Košický kraj a rezort dopravy sa sporia o vlaky na trati Košice-Moldava nad Bodvou
TIOP Moldava nad Bodvou podľa vedenia Košického kraja neprináša taký úžitok, ako by mal.
Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou neprináša podľa vedenia Košického samosprávneho kraja (KSK), ako aj krajského zastupiteľstva taký úžitok, ako by mal. KSK vidí problém v nízkom počte prepravených osôb, malom počte vlakov a nedostatočnom vlakovom spojení. Samosprávny kraj tvrdí, že odstránil súbežné autobusové spoje, naopak, ministerstvo dopravy oponuje, že pre zvýšenie počtu vlakov na trati medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou kraj nenaplnil svoj záväzok.
Košickí krajskí poslanci na ostatnom rokovaní koncom apríla uznesením zaviazali predsedu kraja, aby rokoval s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR o napĺňaní pôvodného zámeru projektového riešenia terminálu, najmä o rozsahu osobnej dopravy a elektrifikácie trate od Hanisky po Moldavu nad Bodvou.
KSK v stredu informoval, že v minulosti predložil ministerstvu dopravy ako objednávateľovi vlakových liniek za štát návrh na posilnenie vlakových spojení o 30 percent iným železničným dopravcom. "Okrem toho sme niekoľkokrát oslovili ministerstvo so žiadosťou o zlepšenie dopravnej ponuky v Moldave nad Bodvou. Vo februári sme za týmto účelom žiadali ministra o rokovanie. O stretnutie však neprejavil záujem a v odpovedi ministerstvo uviedlo, že neplánuje posilniť dopravu na tejto trati," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Terminál v Moldave nad Bodvou má ako integrovaný dopravný systém slúžiť od konca roka 2015 pre železničnú, autobusovú, automobilovú, cyklistickú aj pešiu dopravu. Košický kraj deklaruje, že skoordinoval autobusovú dopravu so železničnou a odstránil súbežné spoje. Cestujúci však majú rastúci záujem o vlaky. Podľa štatistík KSK v roku 2015 prepravili železnice na tejto trati týždenne 2079 ľudí, vlani počet narástol na 5396. V autobusovej doprave počet prepravených cestujúcich klesol. Za rok 2015 ich bolo týždenne 19.176, o tri roky neskôr už len 15.786.
Ministerstvo dopravy v reakcii pre TASR uviedlo, že už naplnilo svoj záväzok, ktorý dalo na rokovaniach s košickým vyšším územným celkom. Jeho obsahom bolo podľa rezortu k pôvodne ôsmim vlakom pridať ďalších šesť, čo sa uskutočnilo podľa dohody, to znamená od cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v decembri 2015. "V cestovnom poriadku pre obdobie 2015/2016 boli dokonca tieto ’samosprávne’ vlaky aj publikované, avšak s poznámkou že budú premávať až odo dňa vyhlásenia. KSK však svoj záväzok do dnešného dňa nezrealizoval. Malo sa tak udiať eliminovaním súbežných autobusových spojov na linke Moldava – Košice a pretrasovaním existujúcich spojov na terminál v Moldave. Preto prípadné zvýšenie vlakovej dopravy je v rukách KSK, ktorý by mal dostáť svojmu záväzku a naplniť tak cieľ harmonizovania autobusovej a železničnej dopravy," uviedol odbor komunikácie ministerstva. Konštatoval ďalej, že trať medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami je jedna z troch, ktoré sa rezort dopravy chystá liberalizovať, a takisto sa aktívne pripravuje aj elektrifikácia tejto trate.
KSK poukazuje ďalej na to, že zo 440 obcí a miest v kraji má aspoň jednu železničnú zastávku 122. železničná doprava je však zabezpečená len pre 75 obcí. "Z celkovo 150 železničných zastávok alebo staníc v našom kraji je až 56 nevyužívaných. Osobná doprava bola zastavená na všetkých regionálnych tratiach v Košickom kraji. Konkrétne medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom, Plešivcom a Slavošovcami, Plešivcom a Muráňom, Rožňavou a Dobšinou, Spišskou Novou Vsou a Levočou, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Trebišovom a Vranovom nad Topľou, Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi. Takisto nepremávajú osobné vlaky na traťových úsekoch Moldava nad Bodvou - Plešivec - Jesenské a Košice – Kechnec," informoval Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.
"Vzhľadom na takýto vývoj je na mieste otvoriť otázku decentralizácie, minimálne v oblasti regionálnych železníc. Som presvedčený, že ak by regionálne železnice spadali pod samosprávne kraje, priniesli by oveľa viac výhod pre obyvateľov," konštatoval Trnka.
TIOP v Moldave nad Bodvou začali železnice stavať ako pilotný projekt v rámci Slovenska ešte v roku 2007. Cestujúci ho využívajú už štvrtý rok, pričom jeho sprevádzkovaním sa mala nahradiť nevyhovujúca autobusová stanica a zlepšiť prístup obyvateľov k železničnej doprave.
Hliadky dopravnej polície na 26.05.2019
Úsek |
Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj |
25 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
D1 |
Škoda Superb modrá, Audi modrá |
D2 |
Škoda Superb strieborná |
okres Senec |
Škoda Fabia modrá |
okres MA |
VW Golf červená |
okres PK |
VW Golf biela |
BA – mesto |
Škoda Fabia biela |
BA – mesto |
VW Golf modrá
|
BA – mesto |
SEAT Leon sivá |
okres MA, PK, SC |
VW Golf modrá |
Trnavský kraj |
14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 |
Audi A4 strieborná, Škoda Superb strieborná |
okres Galanta |
SEAT Leon čierna |
okres Trnava |
VW Golf sivá |
Trenčiansky kraj |
14 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 strieborná |
okres Partizánske |
VW Golf modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov |
Škoda Fabia modrá |
okres Prievidza |
Škoda Superb tmavohnedá |
okres Trenčín a Ilava |
Škoda Fabia modrá |
Nitriansky kraj |
22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce |
SEAT Leon strieborná, Škoda Superb sivá |
okres Nové Zámky |
Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá |
okres Levice |
Škoda Superb sivá, VW Golf čierna |
okres Komárno |
Škoda Fabia modrá, Škoda Octavia strieborná |
okres Topoľčany |
Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna |
okres Šaľa |
Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj |
18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica |
VW Golf biela, VW Golf sivá |
okres Brezno |
Kia Ceed biela |
okres Lučenec |
Škoda Fabia biela |
okres Revúca |
VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota |
SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš |
Kia Ceed biela |
okres Zvolen |
VW Golf biela, VW Passat modrá |
okres Žiar nad Hronom |
Škoda Fabia biela |
R1, R2 KDI DO/okres BB,ZV,ZH,ZC/ |
Škoda Superb čierna |
Žilinský kraj |
14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto |
VW Golf čierna |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo |
Kia Ceed sivá |
okres Liptovský Mikuláš |
VW Golf sivá |
okres Martin, Turčianske Teplice |
Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Golf modrá VW Passat čierna |
okres Žilina, Bytča |
Škoda Superb čierna, VW Golf čierna, VW Golf modrá |
Prešovský kraj |
17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 kombi čierna, SEAT Leon strieborná, Škoda Superb strieborná, VW Passat sedan čierna |
okres Bardejov |
Škoda Fabia biela |
okres Kežmarok |
VW Golf modrá |
okres Prešov |
VW Golf modrá |
okres Poprad |
Hyundai i30 čierna |
okres Stará Ľubovňa |
VW Golf čierna |
okres Svidník |
VW Golf modrá |
okres Vranov nad Topľou |
Škoda Fabia biela |
Košický kraj |
20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Košice – okolie |
Škoda Fabia sivá, Škoda Superb čierna, VW Passat červená |
okres Košice |
VW Golf Variant čierna |
okres Michalovce, Sobrance |
Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
okres Spišská Nová Ves |
VW Golf sivá |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie |
SEAT Leon sivá, Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku