26.09.2016

Najočakávanejšie novinky na autosalóne v Paríži

Dnes sa v automobilovom svete takmer všetko hýbe hlavne okolo modelov SUV a crossoverov.

Aj na blížiacom sa parížskom autosalóne sa dočkáme hlavne nových SUV. Svoju premiéru si však odkrútia aj nové kompakty a ostatné kategórie. Parížsky autosalón sa začína pre verejnosť oficiálne tento týždeň - 1. októbra štartuje pre verejnosť. No prvý novinársky deň z dvoch je naplánovaný už na štvrtok 29. septembra.

V Paríži nebudú všetky automobilové značky. Tento salón v Paríži, ktorého korene siahajú až do roku 1898, láka na rad výstavných premiér nových modelov. Zároveň však priťahuje pozornosť aj vďaka doteraz nevídane veľkému počtu chýbajúcich automobiliek.

V posledných rokoch sa čoraz viac mení prístup automobiliek k prezentácii nových modelov a tomu zodpovedá aj ich meniace sa prístup k autosalónom. V súčasnosti sa väčšinou hovorí o tom, že tento spôsob predstavovania ponúkaných vozidiel sa už prežil a míňa sa účinkom. Navyše je veľmi nákladný aj pre tie najbohatšie a prestížne značky. Návštevníci tak môžu totiž zabudnúť na to, že sa tu pokochajú automobilmi luxusných značiek Aston Martin, Bentley, Lamborghini a Rolls-Royce, pretože tie tu vystavené nebudú. Hoci vždy patrili k ozdobám veľkých autosalónov, tie im napriek vysokým nákladom na výstavné expozície nepriniesli príliš veľa nových zákazníkov. Oveľa väčší obchodný úspech pre nich totiž predstavujú menšie akcie pre VIP hostí, na ktorých im môžu lepšie predstaviť svoje aktuálne alebo dokonca aj budúce modely a získať lepšiu spätnú väzbu.

Popri luxusných značkách sa však na autosalóne v Paríži nezúčastnia ani výrobcovia vozidiel Mazda a Ford spolu s prémiovou značkou Volvo. Tieto automobilky okrem vysokých nákladov na realizáciu výstavnej expozície zároveň dodávajú, že sa snažia nájsť nové spôsoby komunikácie so zákazníkmi.

Tu sa potom k slovu čoraz viac dostávajú k slovu sociálne siete, akcie organizované lokálnymi zastúpeniami pre jednotlivé štáty a ukazuje, sa že svoje ovocie nesú aj účasť na akciách, na ktorých sa s prezentáciou osobných automobilov pôvodne vôbec nerátalo.

Hoci budú v meste na Seine mnohí chýbať,  bude tam mnoho zaujímavých áut. Ktoré sú tie najzaujímavejšie? To je vždy ťažká otázka, lebo urobiť akýkoľvek rebríček, alebo poradie, je vždy dosť subjektívna záležitosť. No pokúsili sme sa vybrať najzaujímavejšie z tých, ktoré sa v Paríži oficiálne predstavia. Na rozdiel od ženevského jarného autosalónu sa Paríž zameriava viac na bežné autá. Teda žiadne superšportové modely nečakajte, skôr také, čo zaujmú bežných vodičov a ich rodiny. Mnohé z nich sme vám už priblížili na našich stránkach.

Dnešný trend určuje, že veľa z nich patrí do kategórie SUV, ale mnohé pochádzajú aj z tradičných segmentov. K najdôležitejším premiéram totiž patria aj nové (alebo vynovené) malé hatchbacky a kompaktné modely. Pozrime sa teda na ne v abecednom prehľade:



Audi Q5
Po príchode novej A5 je model Q5 momentálne najstarším zástupcom štyroch kruhov na trhu. Je najvyšší čas na jeho medzigeneračnú výmenu.Nová Q5 bude pokračovať v aktuálnom dizajnovom trende Audi, prejaví sa teda výrazným zostrením tvarov v štýle väčšej Q7. Interiér sa zmení výraznejšie, auto použije inú platformu ako malo doteraz. Logicky ba sa hodila architektúra MSB s pozdĺžne uloženým motorom, no čoraz častejšie sa hovorí o MQB s priečne uloženým agregátom. Uvidíme. Auto narastie, aby uvoľnilo miesto pre menšie modely Q2 a Q3. Z motorov sa čakajú najmä štvorvalce, verzia RS Q5 bude mať asi aj päťvalec. Takmer istý je príchod plug-in hybridu.



BMW 5
Mníchovská automobilka síce ešte stále neoznámila, či v Paríži ukáže novú generáciu radu 5. No postupne zverejňované informácie naznačujú, že sa nová päťka v meste pod Eiffelovkou naozaj ukáže. Potom by sa mohla stať jednou z najdôležitejších premiér autosalónu. Auto sa inšpirovalo radom 7 - vzhľadom, technikou i výbavou. Tá bude mať množstvo jazdných asistentov. Nová päťka sa má dostať do predaja začiatkom roka 2017, výroba má prebiehať v nemeckom Dingolfingu a v rakúskom Grazi. Ak sa ale potvrdí, že nové BMW 5 sa ukáže až v januári v Detroite, v Paríži bude premiérovo nové SUV X2. Je to športovo tvarovaný model na báze X1, ktorý nadviaže na väčšie modely X4 a X6.



Citroën C3
Citroën na domácom autosalóne odprezentuje novú generáciu C3, ktorá je pre automobilku nesmierne dôležitým autom, veď je jej najpredávanejším modelom. Dizajn sa inšpiroval stále obľúbenejšími crossovermi. Model C3 ale zostáva konkurentom pre Polo, Fabiu a podobné modely. Výrazným tvarom vpredu dominujú rozdelené predné svetlomety, za príplatok môže mať auto aj ochranné prvky Airbump. V modernom interiéri nechýba stále samozrejmejší dotykový displej multimediálneho systému. Automobilka bude v Paríži vystavovať aj C3 WRC, koncept pretekárskeho špeciálu pre svetový šampionát v rely.



Honda Civic
Na parížskom autosalóne sa predstaví už vo svojej desiatej generácii. Do Európy ešte len príde, no ako sedan a kupé sa už predáva v Amerike. V Paríži bude debutovať päťdverový hatchback, určený prioritne práve pre európskych zákazníkov. Auto výrazne výrazne vyrastie, proti predchodcovi je dlhšie o 127 mm na celkových skoro 4,5 metra (4497) mm. Excentrický štýl Civicu zostáva, V kabíne zavládne väčší konzervativizmus, ako v súčasnej „kozmieckej“ verzii. Dvojúrovňový prístrojový štít nahradí konvenčné riešenie. V motorovom priestore už budú po novom v Európe výhradne preplňované motory, známy turbodiesel 1.6 i-DTEC doplnia nové turbobenzínové motory - trojvalec 1.0 VTEC Turbo (95 kW) a štvorvalec 1.5 VTEC Turbo (134 kW), kombinované s šesťstupňovým manuálom alebo prevodovkou CVT. Auto sa vyrába v britskom Swindone, do predaja v Európe sa dostane na začiatku roka 2017.



Hyundai i30
Kompaktný model vyrábaný v českých Nošoviciach sa dočká už tretej generácie. Pri jeho vývoji sa naozaj predviedli konštruktéri aj dizajnéri. Dizajn je v porovnaní so súčasným modelom celkom iný, výraznú zmenu absolvoval aj interiér. Výsledkom je veľmi moderne tvarovaná kabína – má minimalistickú palubnú dosku, kde je centrálnym prvkom dotyková obrazovka multimediálneho systému. Ponúkané motory sú prevažne preplňované, trojvalec 1.0 T-GDI (88 kW), štvorvalec 1.4 T-GDI (103 kW) a turbodiesel 1.6 CRDi (70 kW, 81 kW a 100 kW) však doplní aj atmosférický štvorvalec 1.4 MPI (73 kW). V ponuke nebude znova chýbať ani hothatch veria, ktorú zatiaľ prezentuje koncept RN30. Po päťdverovom hatchbacku príde kombík, no trojdverový hatchback sa pre nízky záujem odoberie do dôchodku.



Land Rover Discovery
Je to ďalšia z dôležitých SUV-noviniek pre Paríž, ktorá prejde výraznou medzigeneračnou zmenou. Dizajn až sedemmiestneho SUV vychádza z konceptu Discovery Vision, inšpiroval sa však modelom Evoque. „Disco“ však chce zostať rodinným vozidlom, preto jeho kabínu pomáhali testovať aj deti zamestnancov Land Rover. Základom už ale nebude rámová konštrukcia, ale nová hliníková platforma. Pod kapotou sa objavia motory novej generácie Ingenium. teda nielen známe turbodiesle, ale aj nedávno predstavené benzínové štvorvalce. Rátať treba sa dá aj s hybridom.



Mercedes-Benz E All-Terrain
Audi aj Volvo majú v segmente zvýšených terénnych kombíkov zastúpenie už roky. Mercedes vycítil šancu a do tohto segmentu zamieril aj on. Jeho model sa volá E All-Terrain a je priamo namierený proti Audi A6 Allroad a Volvu V90 Cross Country. Novinka je oproti základnémi kombi vyššia o 29 mm, z tohto asi 14 mm pripadá na použité pneumatiky a 15 mm pridáva nová (štandardná) úroveň nastavenia vzduchového odpruženia. Svetlá výška sa v závislosti na zvolenom jazdnom režime pohybuje od 121 do 156 mm. Autu nechýba ani „terénny“ režim All-Terrain, ktorý zobrazuje informácie o priečnom aj pozdĺžnom náklone a smer jazdy podľa kompasu.



Peugeot 5008
Trend, keď veľkopriestorové modely postupne nahrádzajú crossovery a SUV nastúpil aj Peugeot. Platí to aj pre 5008, ktoré sa v nastupujúcej generácii premení z MPV na SUV. Svojou veľkosťou sa 5008 bude konkurovať modelu Škoda KodiaQ, veď auto je v porovnaní s predchodcom dlhšie o 11 centimetrov  a má 4,64 metra. Interiér bude až sedemmiestny, tvarovo nadviaže na posledné modely značky. To znamená využitie tzv. koncepcie i-cockpit. Čiže volant s maličkým polomerom venca, vyššie umiestnený priestor s prístrojmi (tvorí ho 12,3“ displej) a minimalistický stredový panel. Druhá generácia Peugeotu 5008 sa dostane do predaja na jar budúceho roka.



Škoda KodiaQ
Asi naozaj najočakávanejšou parížsku novinkou bude pre väčšinu slovenských fanúšikov Škoda KodiaQ. Až sedemmiestne SUV, ktorý nadväzuje na koncept Visions, má netradične poňatú prednú časť s rozdelenými svetlometmi a tiež nezvyčajne zalomenú palubnú dosku. V porovnaní s ostatnými modelmi značky je orientovaná vertikálne  a vyššia. Novinkou je tiež multimediálny systém s novou grafikou a obrazovkou, ktorá je doplnená nie klasickými tlačidlami, ale dotykovými plochami.



Volkswagen Golf facelift
Volkswagen dal svetu vedieť, že predstaví koncept kompaktného elektromobilu. Má naznačiť jeho novú, elektrickú budúcnosť. Nemala by však chýbať ani ešte dôležitejšia novinka. Na parížskom autosalóne by sa mal objaviť aj modernizovaný golf. Bude to modernizované najpredávanejšie auto v Európe. Ako býva pri Golfe zvykom, veľa zmien na prvý pohľad nečakajte. Modernizovaný kompakt má mať iba mierne retuše, napríklad zmenený nárazník, či diódové svetlomety. Vo vnútri však vraj treba čakať malú revolúciu v podobe nového displeja multimediálneho systému s uhlopriečkou 9,2 palca. Prinesie viac konektivity. Bohatšia má byť aj výbava – tentoraz najmä v oblasti jazdných asistentov.

Nissan Micra, Opel Ampera-e, Renault Koleos, Suzuki Ignis a ďalšie avizované, aj „zatajované“ premiéry – ktovie, koľkých sa ešte dočkáme. Do výberu sa nezmestili všetky, lebo niektorí výrobcovia ešte stále „dokážu“ utajiť svoje premiéry až takmer do poslednej chvíle.

Aby ste však neboli ukrátení o ozajstné premiéry jednotlivých modelov a značiek, prinesieme vám pohľad na výstavisko v Porte de Versailles a postupne predstavíme väčšinu z tých noviniek, ku ktorým sme sa ešte nedostali, aj na našich stránkach. Niektoré podrobnejšie, tie menej dôležité aspoň s prvými komentármi. Už od štvrtkového rána...

Jozef Vydra

Komentáre k článku