2017-10-05 16:00:31
Škoda Superb 2,0 TSI
Škoda Superb 2,0 TSI 220k
Zdroj: Ján Hargaš

Volkswagen chce zatočiť s príliš úspešnou Škodou. Úspech Čechov je nefér!

Opäť raz tá istá správa: Škoda je príliš úspešná a treba s tým niečo urobiť. Český úspech sa Nemcom nepáči.

Tentokrát to ale vyzerá na reálne sľuby, nielen vyhrážky. Podľa informácií, ktoré zverejnil Reuters má Škoda po chlebe. Dôvodom nie je primárne jej obrovský úspech na všetkých frontoch, ako skôr pocit nemeckých odborových predákov, že je ten úspech nefér.

Kto by povedal, že ponúkať nemecké technológie v lákavom dizajne za dobrú cenu ohrozí drahšie a menej atraktívne „Ľudové auto“.

Volkswagen aktuálne čelí snahe znížiť náklady. Firma sa snaží zbaviť nadbytočných zamestnancov, zoštíhliť enormne prerastenú réžiu a nabrať dych na technológický skok, ktorý ju v najbližších rokoch čaká – prechod k alternatívnym zdrojom energie. Všetko by to bolo pekné a pochopiteľné, keby proti plánom na znižovanie nákladov nestáli enormne silné domáce odbory. Tie o prepúšťaní nechcú ani počuť a namiesto toho „hryzú“ do príliš okatého úspechu česko-nemeckej automobilky Škoda. K odborom sa pridáva časť vedenia, ktorá má úspech Škody v zuboch už nejaký čas. Zdá sa tak, že namiesto znižovania nákladov prepúšťaním, si Nemci zabezpečia naplnenie kapacitu stagnujúcich nemeckých závodov výrobou produktov Škody. A nielen tým sa rovnica medzi súperiacimi značkami Volkswagen a Škoda vyrovná...

Škoda v posledných rokoch rastie skutočne obdivuhodným tempom a darí sa jej na všetkých frontoch. Predáva čoraz viac a s výbornými maržami, v niektorých parametroch dokonca predbehla Audi (operating profit). Postupne sa z nej stáva jedna z najúspešnejších automobiliek vo svojej triede, a to nielen v Európe.

Podľa odborov Volkswagenu je však úspech značky nefér. Škoda ťaží z technológie materského Volkswagenu, na výrobu však využíva lacnejšiu pracovnú silu v Česku. To by sa práve malo zmeniť. Domáce odbory by radšej než prepúšťanie a znižovanie nákladov premiestnili časť výroby Škody do Nemecka.

Ak by sa niektoré autá značky Škoda vyrábali vo fabrikách Volkswagenu, ktoré sú aktuálne poddimenzované (výroba Passatu a Golfu nie je čo bývala), pracovníci v Nemecku by sa nemuseli báť o svoje miesta, prepúšťanie by nemuselo nastať a Škode by zároveň stúpli náklady, čo by okresalo jej pekné marže, respektíve ju prinútilo zvýšiť ceny, čo by zasa pomohlo zlepšiť konkurencieschopnosť automobilov Volkswagenu.

Druhým krokom by malo byť prinútenie Škody platiť za zdieľané technológie viac ako doteraz.

Nuž istú logiku to má, veď udržať zamestnanosť tam, kde výroba klesá je možné jedine uvedením nových produktov, respektíve presunutím výroby zo zahraničia na dané miesto.

Takáto odborárska logika ale pokrivkáva na toľkých miestach, až sa zdá, že nemecké odbory žijú vo svojej vlastnej bubline (veru žijú). Ak by totiž Škoda bola prinútená presunúť časť výroby do Nemecka, presúvala by najmä drahšie a väčšie modely (Superb, Kodiaq), ktorým zvýšenie nákladov na výrobu až tak neúblíži a Škode to do istej miery môže pomôcť – veď už dnes pracujú všetky závody Škody v Česku na plnú kapacitu, zákazníci musia na svoje vytúžené Škody dlho čakať a Škoda má v domácich závodoch problém aj so zamestnanosťou. Aj taký presun by niečo stál a lacný by samozrejme nebol, čo je ďalšia skrytá zbraň.

Inou vecou je marketing. Je ľahké si predstaviť ako dobre by to znelo – Český dizajn, česká racionalita priestoru s nemeckou technológiou a Made in Germany. Kto by si pár korún nepriplatil za Superba s kvalitou výroby nemeckého závodu? (Škoda samozrejme nemá nízku kvalitu výroby, no Made in Germany znie lepšie).

Stačí to len vedieť dobre predať a v predávaní je Škoda naozaj majster. Ďalšia vec je, že Škody už dnes nie sú lacné autá a predstava, že Škoda za pár korún „vykráda“ sklady Volkswagenu je úplne scestná. Stačí si uvedomiť, že Škoda má tiež vlastný vývoj a nie je len montážnou linkou na periférii a aj Volkswagen musí za výrobky Škody platiť. Nehovoriac o tom, že aj Volkswagen vie ako využívať lacnejšiu pracovnú silu a zvyšovať si marže.

Mohli by sme teda nad tvrdeniami odborárov mávnuť rukou a odsúdiť ich do zabudnutia, no pravdou je, že odborové zväzy sú vo Volkswagene extrémne silné (aj z hľadiska vlastníctva) a bez ich súhlasu Volkswagen nespraví nič. Keď sa k tomu ešte pridá časť manažmentu, zákazník môže očakávať, že Škodovky v blízkej budúcnosti už nebudú taký dobrý deal ako dnes. Na druhú stranu, Škoda tiež nepadla z višne a vie ako zhoršené podmienky prekonať. Prežila socializmus, nejakí nadutí Nemci ju nezastavia... Najmä ak aj vo Volkswagene existuje rozumná a racionálna časť vedenia (zastúpená novým prúdom, ktorý sa dostal k slovu po Dieselgate). Jeden z manažérov sa pre Reuters vyjadril takto: "Namiesto toho, aby sme sa sústredili na útok proti Tesle, budeme hrotiť zbytočný interný konflikt."

Skôr či neskôr bude musieť jedna zo strán sporu vo vnútri Volkswagenu ustúpiť. Popularita Škody bude rásť ďalej bez ohľadu na to, čo si odborári myslia a čo odborári chcú.

Krátkozraký postoj, čo poviete? Kým Škoda má potenciál potiahnuť celý Volkswagen a zvyšovať predaje a zisk celej skupiny, banda odborárov priškrtí úspešnú dcéru v domnení, že si tým pomôžu... Zdá sa, že úspech sa ani v 21. storočí neodpúšťa.

Dajte vedieť, čo si myslíte v diskusii pod článkom.  

 

jh
ZDROJ: Reuters

Komentáre k článku


Stream naživo