27.08.2015

Phaeton je hotový. Nové vedenie VW však premiéru odkladá. Chce znížiť jeho cenu

Azda neexistuje kontroverznejší model v ponuke automobilky Volkswagen. VW Phateon je vlajková loď, ktorú takmer nikto nechce.

Je to paradox, no Volkswagen Phaeton je najdokonalejším automobilom nemeckej automobilky Volkswagen. Je ručne robený v presklenej fabrike v Drážďanoch odborníkmi v bielych plášťoch a v rukavičkách. Je to auto, ktorého úlohou bolo zabezpečiť posádke komfort aj v rýchlosti nad 300 km/h. Skrátka je to technický skvost, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani značka Bentley. Teda... vlastne musela, pretože sa za Phaeton v jeho súčasnej podobe hanbí aj Volkswagen. Minimálne jeho finančné oddelenie.

Akokoľvek dobre je totiž Phaeton urobený, akokoľvek dobre dokumentuje inžiniersku prevahu nemeckej automobilky, je tak nerentabilný až to (Volkswagen) bolí. A to doslova, Volkswagen prerába na každom vyrobenom kúsku a prerába tiež tým, že ročne predá už iba 4000 kúskov a číslo stále prudko klesá. Pritom taký model Eos, ktorý VW vyškrtol, mal vyššie čísla predajnosti (i keď stále malé).

Problém je, že Phateon je aj v novej druhej generácii trikrát drahší než Passat. Pritom skresať jeho cenu sa doteraz nikto nepokúšal. Dôvodom bolo, že Phateon je „prvorodeným“ dieťaťom bývalého šéfa značky Ferdinanda Piecha. Ktokoľvek sa postavil v minulosti proti Phaetonovi, dostal veľmi rýchlo výpoveď. Príkladom je bývalý šéf značky, ktorý Phaeton prestal predávať v USA už štyri roky po jeho uvedení v roku 2006. Dôvod? Mal nízky predaj. Dnes je Wolfgang Bernhard šéfom nákladnej divízie Mercedesu...

Ideálne to vystihol Tim Urquhart z IHS Automotive – „Phaeton je odpoveďou na otázku, ktorú nikto nikdy nepoložil... Veď kto by chcel Volkswagen limuzínu?“

A presne to je problém. Phaeton síce chce konkurovať Mercedesu S, no v skutočnosti konkuruje aj domácemu Audi A8. Ak si majú zákazníci vybrať medzi Audi A8 a Phaetonom, vyberú si prvú možnosť. Zväčša...

Základná cena Phaetonu vo výške 89-tisíc eur je na Volkswagen priveľa.

Dnes už však hlavný ochranca Phaetonu Ferdinand Piech nie je vo vedení automobilky. Nahradil ho Herbert Diess, ktorý väčšmi chápe myšlienku šéfa celého koncernu Martina Winterkorna.

Diessovou úlohou je zvýšiť maržu Volkswagenu zo súčasných 2,7 percenta na 6 % v roku 2018. K tomu vedie cesta skresania nákladov. Logickým krokom by teda bolo ukončenie výroby Phaetonu. Avšak zrušenie modelu s pripravenou druhou generáciou by bolo až absurdné vyhadzovanie prostriedkov a tiež by značka prišla o svoju pýchu a vlajkovú loď. Volkswagen tak radšej „vyhodí“ ešte nejaké peniaze tak, aby dokázal cenu Phaetonu skresať. Či sa to podarí a o koľko sa to podarí zostáva zatiaľ záhadou, tak ako nová generácia samotného Phaetonu.

Avšak od schopnosti Diessa skresať náklady a zvýšiť profit kľúčovej značky koncernu závisí aj jeho samotná budúcnosť. Šepká sa totiž že by to mohol byť priave Diess, kto nahradí Winterkorna v pozícii šéfa koncernu VW, keď ten odíde do dôchodku.

jh
ZDROJ: Automotive Europe

Komentáre k článku