20.02.2019

Honda zatvorí závod v Británii. Autá pre Európu pôjdu z Japonska a z Číny

Honda definitívne rozhodla o uzatvorení svojho európskeho závodu vo Swindone. Zavrie aj ten v Turecku.

´Honda sa tak sťahuje z Európy. Aspoň ak ide o výrobu automobilov. Od roku 2021 bude kompletné portfólio áut značky do Európy dovážané. Z domáceho Japonska a z Číny.

Honda ako dôvod uvádza potrebu reštrukturalizácie súvisiacu s elektrifikáciou a zmenami obchodných vzťahov medzi veľkými hráčmi. Konkrétne ide najmä o obchodnú dohodu medzi Japonskom a EÚ. Brexit ako dôvod odchodu vedenie Hondy zaryto odmieta.

Šéf európskej Hondy Ian Howells povedal, že výrobca bude smerovať investície predovšetkým do Číny, USA a Japonska. „Pre nás toto nie je krok spojený s Brexitom. Rozhodnutie padlo na základe globálnych zmien.“

Dôvodov na ukončenie výroby v britskom Swindone je teda viacero. Swindon vyváža 55% produkcie do USA. Honda tak môže využiť príležitosť na zvýšenie výroby v USA, čo sa aktuálnej americkej vládnej garnitúre istotne bude páčiť.

Ďalším z dôvodov je fakt, že emisné normy v Číne a v Európe k sebe majú veľmi blízko. Aj preto sa značke oplatí produkty pre oba trhy priblížiť a odlišovať ich iba vo finalizácií. Vzhľadom na vysoké dovozné clá do Číny je lepšie vyrábať tam, ako tam dovážať.

Kľúčová je tiež obchodná dohoda medzi Japonskom a EÚ. Vďaka nej sa postupne úplne vymažú clá na dovážané produkty z Japonska.

Nespochybniteľným dôvodom je tiež skutočnosť, že Honda potrebuje urobiť kroky smerujúce k optimalizácii výroby. Stručne a skrátka, vyrábať viac tam, kde to treba a dosiahnuť tiež vyššie využitie svojich výrobných kapacít. Globálna kapacita Hondy je dnes 5,4 milióna vyrobených vozidiel ročne, no minulý rok značka predala len 5,24 milióna. Teda vyťaženosť bola na úrovni 97 %. Po zmenách prekročí 100 %. Vyťaženie Swindonského závodu nie je príliš vysoké. Kapacita je 150 000 áut, pričom závod dlhodobo nedosahuje plnú kapacitu a zamestnaných je tam 3500 ľudí. V Swindone sa vyrába model Civic. Ukončenie výroby je naplánované na koniec životného cyklu aktuálneho modelu.

Značka tiež zavrie v rovnakom roku závod v Turecku, i keď z tureckého trhu sa nesťahuje. V Turecku ročne vyrobí 38 000 áut.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: autonews europe

Komentáre k článku