2025-03-05 09:24:00
Tesla Model Y 2025
Tesla Model Y 2025
Zdroj: Tesla

Jazdiť na Tesle je PR katastrofa. Už to chápu aj Teslisti. Všetko môže byť inak

KOMENTÁR: Tesla bola roky inovátorom, ktorý mnohým fanúšikom technológii sľuboval zelenú budúcnosť.

To, že sa z nich prevažná väčšina ľudí smiala, to ich ešte viac utvrdzovalo v tom, že majú pravdu a že väčšina skrátka nechápe, že na týchto cool vozidlách vlastne zachraňujú planétu. Nemusíme sa púšťať do diskusie o tom, či je elektromobil naozaj spásonosný, alebo nie. Jedno sa mu uprieť nedá - ak je dobre postavený, jazdí sa na ňom výnimočne. A keď sa k tomu pridajú doplnkové služby, ktoré nikto iný neponúka, kult značky nemôže byť väčší. Avšak tento kult sa pred niekoľkými rokmi začal rozpadať, respektíve rapídne meniť. Bolo to zhruba vtedy, keď starý pán Joe B. akosi náhodou zabudol vo svojom prejave uznať zásluhy Tesly a jej lídra na rozvoji elektromobility a urobil všetko pre to, aby sa istý Elon M. cítil ponížene a ešte aj utrpel nejakú tú finančnú ujmu. 

Elonovi M. už dávno predtým mierne strašilo vo veži, no práve takí, nadšení pre zjavne nerealizovateľnú myšlienku, dokážu meniť svet a Elon M. to dokázal. No zhruba po tomto momente prešiel do celkom iného módu a aj na celkom inú stranu dejín. A ako sa neskôr ukázalo, tú víťaznú stranu dejín (aspoň na nasledujúce štyri roky). Problém bol v tom, že jeho republikánsko-pravicovo-hoaxové vyčíňanie zastihlo fanúšikov jeho projektov a najmä Tesly nepripravených. Akokoľvek mohli byť zákazníci Tesly odsudzovaní väčšinou, ich motivácia a politická orientácia sa s novým smerovaním lidra nestotožnila. Predsa len Elon M. zamieril z ekologicky, technologicky a pokrokovo zameraných vôd ľudí zachraňujúcich planétu do vôd kde vládnu červené krky a dymiace dízle a kde dobre bolo včera a kde vakcíny a globálne otepľovanie neexistujú.

Aj to sa dalo ešte ospravedlniť, napríklad nálepkami hovoriacimi: Teslu som si kúpil ešte predtým, ako sa Elon zbláznil. No po nedávnych vystúpeniach so zdvihnutou pravicou a po množstve rôznych tweetov a verejných vystúpení sa aj toto ospravedlnenie akosi začalo rúcať. Majitelia Tesiel možno cítia vnútorný, no najmä vonkajší tlak - stretávajú sa s výsmechom, dokonca urážkami a mnohí to už nevedia prehryznúť. A nielen doma v USA, ale aj v Európe, ktorá skrátka takéto špecifické individuality so zdvihnutou pravicou akosi historicky veľmi nemusí. A tak hodnota akcií Tesly padá, padajú aj jej predaje a najväčší prepad je práve v Európe (medziročne -45%), ba celkom presne je najväčší prepad v Nemecku. Tam evidujú pokles registrácií automobilov tejto značky až o 60%. Analytici ešte pre istotu píšu o zvýšenej konkurencii od ostatných výrobcov EV-čiek a pre istotu pripomínajú aj znížený záujem o elektromobily vo všeobecnosti, no ešte pár mesiacov vzad ani jedno z toho Tesle až tak nevadilo. Odkedy v Bielom dome vládne istý Donald T. a sekunduje mu pri tom práve ten už spomínaný Elon M. tento balíček kariet akosi prestal fungovať.

Ako to však na trhoch a burzách býva, výkyvy vedia byť veľké, no nemusia nič zásadné znamenať (okrem strát úspor pre tých, ktorí nečítajú správy). Nemusí to trápiť ani Elona M, koniec koncov, ak bol vždy v niečom dobrý, tak to v získavaní štátnych dotácií a lobingu. Teraz tak jeho pozícia ani nemôže byť lepšia. Aj keď sa dnes mnohí užívatelia elektromobilov snažia svojich Swasticars Tesiel zbaviť a vymeniť ich za niečo, čo bude pre nich menšia PR katastrofa, nemusí to pre Teslu znamenať nič zásadné. Skutočnosť je taká, že akokoľvek Tesla v ostatnom čase utrpela na progresívne-ekologicko-liberálnom PR a akokoľvek jej akcie prišli o hodnotu, jej produkty stále zostávajú rovnaké. Stále ponúkajú zákazníkom možnosť jazdiť v niečom bez lokálnych emisií, stále môžu zákazníci využívať služby, ktoré iní nemajú, stále si môžu zákazníci pripadať výnimoční a stále to auto disponuje obdivuhodnými technickými parametrami i paradoxne najlacnejšou údržbou (v porovnaní s inými EV).

Najviac sa v tejto technologickej súvislosti dnes skloňuje zrýchlenie - z 0 na 1939 za tri sekundy... Ale teraz zas vážne: otázkou je, či nové konzervatívnejšie a protiprogresívne vody, do ktorých Elon M. ťahá svoju Teslu dokážu po prvotných otrasoch vrátiť jeho automobilke a ďalším projektom to, čo potrebuje - zákaznícky záujem. A tak ako sa o krokoch Donalda T. aj v Európe zvykne hovorievať aj v pozitívnom duchu (konečne sa Európa prebudí a zoberie vlastnú budúcnosť do vlastných rúk a okrem iného prestane riešiť plastové vrchnáky, ale reálne pomôže svojim automobilkám...), tak to môže platiť aj o novom smerovaní lídra značky Tesla. Lebo kto iný než Elon dokáže presvedčiť červeno-krkých, že ich V8 a Cummins nie sú tak pravo-americké ako tichá Tesla? 

A ďalšia otázka smerom na európske trhy: dokážu noví Elonovi kamaráti a fanúšikovia prebrať iniciatívu a podporiť Elona a Donalda tým, že si namiesto spaľovača kúpia elektrickú Teslu a prípadne jej akcie? Na Slovensku to pri dlhopisoch funguje, stačí dobré PR, nastaviť dobré podmienky a nejakú tú úľavičku. Prečo by to nemohlo fungovať aj pri elektromobiloch? Uvidíme v nasledujúcich mesiacoch.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo