09.08.2019

Sú chodci nesmrteľní? Prechádzajú mimo priechodu a ešte pozerajú do mobilu

Po smrteľnej nehode vozidla s chodcom vykonala polícia v Bratislave dopravnú akciu zameranú na chodcov.

V Bratislave kontrolovala polícia počas minulého týždňa dodržiavanie pravidiel cestnej premávky chodcami a cyklistami. Dôvodom bola aj dopravná nehoda na Gagarinovej ulici, pri ktorej zomrel chodec. Za štyri hodiny kontroly zistila polícia 28 priestupkov, ktorých sa dopustili nedisciplinovaní chodci. Pätnástim chodcom bola uložená bloková pokuta a 13 ľudí policajti napomenuli. Polícia vyzýva chodcov a cyklistov, aby pri prechode cez cestu dbali na svoju bezpečnosť a nemysleli si, že sú nesmrteľní.

Minulý týždeň na Gagarinovej ulici v Bratislave zomrel po dopravnej nehode chodec. "Podľa doterajších zistení mal chodec na úrovni zastávky MHD stáť na ceste mimo vyznačeného priechodu pre chodcov, kde ho zrazilo auto. Chodec utrpel pri dopravnej nehode zranenia, ktorým na mieste podľahol," informovala TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Lucia Mihalíková.

Polícia pripomína, že pri prechádzaní cez cestu musia chodci použiť priechod, nadchod alebo podchod. "Vstúpiť na vozovku môžu len vtedy, ak skontrolujú situáciu na ceste. Pozrú naľavo, potom vpravo a zasa naľavo a až potom, keď sa nepribližuje auto, môžu cez cestu prejsť," spresnila Mihalíková. 

Chodci nesmú vstupovať náhle na cestu bez toho, aby sa presvedčili, či neprichádza auto. Musia dodržiavať svetelnú signalizáciu pre chodcov, zásadne používať priechod pre chodcov a cez cestu prechádzať vždy najkratším smerom, čiže kolmo. Polícia zároveň upozorňuje aj na nebezpečenstvo, ktoré hrozí peším, ktorí pri chôdzi používajú mobilné zariadenia. "Písanie správ či počúvanie hudby odvádza pozornosť chodca od diania na chodníku, alebo prechádzaní cez cestu. Chvíľka nepozornosti môže mať nezvratné následky na živote a zdraví," upozornila Mihalíková.

_______________________________

Podkapotou komentuje: 

Jedným z argumentov chodcov nielen v Bratislave je, že dopravná infraštruktúra na chodcov zabúda. Gagarinova je toho jasným dôkazom. Enormne frekventovaná ulica nielen pre vozidlá ale i chodcov a medzi priechodom na križovatke ulíc Gagarinova a Tomášikova a priechodom pri zastávke MHD Hraničná je vzdialenosť takmer 700 metrov. Každý chodec smerujúci napríklad od Miestneho úradu Ružinov cez Gagarinovú smerom napríklad k OC Retro má pred sebou náročnú dilemu. Ktorý priechod si vybrať? 350 metrov vľavo, alebo 250 metrov vpravo? Nemusíte dvakrát hádať, ktorú možnosť si vyberú. Veru tak, možnosť C. Najmä starším chodcom je ťažké sa čudovať. Vzhľadom na hustú premávku je to ale veľmi nebezpečná skratka. 

Takých miest je na Slovensku veľké množstvo. Možno by sa v budúcnosti mohli mestá, mestské časti, správcovia komunikácií, ale i developeri budúcich štvrtí viac zamýšľať nad tým, kade asi chodci chodia a budú chodiť a či náhodou 700 metrov medzi priechodmi nie je veľa. U nás je stále vo zvyku radšej rozdávať pokuty najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky ako vytvárať chodcom bezpečné priechody, a to nielen cez cestu, ale aj cez železnicu, či cez zeleň. Radšej viniť chodcov, ako vyrobiť priechod, nadchod, podchod, či len obyčajný spevnený chodník tam, kde je vyšliapaná cesta. 

Druhá vec je, že aj na tej dlhej rovnej ulici Gagarinova vodiči často jazdia ako po diaľnici a aj vstup na označený priechod bližšie k Prievozskej je pre chodcov hazardovanie so životom. A tak v zle fungujúcom štáte a mestskej správe nastupuje polícia a udržiava status quo. Aj za cenu hnevu chodcov, či motoristov. Pritom tento hnev by mal smerovať jedine na volených úradníkov, ktorí pri sťažnostiach najradšej opakujú známe mantry: nejde to, nedá sa, nie sú peniaze, možno raz. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku