26.06.2016

Mimoriadne vzácne Porsche 924 GTR ide do aukcie. Má najazdených iba 109 km!

Porsche vyrobilo iba 17 exemplárov pretekárskej špecifikácie modelu 924 GTR. Jeden z nich sa chystá nájsť nového majiteľa.

Automobil, ktorý sa už o niekoľko týždňov koncom júla dostane do aukcie na okruhu Silverstone je unikátom i keď nemá tie najexkluzívnejšie gény. Narozdiel od väčšiny ďalších modelov tohto typu a série však nikdy nebol použitý na pretekanie, čo čiastočne znižuje jeho cenu. Cenu ale zvyšuje skutočnosť, že ide o pravdepodobne najmenej opotrebované a najlepšie udržiavané auto tohto typu. Jeho majiteľ s ním za dvadsaťpäť rokov najazdil iba 109 kilometrov. Auto po celý čas držal skryté pred očami zvedavcov vo svojej vlastnej zbierke. Každý rok ho naložil na príves, odviezol do autorizovaného servisu Porsche, podrobil ho prehliadke a výmene všetkého potrebného (najmä kvapalín). Následne ho znova uložil na príves a odviezol domov. Medzitým bol motor naštartovaný a skontrolovaný, či funguje správne. Za štvrťstoročie spoločného života auto iba pár krát prevetral na okruhoch.

Čím je 924 GTR také výnimočné? Predovšetkým tým, že ide o špeciálnu sériu s celkovým počtom 17 vyrobených modelov, taktiež preto, že ide o pretekársku špecifikáciu s ochrannou klietkou a spevnením, nastaviteľnými tlmičmi a bodykitom. Taktiež preto, že nesie skratku GTR. Podkapotou tohto ojedinelého zjavu sa nachádza výrazne modifikovaný štvorvalcový prepĺňaný dvojliter dosahujúci maximálny výkon rovných 380 koní a maximálny krútiaci moment 405 Nm.

To v kombinácii s celkovou hmotnosťou iba 930 kilogramov automobilu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 290 km/h. To sú čísla, ktoré by sa medzi športovými autami nestratili ani v súčasnosti. S tým rozdielom, že ide o  ojedinelé auto. Samozrejme, 924 nie je až tak výnimočný model, takže sa očakáva cena okolo 0,5 milióna eur a vyššie. Ako za facku, čo poviete?

Porsche 924?

Ak nie ste úplne doma v starších Porsche, tento odsek je pre vás. Porsche 924 sa vyrábalo medzi rokmi 1976 až 1988 a umožnilo automobilke znova sa nadýchnuť a vyhnúť sa krachu. Celkovo sa vyrobilo okolo 150-tisíc vozidiel. Automobil je unikátny tým, že ide o prvé Porsche s motorom umiestneným vpredu (uvedenie) a poháňanými zadnými kolesami. Koncepcia v tom čase celkom bežná rozhodne nebola bežná pre Porsche uprednostňujúce motor v strede, či vzadu. Je to zároveň prvé Porsche s vodou chladeným agregátom, namiesto vzduchom chladeným motorom.

Automobil zaujme dlhou kapotou a kabínou umiestnenou nad zadnými kolesami, taktiež sklápateľnými svetlami. 924 je štvorsedadlové dvojdverové kupé koncepcie 2+2. Podkapotou základnej verzie pracoval benzínový atmosférický štvorvalec prevzatý od Audi, s hlavou valcov upravenou Porsche. Auto dosahovalo výkon od 71 kW vyššie. V roku 1978 bola predstavená verzia 924 Turbo s vyšším výkonom. Automobilka využila turbodúchadlo pre preklenutie priepasti medzi základným Porsche 924 a vrcholným modelom 911. Nasledovalo množstvo ďalších verzií a špecifikácií. Nasledovníkom tohto modelu je 944.

 

jh

Komentáre k článku