05.03.2020

Zvykli ste si parkovať na Tyršovom nábreží? Už ste doparkovali

Otvorená plocha na Tyršovom nábreží v okolí Starého mosta roky slúžila na parkovanie. To sa skončilo.

Mesto Bratislava oplotilo a uzatvorilo širší priestor v blízkom okolí Starého Mosta. Vodiči, ktorí plochu využívali ako odstavné parkovisko, tak prišli o desiatky parkovacích miest.

Lokalita je aj v Google mapách označená ako parkovisko na Tyršovom nábreží. Vodiči parkovisko využívali nielen na odstavenie vozidla pri voľno-časových aktivitách, ale aj ako odstavné parkovisko pri ceste do práce. Parkovisko na Tyršovom nábreží má výhodnú polohu. Iba pár metrov od miesta je zastávka električky, ktorou sa dostanete do centra mesta. Hneď za mostom možno prestúpiť na autobus a dostanete sa kamkoľvek - od Dúbravky, k Hlavnej stanici, do Ružinova, až po Raču. Cez most je to pešo len niekoľko sto metrov priamo na Šafárikovo námestie, k Eurovei... Parkovisko je tiež priamo pri hrádzi, blízko sú reštaurácie, Sad Janka Krála, nákupné centrum Aupark a  administratívne budovy popri Einsteinovej.

Plochu na Tyršovom nábreží využívali vodiči dochádzajúci za prácou zo vzdialenejších častí Bratislavy, z „opačného“ konca Petržalky (keďže električka končí dve zastávky od Starého Mosta), ale tiež „cezpolní“ z obcí v okolí Bratislavy.

Aktuálne je oplotená približne polovica plochy, ktorú vodiči využívali na parkovanie. Plocha nebola spevnená, ani strážená a opakovane dochádzalo aj k vykrádaniu vozidiel. Napriek tomu bolo parkovanie tolerované mestom i políciou a vďaka výhodnej polohe bolo skutočne populárne. Bolo totiž zadarmo. Dokonca sa objavilo aj v cestovateľských skupinách na sociálnych sieťach ako ideálne miesto na odstavenie vozidla v Bratislave. Minulý rok ho sčasti obsadili turisti s karavanmi.

Tomu všetkému je koniec. Od 24.02.2020 je približne polovica plochy využívanej na parkovanie uzatvorená a oplotená. Oznam v blízkosti plota informuje, že sa plocha od tohto dátumu pripravuje na kultúrne podujatia.

Mesto prostredníctvom svojho hovorcu Petra Bublu informovalo, že „...priestor na Tyršovom nábreží nie je parkovisko, len sa ako odstavná plocha „zvykovo“ využíva. Zastávame názor, že ide o veľmi hodnotný verejný priestor, ktorý perspektívne aj vzhľadom na to, kde je situovaný, nemá slúžiť ako parkovisko. Je to skôr plocha na oddych, šport, kultúru či mestské podujatia. Oficiálnym parkoviskom v tomto priestore je len parkovisko pri Mýtnom domčeku.

Tabuľa upozorňujúca na zmeny informuje o budúcom využívaní plochy na kultúrne podujatia, pýtali sme sa preto, aké konkrétne kultúrne podujatia tam mesto plánuje a čo sa bude s plochou diať.

Aktuálne sa v tomto priestore realizujú prípravné terénne úpravy v nadväznosti na plánované kultúrne podujatia, počínajúc technologickým festivalom IXPO, následne Majáles a pokračujúc podujatiami počas leta.“

Na otázku, či kultúrnym podujatiam nebude vadiť hluk električky pod mostom, sme odpoveď nedostali.

Plocha pod Starým mostom je oficiálne záplavovým územím, preto ju nemožno využívať inak, než na krátkodobé kultúrne a športové podujatia. Plocha sa však prakticky od zrušenia zábavného parku využívala ako parkovisko – na vlastnú zodpovednosť majiteľov vozidiel. Pravdou zostáva, že vodiči zaberali vozidlami čoraz väčšie územie a v ostatných mesiacoch často parkovali až pod stromami v lesíku za Starým mostom.

Keďže mesto Bratislava nepovažuje plochu za odstavné parkovisko, k mojej otázke ohľadom náhradného riešenia pre vodičov, sa nevyjadrilo. Mesto jednoducho nemá žiadnu povinnosť nájsť pre majiteľov vozidiel iné riešenie, iné parkovanie.

Mesto Bratislava nezostane pri uzatvorení len jednej polovice plochy na Tyršovom nábreží. „... Momentálne je priestor uzatvorený v istom rozsahu kvôli prípravným terénnym úpravám v nadväznosti na plánované kultúrne podujatia. Zároveň plánujeme komplexnú revitalizáciu Sadu Janka Kráľa aj s Tyršovým nábrežím. Zámerom revitalizácie nie je, aby bol tento priestor naďalej využívaný na „divoké“ parkovanie.

Vodiči aktuálne využívajú nielen druhú polovicu plochy v smere k sadu Janka Kráľa, ale tiež parkujú popri asfaltovej komunikácii na ulici Klokočova. Problémom takéhoto parkovania je, že je postihnuteľné. Buď vodiči zužujú plochu cesty s vyznačenými cyklistickými cestičkami, alebo poškodzujú zeleň. Mesto nám odpísalo, že ak na ulici Klokočova príde k porušovaniu predpisov, mestská polícia bude situáciu riešiť. V súčasnosti sa tak ale nedeje. Hlavným dôvodom sú nezhody medzi mestom, mestskou časťou Petržalka a mestskou políciou v súvislosti s parkovaním a vyberaním pokút.

____________________________________________________

Podkapotou komentuje:

Potreba odstavných plôch a riešenia parkovania občanov dochádzajúcich za prácou zo vzdialenejších častí mesta a z okolitých obcí je aktuálna a rušenie „fungujúceho“ parkovania bez náhrady nepôsobí ako riešenie situácie s parkovaním bez ohľadu na to, či išlo o parkovanie „na divoko.“ Nepochybne je táto plocha určená na iné využitie, no z pohľadu vodiča bola jedným z mála príkladov fungujúcej myšlienky Park and Ride – teda zaparkuj a nasadni do MHD, prípadne choď pešo. Bratislava potrebuje tisícky parkovacích miest s dobrou dostupnosťou do centra mesta. Takéto parkovacie plochy by mali vyrásť na okraji mesta, s ľahkým a rýchlym prestupom na MHD, prípadne v blízkosti cyklistických cestičiek a chodníkov pre ďalší presun na pešo, či na bicykli, či na kolobežke. Plocha na Tyršovom nábreží spĺňala všetko spomenuté, až na to, že v skutočnosti nie je na okraji mesta, ale v jeho strede. Len to tam vyzerá ako na okraji mesta, či aspoň na okraji záujmu.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku