04.10.2018

Autosalón Paríž: prekvapenie z Vietnamu od rezancového kráľa

Toto takmer nikto nečakal. Vietnamci pripravili v meste na Seine prekvapenie ako hrom!

Prvý vietnamský miliardár Phạm Nhật Vượng predstavil dve novinky svojej automobilky. Jej meno VinFast akoby odkazovalo na meno Vina Diesela a filmovú sériu Fast and Furious... Skutočnosť je však predsa iná. Modely, ktoré možno zatiaľ považovať skôr za koncepty, ako už celkom hotové sériové autá však predčili všetky očakávania. Veď kto by si dnes spájal Vietnam s automobilovým priemyslom? Zdá sa, že sa musíme pripraviť na rôzne prekvapenia. Po japonských, kórejských a čínskych autách sa na svet hlásia aj prvé dva modely z Vietnamu.

Tamojší podnikateľ založil novú značku VinFast, ktorá sa svetu prvýkrát predstavuje na tohtoročnom parížskom autosalóne. Treba dodať, že nová značka z Ázie prekvapila. Mnohých dokonca šokovala. Ak aj čakali niečo nové, možno na úrovni jednoduchých áut podobných produkcii niektorých automobiliek spred desiatok rokov. Lenže zdá sa, že VinFast nezačína úplne na zelenej lúke a automobilka nasadila latku poriadne vysoko!

Vo VinFast totiž nenechali nič na náhodu a prišli s niečím, čo neznalým vyrazilo dych. Pri návrhu a vývoji svojich áut využili spoluprácu s renomovanými firmami z automobilového priemyslu. Návrh dizajnu je od Italdesignu, do výslednej podoby vhodnej pre sériovú výrobu ho preniesla spoločnosť Pininfarina. Motory, presnejšie ich základ je od BMW. VinFast spolupracuje s firmami zvučných mien, ako sú Bosch, Magna Steyer ale tiež Siemens.

Vozidlá majú svoj pôvod v starších produktoch BMW. V prípade sedanu je to minulá generácia radu 5, pri SUV ide o predchádzajúcu X5. Vietnamci však pre svoje modely odkúpili licenciu. Platformy sú síce pôvodne dielom BMW, no architektúra pôvodných modelov bola len základom. Pracovalo na nich vyše 400 inžinierov spoločnosti Magna Steyr, ktorí zabezpečili, aby sa dali ideálne zakomponovať nové technológie. Teda napríklad riadiaca elektronika Bosch. Navyše teraz majú platformy viac vysokopevnostnej ocele ako originály predtým. Preto majú zabezpečiť prvotriednu bezpečnosť podľa medzinárodných štandardov. Značka aj preto testovala vyše 300 prototypov aj v Európe.

Ako je to vôbec možné v dnešnom svete globalizácie, spájania sa a spolupráce aj veľkých automobiliek? Ako môže niekto prísť s úplne novými modelmi áut. To chce širšiu odpoveď, ale skúsme si to zostručniť: Phạm Nhật Vượng je vôbec prvý miliardár z Vietnamu a aktuálne najbohatší Vietnamec. Jeho majetok sa odhaduje na 7,5 miliardy dolárov. Nadobudol ho netradičným spôsobom, ktorý s automobilovým priemyslom nemal nič spoločného. Po štúdiu na geologickej univerzite v Hanoji zamieril do Ruska na Moskovský geologický inštitút. Po promóciách v roku 1992 odišiel vtedy dvadsaťštyriročný Vượng na Ukrajinu. O rok neskôr tam založil spoločnosť Technocom. Nevenovala sa ani geológii, ani telekomunikačnému biznisu, ako by jej názov napovedal, ale: - vyrábala sušené potravinárske produkty. Predovšetkým instantné rezance a polievky mali veľký úspech aj v Európe.

Phạm Nhật Vượng predal firmu pred deviatimi rokmi spoločnosti Nestlé za 150 miliónov dolárov a vrátil sa do Vietnamu. Začal tam rozvíjať vlastný realitný biznis. Vďaka nemu sa v roku 2015 stal najbohatším Vietnamcom. Riadi spoločnosť VinGroup, ktorej trhová hodnota je približne 32 miliárd dolárov. Nuž a s takým balíkom peňazí sa už niečo dá podniknúť. Phạm Nhật Vượng sa rozhodol pre automobily. Nielen preto, aby sa do Vietnamu iba nedovážali, ale očakáva sa rast predaja áut v tejto krajine.

Vráťme sa k vystaveným autám. Spolupráca so známymi firmami sa naozaj vydarila. Prvé dva modely značky VinFastu vyzerajú skutočne veľmi dobre. Sedemmiestne SUV Lux SA2.0 a veľká päťmiestna limuzína Lux A2.0 majú dizajn zjednotený originálnou prednou časťou s úzkymi svetlometmi. V strede dominuje výrazný motív – písmeno V, ktoré odkazuje na krajinu pôvodu aj názov výrobcu. Sedan Lux A2.0 má dĺžku 4973 mm, šírku 1900 a výšku 1464 mm. Rázvor má veľmi slušnú hodnotu 1968 mm. Aj až sedemmiestne SUV Lux SA2.0 je v kategórii do päť metrov. Jeho rozmery (dĺžka, šírka, výška) sú 4940, 1960 a 1773 milimetrov. Rázvor osí kolies je 2933 mm. Budú k dispozícii s pohonom zadných, alebo všetkých štyroch kolies.

Na ázijské auto sú štandardné čelné, bočné a hlavové airbagy niečo nevídané. Rovnako tak ovládateľnosť auta má byť zabezpečená dvojitými lichobežníkovými ramenami na prednej náprave a vzadu viacprvkovou nápravou. Pod kapotou oboch áut tlčie pôvodom mníchovský motor. Motory síce pochádzajú pôvodne od BMW, no automobilka VinFast ich ladila prostredníctvom licencovanej techniky a know-how s firmou AVL. Pohon bude zabezpečovať dvojlitrový benzínový štvorvalec s turbodúchadlom twin-scroll, so štart-stop systémom a s variabilným časovaním ventilov. Motor v sedane má výkon 130 kW a 300 Nm, alebo 170 kW a 350 Nm (176, resp. 231 k). Jeho prenos na zadnú nápravu zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka ZF. Slabšia verzia dokáže zrýchliť na rýchlosť 100 km/h za 8,9 sekundy, výkonnejší model za 7,1 sekundy. Maximálnu rýchlosť zatiaľ výrobca neuviedol, ani spotrebu. Motor plní vďaka spolupráci  firmou Bosch normu Euro 5. To je pre vietnamský trh najmodernejšia technika. Platí tam totiž doteraz štandard Euro 4.

SUV má k dispozícii iba motor s vyšším výkonom, ktorý sa prenáša opäť cez osemstupňový automat na zadné kolesá. Zrýchli pritom ako slabší sedan, teda pod deväť sekúnd. Vďaka doplnkovej prevodovke Borg Warner (ex Hladex) je dostupný aj pohon všetkých kolies. Vtedy pri zrýchlení pribudnú dve desatiny, teda stovku zvládne za 9,1 sekundy.

Dizajn interiéru sa niektorými detailmi podobá na modely Volvo S 90. Reaguje nielen na najnovšie trendy, ale aj zvyklosti vietnamskej populácie. Klasické analógové prístroje v prístrojovom paneli preto dopĺňa uprostred sedempalcová obrazovka.

Veľký 10,4 displej multimediálneho systému na stredovom paneli je orientovaný na výšku. Podobne, ako to má Tesla, alebo Volvo. Toto riešenie treba považovať za nutnosť, lebo zhruba 80% Vietnamcov používa dotykové smartfóny. Preto preferujú veľkú dotykovú obrazovku aj v aute. Jej ovládanie má byť však veľmi jednoduché a úvodné menu má len tri položky. VinFast však inak použil materiály a ich spracovanie, ktoré napovedajú, že viac ako lacná autá, chce VinFast ponúkať prémiové modely. V kabíne je aj drevené obloženie a hliníkové detaily.

Výrobu vozidiel VinFast bude zabezpečovať novovybudovaný závod podľa najnovších štandardov s projektovanou kapacitou 250 000 áut za rok. Karosáreň má byť dokonca najmodernejšou v juhovýchodnej Ázii. Sériová výroba sa má začať na budúci rok. V roku 2019 má pribudnúť licenčná výroba malého auta od GM. VinFast ho bude predávať s vlastným logom.

Pre rok 2020 chystá značka mestský elektromobil a vtedy chce značka začať vyvážať svoje autá aj na zahraničné trhy. Základom však má byť domáci trh. Dôvod má na to viac ako dobrý – predpokladá sa, že ročný predaj áut vo Vietname vzrastie do roku 2025 na trojnásobok. V minulom roku to bolo 300 000 kusov, očakáva sa teda 900 00 a bude to možno aj viac. Po Číne sa tak motorizácia presúva aj do ďalších krajín juhovýchodnej Ázie. Auto uviedol v Paríži ambasador značky David Beckham, ktorý netajil príjemné prekvapenie, čo Vietnamci dosiahli. Nuž, budeme si asi „musieť“ zvykať...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: VinFast, mondial-paris.com, Mondial de l'Auto

Komentáre k článku