2015-08-10 10:55:00
Renault Talisman 2015
Renault Talisman 2015
Zdroj: Renault

Ktorá automobilka vyhrá bitku o Irán? Vyzerá to na Renault

Krajina, o ktorej sa v ostatnej dobe hovorí skôr v spojení s jadrovým programom, sankciami a možno aj terorizmom sa rýchlo zmení.

Dôvod na to je jednoznačný: pozitívny posun v oblasti sankcii uvalených na túto veľmoc moslimského sveta. Odkedy sa (takmer) schválilo zrušenie prísnych ekonomických sankcií voči Iránu je jasné, že krajina v nasledujúcom období zaznamená prudký ekonomický rast. Obyvateľov Európy by malo zrušenie obmedzení ovplyvniť najmä potenciálnym znížením cien pohonných hmôt. Za to môže uvoľnenie vývozu ropy a ďalších surovín z Iránu.

Sankcie sa však otvorili aj opačným smerom, smerom do Iránu. A práve v tejto oblasti zacítili svoju príležitosť svetové automobilky na čele s tými európskymi. O slovo sa bleskovo prihlásili nemecké značky Volkswagen a Daimler. Ich cieľom je získať svoje miestečko na veľkom iránskom trhu s automobilmi, ktorý bol v roku 2011 v podstate umŕtvený.

Dlhodobo však majú v Iráne najsilnejšiu pozíciu francúzske automobilky PSA Peugeot Citronen a Renault. PSA malo do ukončenia predaja v roku 2011 v Iráne neotrasiteľnú pozíciu najpredávanejšej automobilky.

Podľa francúzskeho ministra hospodárstva Laurenta Fabiusa to však môže mať PSA v Iráne ťažšie než Renault. Dôvodom má byť horká pachuť smerom k automobilke, ktorá v ústach Iráncov zostala po náhlom odchode automobilky z trhu v roku 2011. V krajine panujú doslova anti-francúzske nálady vďaka pozícii, ktorú Francúzsko zastávalo proti Iránu počas rokovaní o nukleárnej dohode.

Azda preto sa do Iránu vybral francúzsky minister hospodárstva Laurent Fabius, ktorý je vôbec prvým ministrom hospodárstva na iránskej pôde po 12-tich rokoch. Zdá sa, že jeho návšteva čiastočne pomohla, no podľa jeho vyjadrení má väčšiu šancu na presadenie sa v Iráne Renault, vďaka väčšej šanci na spustenie lokálnej výroby.

Konkrétne ide o uzatvorenie zmluvy s iránskym výrobcom automobilov Khodro, s ktorým mali obe francúzske automobilky uzavreté dohody a spoločne vyrábali autá značiek Peugeot, Renault a Samand (1 model stojaci na základoch Peugeotu 405 z deväťdesiatych rokov). Vedenie spoločnosti Khodro doslova tvrdí, že Peugeot musí pykať za svoj odchod v roku 2011 a že bližšie k opätovnému rozbehnutiu lokálnej výroby má práve Renault.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Bloomberg, Automotive Europe

Komentáre k článku


Stream naživo