Bratislava: V Petržalke pribudne nová električka aj oázy zelene
6. februára – Plánovaná výstavba v Petržalke bude zelená. Pozdĺž novej električkovej trate môžu pribudnúť budovy so zelenými strechami či fasádam.
Petržalčania môžu dostať občiansku vybavenosť, ktorú doposiaľ nikdy nemali. V relácii Hlavné mesto na TABLET.TV to uviedla hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad. Je presvedčená, že urbanistická štúdia Centrálna rozvojová os Petržalky je významným pokrokom v plánovaní rozvoja hlavného mesta. „Z Centrálnej osi Petržalky sa nestane dopravný priestor, ale spoločenský. Električku vnímame ako mestotvorný a komunikatívny prostriedok, ktorý sem prinesie život,“ doplnil ju Bohumil Kováč, spracovateľ urbanistickej štúdie. O nevyhnutnosti predĺženia električkovej trate po Janíkov dvor hovorí aj odborník na dopravu František Brliť z bratislavského magistrátu. „Opodstatnenosť električkovej trate nikto nespochybňuje. Električka je využívaná, bude využívaná a patrí do tohto priestoru,“ uviedol. Pozdĺž novej električkovej trate v Petržalke sa neráta so žiadnou novou súbežnou komunikáciou, ktorá by do tohto priestoru priniesla novú osobnú dopravu. „Bude to línia novej električkovej trate s rešpektovaním súčasných komunikácií. Zastávky a prestupové miesta budú v blízkosti autobusových zastávok,“ priblížil Brliť.
Zároveň dodal, že v rámci tejto etapy budovania električkovej trate sa so záchytnými parkoviskami neráta. Električka má podľa jeho mienky slúžiť najmä obyvateľom mestskej časti. „Potreba záchytných parkovísk tu nie je aktuálna. Takéto parkoviská skôr chápeme ako parkoviská pre ľudí mimo Bratislavy, ktorí sa chcú čo najbližšie dostať k MHD, a preto projekt električky so záchytnými parkoviskami nepočíta,“ dodal. „Otázka metra dnes nie je relevantná, a to do takej miery, že o nej nemá zmysel diskutovať. Vždy sme vedeli, že metro bolo politickým rozhodnutím. Dnes je nemožné v Bratislave postaviť metro. Samozrejme, pomohlo by, ale osobne si myslím, že dnes a ani niekoľko ďalších desaťročí téma metro nemá význam,“ uviedol Brliť.
Podľa autora návrhu štúdie Centrálnej osi, profesora Kováča, je metro pre Bratislavu nemožné aj z hľadiska financovania. „Nielen výstavba, ale aj jeho údržba by bola pre Bratislavu neekonomická,“ povedal Kováč, prečo túto alternatívu dopravy do štúdie nezapracoval. „V Bratislave dominuje jednoznačná preferencia električiek, preto nie je vylúčené, že v budúcnosti sa dá električka vo frekventovanom centre mesta do zeme,“ dodal.
„K električke na novej trati by sa obyvatelia mali dostať pešími a cyklistickými ťahmi. Lemovať ich budú zelené aleje a parky,“ uviedla na TABLET.TV Konrad. Podľa bratislavskej hlavnej architektky dnes chýba obyvateľom Petržalky aj občianska vybavenosť, ktorú by mali v dosahu. „Z nových zastávok električky sa stanú malé petržalské centrá, ktoré budú integrované s autobusovou dopravou a obyvatelia si cestou na električku budú môcť niečo vybaviť, nakúpiť si, stretnúť sa s priateľmi či dať si kávu. Bude tu všetko, čo má mesto na druhej strane Dunaja obyvateľom ponúknuť,“ opísala.
Autor urbanistickej štúdie Kováč sa domnieva, že realizácia električkovej trate v Petržalke priláka viac ľudí a prinesie aj zvýšené požiadavky na kultúrno-spoločenské aktivity. „Absolútnou prioritou má byť lineárny krajinný priestor pozdĺž Chorvátskeho ramena s promenádami a cyklotrasami,“ uviedol v súvislosti s obavami obyvateľov bratislavskej mestskej časti Petržalka, že prídu o zeleň. „Výstavba bude zelená. Ak tam niečo príde, musia byť zelené strechy, zelené fasády a stavby budú ekologické s využitím alternatívnych zdrojov energie,“ ubezpečila Konrad.
Kováč zdôraznil, že práve zeleň je základom urbanistickej koncepcie. Jej cieľom je tiež preukázať, kde sa nachádzajú nezastavateľné časti územia. „Ide o plochy, ktoré majú prioritne a výhradne slúžiť pre zeleň,“ povedal.
V tejto súvislosti tiež upozornil na potrebu zmeny územného plánu mesta. Urbanistická štúdia má byť podľa jeho slov podkladom pre jeho prehodnotenie. „Územný plán má parametre ešte z roku 2007, keď ešte mesto počítalo s metrom a štvorprúdovkou v Petržalke,“ odôvodnil potrebu prehodnotenia.
Podľa hlavnej architektky Konrad je prirodzené, že sa Petržalčania o zeleň obávajú. Pripomenula, že obyvatelia majú možnosť vyjadriť svoj názor a štúdiu môžu pripomienkovať. Verejné stretnutie s obyvateľmi sa uskutoční v stredu 6. februára v sále Domu kultúry Zrkadlový Háj v Petržalke od 17:00, kde tak môžu urobiť.
Hliadky dopravnej polície na 06.02.2019
Úsek |
Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj |
24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
D1 |
Škoda Superb hnedá, Audi modrá |
D2 |
Superb strieborná |
okres Senec |
Škoda Fabia modrá |
okres MA |
VW Golf červená |
okres PK |
VW Golf biela |
BA – mesto |
VW Golf modrá |
BA – mesto |
SEAT Leon sivá |
BA – mesto |
Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC |
VW Golf modrá |
Trnavský kraj |
11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 |
Audi A4 strieborná, Škoda Superb strieborná |
okres Dunajská Streda |
Škoda Fabia modrá |
okres Galanta |
VW Golf biela |
okres Skalica |
Kia Ceed hnedá |
okres Trnava |
Škoda Supeb čierna |
TT kraj |
VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj |
15 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 strieborná |
okres Bánovce nad Bebravou |
VW Golf čierna |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava |
VW Golf čierna |
okres Prievidza |
Škoda Superb tmavohnedá |
okres Považská Bystrica a Púchov |
Škoda Fabia modrá |
okres Trenčín a Ilava |
Škoda Fabia modrá |
Nitriansky kraj |
18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce |
Kia Ceed hnedá, SEAT Leon strieborná |
okres Nové Zámky |
Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá |
okres Levice |
VW Golf čierna, VW Golf sivá |
okres Komárno |
Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
okres Topoľčany |
Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna |
okres Šaľa |
Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj |
18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 13 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica |
VW Golf biela, VW Golf sivá |
okres Brezno |
Kia cee´d biela |
okres Lučenec |
Škoda Fabia biela |
okres Revúca |
VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota |
SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš |
Kia cee´d biela, VW Passat modrá |
okres Zvolen |
VW Golf biela |
okres Žiar nad Hronom |
Škoda Fabia biela |
R1, R2 KDI DO/okres BB,ZV,ZH,ZC/ |
Audi A4 modrá, Škoda Superb modrá |
Žilinský kraj |
13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo |
Kia Ceed sivá |
okres Liptovský Mikuláš |
VW Golf sivá |
okres Martin, Turčianske Teplice |
SEAT Leon sivá, VW Golf modrá, VW Passat modrá |
okres Žilina, Bytča |
Audi A4 modrá, Škoda Superb čierna, Škoda Superb čierna, VW Golf čierna, VW Golf modrá |
Prešovský kraj |
23 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 kombi čierna, VW Passat sedan čierna, Škoda Superb strieborna |
okres Bardejov |
Škoda Fabia biela |
okres Kežmarok |
VW Golf modrá |
okres Prešov |
Škoda Superb čierna, VW Golf modrá |
okres Poprad |
Hyundai i30 |
okres Stará Ľubovňa |
VW Golf čierna |
okres Svidník |
VW Golf modrá |
Košický kraj |
18 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Košice – okolie |
Škoda Superb čierna, VW Passat červená |
okres Košice |
VW Golf Variant čierna |
okres Michalovce, Sobrance |
VW Golf sivá |
okres Spišská Nová Ves |
VW Golf sivá |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie |
SEAT Leon sivá |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku