06.06.2019

Fiat Clio nebude. Koncern FCA stiahol ponuku na spojenie s Renaultom

Taliansko-americký koncern stratil s francúzskou vládou trpezlivosť. Renault sa dostáva do zložitej situácie.

Nadnárodný koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) stiahol svoju ponuku na fúziu s francúzskou automobilkou Renault. Dôvodom bola požiadavka vlády v Paríži, ktorú obvinil zo zasahovania do dohody o zlúčení oboch firiem a vytvorení tretej najväčšej automobilky na svete.

Zdroj blízky francúzskej automobilke povedal, že FCA sa stiahol po tom, ako sa Francúzsko snažilo odložiť rozhodnutie o dohode, aby získalo podporu Nissanu, japonského aliančného partnera Renaultu. Francúzski vládni predstavitelia tlačili na Nissan, aby túto fúziu podporil. Nissan povedal, že sa zdrží hlasovania.

Francúzska vláda, ktorá vlastní 15-percentný podiel v spoločnosti Renault, tlačila aj na FCA a požadovala záruky, že Francúzsko nestratí pracovné miesta, a tiež vyplatenie dividend akcionárom spoločnosti Renault vrátane vlády. Uviedli to zdroje oboznámené s rozhovormi. FCA v pôvodnom návrhu neponúkol akcionárom Renault žiadne špeciálne dividendy.

Fiat vo svojom vyhlásení skonštatoval, že vo Francúzsku v súčasnosti neexistujú také politické podmienky, aby toto zlúčenie úspešne pokračovalo.

Renault v samostatnom vyhlásení oznámil, že jeho predstavenstvo „nie je schopné prijať rozhodnutie, pretože zástupcovia francúzskeho štátu požiadali o odloženie hlasovania na neskôr".

Obe spoločnosti pritom investorom povedali, že fúzia zníži prevádzkové náklady a investície o 5 miliárd eur ročne. FCA by vďaka nej získal prístup k špičkovej technológii elektrického pohonu Renaultu, a splnil by tak normy pre automobily s nulovými emisiami. Renault by mal zase podiel na lukratívnom trhu taliansko-amerického koncernu FCA s Jeepmi a úžitkovými vozidlami RAM.

Zatiaľ nie je jasné, čo teraz obe spoločnosti urobia, aby zvládli veľké náklady na rozsiahle technologické a regulačné zmeny. FCA bez úspechu už rokoval aj s francúzskou skupinou PSA Group, v ktorej má vláda v Paríži tiež svoj podiel.

K náhlemu ukončeniu rozhovorov o fúzii došlo v stredu (5. 6.) po polnoci, keďže francúzska vláda, ktorá je vďaka 15-percentnému podielu najväčším akcionárom Renaultu, si určila svoje podmienky vrátane zachovania 20-ročného spojenia s Renaultom a Nissanom.

Podľa zdroja z francúzskej vlády práve na poslednom bode sa fúzia "zadrhla". Nissan síce naznačil, že by sa zdržal hlasovania, ak by k nemu došlo v stredu večer. Vláda v Paríži však požiadala o "viac času" a odklad hlasovania na budúci týždeň, aby mohla využiť plánovanú návštevu ministra hospodárstva Bruna Le Maireho 7. júna v Japonsku na rozhovory s Nissanom.

Na rokovaniach vo Francúzsku sa dosiahol pokrok a "predbežná dohoda". Šéf FCA John Elkann vedel, že spolupráca v rámci aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi bola "kľúčovou podmienkou" a že podpora Nissanu je dôležitá, pripomenul zdroj.

Nissan však naznačil, že úplná fúzia Renaultu a FCA by výrazne zmenila štruktúru jeho aliancie s Renaultom a žiadal zásadné preskúmanie ich vzťahu.

Po kolapse rozhovorov o fúzii budú obe spoločnosti čeliť množstvu problémov. Akcie spoločnosti Nissan a Mitsubishi vo štvrtok na začiatku obchodovania v Tokiu klesli.

Akcie automobiliek Renault a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vo štvrtok prudko klesli po tom, čo FCA stiahol ponuku na fúziu. Konkrétne, akcie Renaultu sa počas ranného obchodovania prepadli o 7 %, zatiaľ čo akcie FCA sa znížili o 3 %.

Podľa analytikov z maklérskej spoločnosti Jefferies vzhľadom na fakt, že FCA stiahol svoju ponuku na fúziu, je potrebné zamyslieť sa nad tým, ako veľmi francúzsky štát obmedzuje strategické príležitosti Renaultu napriek tomu, že má vo firme len pätnásťpercentný podiel.

„Očakávame, že akcie oboch firiem budú reagovať negatívne, ale vidíme, že FCA má širšie strategické možnosti a Renaultu hrozí v blízkej dobe väčšie riziko poklesu,“ dodali.

Spojenie dvoch veľkých automobiliek by pomohlo obom stranám. Kým FCA by získalo prístup k technológiám elektrických vozidiel, Renault by získal dosah na trhy, na ktorých doteraz absentoval, respektívne nemá veľký vplyv. Fiat by tiež získal prístup k platforme použiteľnej pre jeho európske portfólio. To dlhodobo trpí na nedostatok investícií. Spomeňme napríklad Punto, ktoré odišlo bez náhrady a ktoré pritom svojho času dokázalo pobiť najväčšie mená v Európe. Práve modely ako Punto, Panda, ale aj Tipo či autá z radu 500 mohli ťažiť z modernej a celkom novej platformy, na ktorej stojí napríklad nový Renault Clio.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku