesto celkovo). Počas svojej kariéry sa súťažné kupé postaralo o mnoho dobrých výsledkov na domácej aj celosvetovej úrovni, keď v triede A2 do 1600 cm³ pravidelne porážala aj silnejšiu konkurenciu. Najväčším úspechom bolo celkové víťazstvo ŠKODA 130 RS na majstrovstvách Európy cestných vozidiel v roku 1981. Oficiálna pretekárska kariéra automobilu sa na svetových súťažiach skončila v roku 1981, na domácich tratiach skončila v sezóne 1983. Ako tréningové, či autokrosové auto však ŠKODA 130 RS jazdila ešte dlhé roky po to

Keďže vývoj vozidiel napreduje míľovými krokmi, návštevníci sa budú môcť zoznámiť aj s najnovším prírastkom do rodiny ŠKODA, modernizovaným modelom FABIA. Chýbať samozrejme nebude ani aktuálna paleta rôznych modelov tejto značky. 

V sektore pre verejnosť pripravila značka ŠKODA pre návštevníkov oddychovú zónu. Okrem už spomínaných historických vozidiel, predstaví značka aj portfólio svojich modelov.Chýbať nebude ani horúca novinka, modernizovaná ŠKODA FABIA, ktorá práve prichádza na slovenský trh. V rámci oddychovej zóny sa môžu návštevníci tešiť aj na adrenalínový zážitok, vyskúšať si totiž budú môcť simulátor voľného pádu. O deti sa postarajú skúsení animátori, ktorí sa im budú venovať počas celého víkendu. Na divákov čaká aj prezentácia projektu ŠKODA HANDY ZŤP, ktorý značka podporuje už 7 rokov. Jeho cieľom je pomáhať riešiť ľuďom so zdravotným znevýhodnením ich každodennú mobilitu. Návštevníci si budú môcť prezrieť špeciálne upravený model ŠKODA KAROQ, ktorý je vybavený zariadením SMART TRANSFER - osobným zdvihákom, či SMART LIFTER – zdvihákom na nakladanie elektrického vozíka (skútra) do batožinového priestoru vozidla. 

Program Medzinárodných leteckých dní SIAF 2018, ktoré sa tento rok konajú na počesť 100. výročia československého letectva a 74. výročia Slovenského národného povstania, sa v oboch víkendových dňoch začína o 10:00 h. Viac informácií nájdete na stránke podujatia www.siaf.sk

Zdroj: Škoda Auto - Ivo Hercik

Keďže vývoj vozidiel napreduje míľovými krokmi, návštevníci sa budú môcť zoznámiť aj s najnovším prírastkom do rodiny ŠKODA, modernizovaným modelom FABIA. Chýbať samozrejme nebude ani aktuálna paleta rôznych modelov tejto značky. 

V sektore pre verejnosť pripravila značka ŠKODA pre návštevníkov oddychovú zónu. Okrem už spomínaných historických vozidiel, predstaví značka aj portfólio svojich modelov.Chýbať nebude ani horúca novinka, modernizovaná ŠKODA FABIA, ktorá práve prichádza na slovenský trh. V rámci oddychovej zóny sa môžu návštevníci tešiť aj na adrenalínový zážitok, vyskúšať si totiž budú môcť simulátor voľného pádu. O deti sa postarajú skúsení animátori, ktorí sa im budú venovať počas celého víkendu. Na divákov čaká aj prezentácia projektu ŠKODA HANDY ZŤP, ktorý značka podporuje už 7 rokov. Jeho cieľom je pomáhať riešiť ľuďom so zdravotným znevýhodnením ich každodennú mobilitu. Návštevníci si budú môcť prezrieť špeciálne upravený model ŠKODA KAROQ, ktorý je vybavený zariadením SMART TRANSFER - osobným zdvihákom, či SMART LIFTER – zdvihákom na nakladanie elektrického vozíka (skútra) do batožinového priestoru vozidla. 

Program Medzinárodných leteckých dní SIAF 2018, ktoré sa tento rok konajú na počesť 100. výročia československého letectva a 74. výročia Slovenského národného povstania, sa v oboch víkendových dňoch začína o 10:00 h. Viac informácií nájdete na stránke podujatia www.siaf.sk.

veterány
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda Auto Slovensko

Komentáre k článku


Stream naživo