06.02.2019

Bratislava: V Petržalke pribudne nová električka aj oázy zelene

6. februára – Plánovaná výstavba v Petržalke bude zelená. Pozdĺž novej električkovej trate môžu pribudnúť budovy so zelenými strechami či fasádam.

      Petržalčania môžu dostať občiansku vybavenosť, ktorú doposiaľ nikdy nemali. V relácii Hlavné mesto na TABLET.TV to uviedla hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad. Je presvedčená, že urbanistická štúdia Centrálna rozvojová os Petržalky je významným pokrokom v plánovaní rozvoja hlavného mesta. „Z Centrálnej osi Petržalky sa nestane dopravný priestor, ale spoločenský. Električku vnímame ako mestotvorný a komunikatívny prostriedok, ktorý sem prinesie život,“ doplnil ju Bohumil Kováč, spracovateľ urbanistickej štúdie. O nevyhnutnosti predĺženia električkovej trate po Janíkov dvor hovorí aj odborník na dopravu František Brliť z bratislavského magistrátu. „Opodstatnenosť električkovej trate nikto nespochybňuje. Električka je využívaná, bude využívaná a patrí do tohto priestoru,“ uviedol. Pozdĺž novej električkovej trate v Petržalke sa neráta so žiadnou novou súbežnou komunikáciou, ktorá by do tohto priestoru priniesla novú osobnú dopravu. „Bude to línia novej električkovej trate s rešpektovaním súčasných komunikácií. Zastávky a prestupové miesta budú v blízkosti autobusových zastávok,“ priblížil Brliť.

      Zároveň dodal, že v rámci tejto etapy budovania električkovej trate sa so záchytnými parkoviskami neráta. Električka má podľa jeho mienky slúžiť najmä obyvateľom mestskej časti. „Potreba záchytných parkovísk tu nie je aktuálna. Takéto parkoviská skôr chápeme ako parkoviská pre ľudí mimo Bratislavy, ktorí sa chcú čo najbližšie dostať k MHD, a preto projekt električky so záchytnými parkoviskami nepočíta,“ dodal. „Otázka metra dnes nie je relevantná, a to do takej miery, že o nej nemá zmysel diskutovať. Vždy sme vedeli, že metro bolo politickým rozhodnutím. Dnes je nemožné v Bratislave postaviť metro. Samozrejme, pomohlo by, ale osobne si myslím, že dnes a ani niekoľko ďalších desaťročí téma metro nemá význam,“ uviedol Brliť.
      Podľa autora návrhu štúdie Centrálnej osi, profesora Kováča, je metro pre Bratislavu nemožné aj z hľadiska financovania. „Nielen výstavba, ale aj jeho údržba by bola pre Bratislavu neekonomická,“ povedal Kováč, prečo túto alternatívu dopravy do štúdie nezapracoval. „V Bratislave dominuje jednoznačná preferencia električiek, preto nie je vylúčené, že v budúcnosti sa dá električka vo frekventovanom centre mesta do zeme,“ dodal.
      „K električke na novej trati by sa obyvatelia mali dostať pešími a cyklistickými ťahmi. Lemovať ich budú zelené aleje a parky,“ uviedla na TABLET.TV Konrad. Podľa bratislavskej hlavnej architektky dnes chýba obyvateľom Petržalky aj občianska vybavenosť, ktorú by mali v dosahu. „Z nových zastávok električky sa stanú malé petržalské centrá, ktoré budú integrované s autobusovou dopravou a obyvatelia si cestou na električku budú môcť niečo vybaviť, nakúpiť si, stretnúť sa s priateľmi či dať si kávu. Bude tu všetko, čo má mesto na druhej strane Dunaja obyvateľom ponúknuť,“ opísala.
      Autor urbanistickej štúdie Kováč sa domnieva, že realizácia električkovej trate v Petržalke priláka viac ľudí a prinesie aj zvýšené požiadavky na kultúrno-spoločenské aktivity. „Absolútnou prioritou má byť lineárny krajinný priestor pozdĺž Chorvátskeho ramena s promenádami a cyklotrasami,“ uviedol v súvislosti s obavami obyvateľov bratislavskej mestskej časti Petržalka, že prídu o zeleň. „Výstavba bude zelená. Ak tam niečo príde, musia byť zelené strechy, zelené fasády a stavby budú ekologické s využitím alternatívnych zdrojov energie,“ ubezpečila Konrad.
      Kováč zdôraznil, že práve zeleň je základom urbanistickej koncepcie. Jej cieľom je tiež preukázať, kde sa nachádzajú nezastavateľné časti územia. „Ide o plochy, ktoré majú prioritne a výhradne slúžiť pre zeleň,“ povedal.
      V tejto súvislosti tiež upozornil na potrebu zmeny územného plánu mesta. Urbanistická štúdia má byť podľa jeho slov podkladom pre jeho prehodnotenie. „Územný plán má parametre ešte z roku 2007, keď ešte mesto počítalo s metrom a štvorprúdovkou v Petržalke,“ odôvodnil potrebu prehodnotenia.
      Podľa hlavnej architektky Konrad je prirodzené, že sa Petržalčania o zeleň obávajú. Pripomenula, že obyvatelia majú možnosť vyjadriť svoj názor a štúdiu môžu pripomienkovať. Verejné stretnutie s obyvateľmi sa uskutoční v stredu 6. februára v sále Domu kultúry Zrkadlový Háj v Petržalke od 17:00, kde tak môžu urobiť.

Hliadky dopravnej polície na 06.02.2019

Úsek

Typ a farba vozidla

Bratislavský kraj

24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície

D1

Škoda Superb hnedá, Audi modrá

D2

Superb strieborná

okres Senec

Škoda Fabia modrá

okres MA

VW Golf červená

okres PK

VW Golf biela

BA – mesto

VW Golf modrá

BA – mesto

SEAT Leon sivá

BA – mesto

Škoda Fabia biela

okres MA, PK, SC

VW Golf modrá

Trnavský kraj

11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1

Audi A4 strieborná, Škoda Superb strieborná

okres Dunajská Streda

Škoda Fabia modrá

okres Galanta

VW Golf biela

okres Skalica

Kia Ceed hnedá

okres Trnava

Škoda Supeb čierna

TT kraj

VW Passat čierna

Trenčiansky kraj

15 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1

Audi A4 strieborná

okres Bánovce nad Bebravou

VW Golf čierna

okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava

VW Golf čierna

okres Prievidza

Škoda Superb tmavohnedá

okres Považská Bystrica a Púchov

Škoda Fabia modrá

okres Trenčín a Ilava

Škoda Fabia modrá

Nitriansky kraj

18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície

okres Nitra a Zlaté Moravce

Kia Ceed hnedá, SEAT Leon strieborná

okres Nové Zámky

Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá

okres Levice

VW Golf čierna, VW Golf sivá

okres Komárno

Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá

okres Topoľčany

Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna

okres Šaľa

Škoda Fabia modrá

Banskobystrický kraj

18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 13 neoznačených hliadok polície

okres Banská Bystrica

VW Golf biela, VW Golf sivá

okres Brezno

Kia cee´d biela

okres Lučenec

Škoda Fabia biela

okres Revúca

VW Golf čierna

okres Rimavská Sobota

SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela

okres Veľký Krtíš

Kia cee´d biela, VW Passat modrá

okres Zvolen

VW Golf biela

okres Žiar nad Hronom

Škoda Fabia biela

R1, R2 KDI DO/okres BB,ZV,ZH,ZC/

Audi A4 modrá, Škoda Superb modrá

Žilinský kraj

13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície

okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo

Kia Ceed sivá

okres Liptovský Mikuláš

VW Golf sivá

okres Martin, Turčianske Teplice

SEAT Leon sivá, VW Golf modrá, VW Passat modrá

okres Žilina, Bytča

Audi A4 modrá, Škoda Superb čierna, Škoda Superb čierna, VW Golf  čierna, VW Golf modrá

Prešovský kraj

23 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1

Audi A4 kombi čierna, VW Passat sedan čierna, Škoda Superb strieborna

okres Bardejov

Škoda Fabia biela

okres Kežmarok

VW Golf modrá

okres Prešov

Škoda Superb čierna, VW Golf modrá

okres Poprad

Hyundai i30

okres Stará Ľubovňa

VW Golf čierna

okres Svidník

VW Golf modrá

Košický kraj

18 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície

okres Košice – okolie

Škoda Superb čierna, VW Passat červená

okres Košice

VW Golf Variant čierna

okres Michalovce, Sobrance

VW Golf sivá 

okres Spišská Nová Ves

VW Golf sivá 

D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie

SEAT Leon sivá

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TASR, minv.sk

Komentáre k článku