2018-07-25 11:55:00
Sergio Marchionne
Sergio Marchionne
Zdroj: huffingpost

Generálny riaditeľ koncernu FCA Sergio Marchionne dnes zomrel

Sergio Marchionne bol cez víkend zbavený funkcie pre zdravotné komplikácie. Jeho stav bol vážny. Dnes zomrel.

Dlhoročný šéf koncernu Fiat a neskôr nového ešte väčšieho koncernu FCA Sergio Marchionne bol cez víkend zbavený funkcie generálneho manažéra koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Rovnako tak bol zvolený jeho nástupca v samostatnej značke Ferrari, ktorú taktiež riadil.

Sergio Marchionne bol zbavený funkcie správnou radou s okamžitou platnosťou. Dôvodom na náhly odchod z funkcie bol vážne zhoršený zdravotný stav Marchionneho. Podľa aktuálnych správ išlo o komplikácie po operácii, ktoré riaditeľovi nedovolili vrátiť sa späť do funkcie.

AKTUALIZÁCIA 25.7. Podľa zistení Automotive News a talianskej tlače je stav Marchionneho nezvratný. Pri operácii nádorového ochorenia v pleci dostal embóliu, ktorá trvalo poškodila mozog. Embólia je náhle zastavenie prietoku krvi upchatím cievy rôznymi elementmi. Išlo teda o náhlu porážku, ktorá spôsobila kómu. Podľa Lettera43 je Marchionne udržiavaný pri živote iba vďaka prístrojom a nie je šanca, že by sa z kómy prebral.

AKTUALIZÁCIA 25.7. (č.2)

Sergio Marchionne, dlhoročný riaditeľ koncernu Fiat a neskôr FCA dnes vo veku 66 rokov zomrel. Potvrdil to John Elkann. "Nanešťastie to, čoho sme sa obávali, sa naplnilo. Muž a priateľ je preč," povedal dnes pre médiá.

Pokračuje pôvodný text:

Okamžite po oznámení kritického stavu generálneho riaditeľa bola preto v sobotu zvolaná správna rada, aby rozhodla o nástupcovi. Tým sa stal doterajší šéf úspešnej značky Jeep Mike Manley. Jeho menovanie je zatiaľ len dočasné. Neskôr ale prebehne hlasovanie o jeho prijatí do predstavenstva tak, aby sa mohol novej úlohy ujať plnohodnotne a podľa pravidiel. Stane sa tak na nasledujúcom stretnutí akcionárov, ktoré bude zvolané v najbližších dňoch.

Vo Ferrari sa žezla po Marchionnem ujal John Elkann ako predseda predstavenstva. Generálnym riaditeľom Ferrari by mal byť menovaný Louis C. Camilleri. Ten bol v minulosti šéfom Philip Morris International

Stav Sergia Marchionneho je podľa vyjadrení členov predstavenstva a šéfa investičnej skupiny Exor, ktorá stojí za FCA veľmi vážny. FCA sa vyjadrila, že ide o komplikácie po relatívne rutinnej operácii ramena, ktoré sa v sobotu výrazne zhoršili. Podľa našich informácií je Marchionne v kóme, z ktorej sa ho lekárov nedarí prebrať. Najnovšie správy tvrdia, že jeho stav je nezvratný. 

John Elkann, šéf Exoru a dedič rodiny Agnelliovcov stojacej za Fiatom povedal, že je hlboko zarmútený správou o zdravotnom stave Sergia Marchionneho. Povedal, že takto celá spoločnosť prichádza o osvieteného lídra s neobvyklou inteligenciou. Ďalej označil Marchionneho za svojho mentora a skutočného priateľa. „Bolo veľkým privilégiom mať ho po svojom boku všetky tie roky,“ povedal Elkann. Spoločne pracovali približne 14 rokov.

Zdroj: autoblog

Sergio Marchionne je jednou z najznámejších postáv v automobilovom priemysle. V roku 2004 sa stal generálnym riaditeľom Fiatu. Vytiahol ho z hlbokej krízy a viedol ho dlhé roky. Bol to on, kto presvedčil amerických vládnych predstaviteľov i akcionárov, aby povolili spojenie zbankrotovaného koncernu Chrysler s finančne podvýživeným Fiatom. Vďaka tejto fúzii vznikol jeden z najväčších koncernov na svete. Vďaka fúzii získal nový koncern nové možnosti na financovanie vlastných operácií a vďaka jeho tvrdému vedeniu je dnes spoločnosť bez dlhov. Obe firmy spoločne vyšli zo svetovej finančnej krízy i keď to nebolo bez strát. Sám o sebe vyhlasoval, že rád naprával veci. Podľa vyjadrení spolupracovníkov bol však veľmi náročný, sám pracoval prakticky neprestajne a to isté vyžadoval od všetkých naokolo.

Marchionne tiež stál za návratom Fiatu do USA i za odčlenením Ferrari z koncernu. Jeho fungovanie na čele veľkej spoločnosti nebolo vždy spojené s úspechom a ani nebolo verejnosťou vždy prijímané s nadšením. Napriek mnohej kritike však prakticky neustále dokazoval svoje finančné nadanie. Odkedy prebral žezlo vo Fiate, hodnota koncernu sa zvýšila 11-krát.

Takmer legendárne sú jeho "päťročné" megalomanské plány, ktoré sa vlastne nikdy úplne nenaplnili. Vždy, keď bolo jasné, že sa spoločnosti nepodarí plány naplniť, prišiel s novým ešte trúfalejším a lákavejším plánom. Podobné si zažila napríklad značka Alfa Romeo, ktorej oživenie bolo rok čo rok odkladané. Nakoniec ale prišlo, i keď bez očakávaného rýchleho úspechu.

Zdroj: Alfa Romeo

Kritici Marchionnemu vyčítali umŕtvenie Lancie či značky Dodge i viacero nekoncepčných riešení, napríklad pri doslova extrémnom zdieľaní modelov aj so značkami mimo koncernu. Známa je jeho snaha o spojenie s inými automobilkami, napríklad s konkurenčným General Motors. V poslednom čase sa veľa šepkalo o fúzii s kórejským koncernom Hyundai, s ktorým v ostatnom čase FCA rozvíjal spoluprácu najmä v oblasti hybridných technológií. Marchionne oznámil svoj odchod do dôchodku na budúci rok. Odvtedy sa špekulovalo ako o jeho nástupcovi, tak o tom, že svoj odchod chcel spojiť s veľkým krokom – práve s fúziou s Kórejcami. Jeho plán mu žiaľ nevyšiel.

Je otázne ako bude pokračovať nový šéf a či sú správy o plánovanej fúzii vôbec pravdivé. Isté je, že menovanie Mikea Manleyho za generálneho manažéra je v prvých hodinách prijímané zväčša pozitívne. Koniec koncov, Mike Manley stojí za korunným klenotom koncernu – za značkou Jeep. Jeepu sa ujal ešte v roku 2009, v roku 2015 sa taktiež stal riaditeľom novej samostatnej značky RAM.

Jeep za jeho vlády prosperoval a predstavil kompletnú paletu nových modelov so silnými predajnými úspechmi. Naposledy sa pre médiá vyjadroval napríklad o modeli Wrangler. Ten by mal v roku 2020 dostať aj hybridnú verziu - nielen pre emisie, ale aj pre zdokonalenie schopností vďaka potenciálu elektrifikácie. 

Zdroj: Jeep

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo