2019-05-04 05:00:00
AUTOSALON Bratislava 2019
AUTOSALON Bratislava 2019
Zdroj: Jozef Vydra

Svetový unikát - Tatra 603 A na Autosalóne Bratislava

Jediný exemplár Tatra 603 A na svete mal strastiplnú cestu do dnešnej podoby.

Na Autosalóne Bratislava sú aj historické vozidlá Škoda, Praga a Tatra z roku 1961. Je to historický prototyp sedanu Tatra 603 A. Predstavuje sa v expozícii Veterán klubu Selaví, ktorý vystavuje vozidlá v spolupráci so Združením zberateľov historických vozidiel SR.

Na autosalóne spoločne slávnostne predstavili historický prototyp sedanu Tatra 603 A. Je to jediný vyrobený kus na svete s výrobným číslom 0001-A. Práve tento exkluzívny solitér môžete vidieť na výstavisku Incheba Expo v Bratislave v hale D1. Do nedele 5.mája sa predstavuje dvanásť veteránov z produkcie československých automobiliek. Všetky vystavené vozidlá nájdu záujemcovia aj v novom Múzeu veteránov Selaví, ktorého otvorenie sa pripravuje na záver roka. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Samotná luxusná limuzína Tatra 603 A je považovaná za vlajkovú loď nielen na autosalóne, ale aj v Múzeu veteránov Selaví. Má zaujímavý príbeh. Jeho dramatický priebeh so šťastným koncom sa začína ambíciou konkurovať úspešným zahraničným značkám.  Keď sa na začiatku 60. rokov minulého storočia snažili konštruktéri kopřivnickej Tatry zmodernizovať karosériu úspešného vozidla Tatra 603, vyrobili dva prototypy označené Tatra 603 A.

Zdroj: Jozef Vydra

Oba prešli sériou testov, pričom druhý prototyp potom prestavali na sanitné vozidlo. Sériová produkcia atraktívneho automobilu sa však nikdy nezačala, pretože sa vraj až príliš podobal na autá západných automobiliek a objavili sa i technické problémy – s chladením osemvalca i pri jazdných vlastnostiach. Jedinému kusu hrozilo zošrotovanie, no našťastie vozidlo kúpil zamestnanec kopřivnickej automobilky. Používal ho v bežnej prevádzke, čo malo za následok aj postupné úpravy vozidla. Diely však neboli k dispozícii a väčšina tých unikátnych vznikla len pre elegantnú limuzínu. Koncom 80. rokov vzácny kus doslúžil a zostal nepojazdný. Striedal potom majiteľov, čo sa negatívne podpísalo na jeho kondícii a hrozil jeho koniec. Našťastie sa ho podarilo v uplynulých šiestich rokoch zreštaurovať až do výborného stavu, v akom nebol ani pôvodne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Združenie zberateľov historických vozidiel SR sa od svojho vzniku, v roku 1990, zúčastňuje pravidelne.na bratislavskom autosalóne. „Združenie, ktorého členovia sa zaoberajú v rámci svojich klubov zbieraním, uchovávaním, reštaurovaním a prezentáciou historických vozidiel, ako súčasti historicko-technického dedičstva, dáva príležitosť svojim klubom každý rok na prezentáciu unikátnych historických vozidiel. Takto majú návštevníci autosalónu možnosť vidieť zrenovované vozidlá po prvýkrát práve na tomto autosalóne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: jh

Druhým, nemenej dôležitým cieľom veteránskeho hnutia, je priblížiť mladej generácii šikovnosť, technickú zručnosť a dizajnérske schopnosti českých a slovenských automobilových návrhárov a automobilových konštruktérov  z obdobia spred tridsiatich rokov. Svedčí o tom aj nadčasový návrh vystaveného prototypu automobilu TATRA  603 A z roku 1961,“ vysvetlil prezident Združenia zberateľov historických vozidiel SR Ing. Juraj Porázik. Pochvaľuje si i rozbiehajúcu sa spoluprácu s Klubom veteránov Selaví, ktorý zapožičal všetky vystavené veterány. 

Zdroj: jh
Zdroj: Jozef Vydra

Spokojný bol aj František Valiček z Veterán klubu Selaví. Podľa neho je unikátnym zážitkom, ak v dnešnej dobe môžeme vidieť skvostne repasovaný veterán. Keď sa ich však na jednom mieste hromadne zozbiera niekoľko kúskov, ide doslova o automobilový sviatok, preto ocenil príležitosť premiérovo prezentovať vystavené štýlové vozidlá. Nesmierne si vážime spoluprácu so Združením zberateľov historických vozidiel SR, pretože vďaka nim sme dostali pozvánku na tohtoročný bratislavský autosalón. Túto príležitosť sme zároveň využili, aby sme širokej verejnosti priblížili všetky detaily týkajúce sa múzea veteránov, ktorého brány otvoríme už koncom roka 2019,“ skonštatoval.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Múzeum veteránov, kde bude okrem spomínanej Tatry 603 A vystavených postupne približne 80 automobilov, otvoria koncom roka v Ivanke pri Dunaji v objekte P3 Bratislava Airport. Návštevníci tam objavia množstvo repasovaných vozidiel československých automobiliek. Veľkolepý priestor je tiež ideálnym miestom na usporiadanie kapacitne väčších originálnych eventov. Pri vstupe do múzea návštevníkov upúta Vínotéka Selaví, ktorej úspešný koncept sa rozšíril z tatranského Hotela Lomnica aj do Bratislavy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Združenie zberateľov historických vozidiel SR je neziskovou celoslovenskou vrcholovou a výberovou organizáciou, ktorú tvoria občania združení v kluboch historických vozidiel a kluby zberateľov historických vozidiel. Jeho cieľom je najmä uchovanie historických vozidiel, zaznamenávanie ich minulosti, informovanie odbornej i laickej verejnosti o problematike súvisiacej s historickými vozidlami. 

Veterán klub Selaví sa stal členom ZZHV SR na valnom zhromaždení dňa 23.2.2019. Jeho primárnym cieľom je podporovať rozvoj reštaurovania, uchovávania a využívania historických vozidiel ako aj vedenie a uchovávanie dokumentácie o historických vozidlách, podpora a propagácia historických vozidiel z produkcie československých automobiliek z obdobia prvej československej republiky a povojnového Česko-Slovenska. V zbierke disponuje vozidlami známych, ale aj dnes už neexistujúcich automobiliek ako napríklad Walter, Aero, Jawa a pod. Klub plánuje v decembri tohto roka otvorenie Múzea veteránov Selaví v objekte P3 Bratislava Airport, v Ivanke pri Dunaji.

Zdroj: Jozef Vydra

Okrem Tatry 603 A sú v expozícii historických vozidiel ešte zaujímavé a vzácne exempláre. Je ich 11 a sú to vozidlá značiek Škoda, Praga a Tatra – všetko modely z 30. rokov 20 storočia. Stojí za to vidieť ich.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo