22.01.2019

Aliancia Ford a Volkswagen: tieto autá sa stanú dvojičkami

Aliancia Ford a Volkswagen je pri úžitkových autách potvrdená. Prvé spoločné autá o tri roky.

Ford a Volkswagen oznámili spoluprácu pri úžitkových automobiloch. Kým VW sa postará o malé úžitkové vozidlá, Ford porieši vývoj veľkých úžitkových automobilov.

To znamená, že dvojičkami sa stanú stredne veľké pikapy Ranger a Amarok. K nim treba prirátať veľké dodávky Transit a Crafter/Transporter. Poslednou dvojičkou budú Caddy a Transit Connect. Aj keď je spolupráca oznámená, konkrétne detaily sa ešte dolaďujú a veci sa ešte môžu zmeniť. Dôležité pre oba koncerny je, že sa zároveň neprepájajú aj po majetkovej stránke, takže partnerstvo bude pružnejšie a založené len na konkrétnych projektoch. Alianciu bude riadiť výbor riadený riaditeľmi oboch koncernov. Za Volkswagen bude šéfovať aliancii Herbert Diess, za Ford Jim Hackett. Ak sa aliancia osvedčí, rozšíri sa aj na ďalšie projekty. V hre je modulárna elektrická platforma Volskwagenu MEB zdieľaná pre oba koncerny a diskusie vedie aliancia aj o spoločnom vývoji autonómnych áut. Je tak de facto možné, že už o pár rokov, budú aliančné aj osobné vozidlá. Pri nich je pre oba koncerny dôležité tiež to, že spoločný vývoj môžu začať prakticky okamžite. Spoločnostiam totiž sedia i časové osy generačných výmen vozidiel. Preto sa prvé lastovičky objavia už v roku 2022. Budú nimi práve pikapy a veľké dodávky. Spolupráca je pre oba koncerny dôležitá najmä v Európe. Trh je podľa ich vyjadrení príliš malý na to, aby si mohli efektívne konkurovať. Cieľom spoločného vývoja je pochopiteľne úspora nákladov. Ide o delenie si veľkých investícií do elektrifikácie úžitkových áut i o hrozbu vysokých penalizácií pri nesplnení nových prísnych emisných noriem.

 Európsky Ford aliancia síce nezachráni, ale automobilka sa bude môcť lepšie sústrediť na reorganizáciu svojej časti osobných vozidiel a dostať sa tak rýchlejšie späť do čiernych čísel. Plánuje sa prepúšťanie a vypustenie nízkoprofitových modelov. Pri Volkswagene je spojenie sa doslova nevyhnutné. Slovami Herberta Diessa – Volkswagen pri úžitkových modeloch ani nemal plán, vďaka aliancii tak úžitkové autá značky majú budúcnosť. Poďme ku konkrétnym úžitkáčom.

O vývoj a výrobu novej generácie pikapov Ranger a Amarok sa bude starať Ford. Amarok má byť postavený na platforme nového globálneho modelu Ranger (ten dostane v Európe v druhej polovici roka posledný facelift). Spolupráca má fungovať v Južnej Amerike, Afrike a Európe. Znamená to, že Podkapotou modelov Ranger a Amarok budú už od roku 2022 (o tri roky) rovnaké pohonné jednotky, prevodovky, autá budú zdieľať konštrukčné prvky a podobne. Odlišnosti budú skôr na úrovni dizajnu, použitých materiálov v interiéri a rozmerov ložnej plochy a kabíny.

Rovnaký scenár plánuje aliancia aj pri modeloch stredne veľkých dodávok Transit Custom a Transporter. Aliancia má spoločne riešiť i veľké dodávky (Transit a Crafter), pri nich ale zatiaľ nie sú úplne jasné podrobnosti. Modely stredne veľkých dodávok majú stáť na platforme nového Transitu Custom a na trh sa dostanú o cca 4 roky (2023). Ford totiž dodávky Transit vyrába pre Európu v Turecku. Presun výroby Transportera z Hannovera do Turecka je pre Volkswagen veľmi lákavý. Nielen pre úsporu nákladov, ale tiež pre potrebu uvoľnenia výrobnej kapacity pre elektrický minibus I.D.Buzz, ktorý sa dostane na trh v roku 2022 a má sa vyrábať práve v Hannoveri. Podľa všetkého si chce VW ponechať na vlastnej pôde minimálne výrobu osobné verzie Transporteru. To by sa mohlo páčiť aj odborom, na ktorých rozhodnutí všetko stojí. I tu by ale malo ísť o prechod na platformu Fordu (motory, prevodovky, podvozky...).

Volkswagen sa má postarať o vývoj modelov malých úžitkových vozidiel. To znamená Caddy a Turneo Courier/Transit Courier/Transit Connect. Vyrábať by sa mali v závodoch koncernu VW v Poľsku.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, automotive news

Komentáre k článku