03.11.2018

Pre výstavbu D4 a R7 sa vraj bez povolení ťažia tony štrku

3. novembra – Na piatkovej tlačovej konferencii na to upozornili zástupcovia občianskeho združenia (OZ) Triblavina.

Uviedli, že pre výstavbu bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa zo zemníkov v Moste pri Bratislave a Tomášove v okrese Senec ťažia bez vyňatia z pôdneho fondu a bez povolenia banského úradu tony štrku. V pondelok (5. 11.) preto chcú podať na prokuratúru a políciu trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

      Aktivisti uviedli, že dostali od obyvateľov Mosta pri Bratislave podnet, v ktorom upozorňujú na ťažbu v zemníkoch. „My sme to preverili a zistili sme, že dochádza ku krádeži materiálu. Podľa banského zákona všetko nerastné bohatstvo patrí štátu. Toto nerastné bohatstvo v Moste pri Bratislave sa ťaží bez povolení banského úradu. Ten napísal, že nevydal povolenie na ťažbu,“ povedal Milan Grožaj z OZ Triblavina. Legálne by to podľa neho bolo jedine v prípade, ak by sa to týkalo verejnoprospešnej stavby, muselo by to byť však uvedené v stavebnom povolení. „Keďže v stavebnom povolení nie je ani jedna z týchto parciel uvedená a nie je tam ani jeden tento objekt, myslíme si veľmi dôvodne, že na toto treba banské povolenie,“ podotkol Grožaj. Stavebník D4 a R7 podľa neho len z tohto jedného katastra vyťažil 1,2 milióna kubických metrov štrkopiesku a nezaplatil poplatky a ani DPH.
      Aktivisti tvrdia, že podobná ťažba je pripravovaná aj v ďalších 16 zemníkoch v okolí Bratislavy. Rozhodli sa preto podať trestné oznámenie a podnet na Európsku investičnú banku. „Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 sa stavia za veľmi zvláštnych podmienok. Je tam niekoľko pochybení,“ podotklo OZ Triblavina.
      Konzorcium, ktoré bratislavský obchvat stavia, čelí taktiež podozreniu, že sa na úsek stavby vyváža kontaminovaná zemina. Stavebník nedávno uviedol, že materiál používaný na stavbu bratislavského obchvatu disponuje platnými certifikátmi kvality zohľadňujúcimi všetky príslušné normy jeho použitia. Materiál, ktorý sa dováža na výstavbu bratislavského obchvatu, je podľa konzorcia zazmluvnený od viacerých subdodávateľov. „Prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Až po splnení týchto prísnych kritérií je možné spomínaný materiál na stavbu použiť,“ deklaruje stavebník.
      Ministerstvo dopravy v piatok uviedlo, že za samotnú výstavbu je plne zodpovedný koncesionár a v prípade, ak sa potvrdia akékoľvek podozrenia z nezákonného konania koncesionára, je plne v právomoci príslušných orgánov vyvodiť zodpovednosť a príslušné orgány už v tejto veci konajú. „Aj v tejto súvislosti je jasné, že piatkové vyjadrenie predstaviteľov OZ Triblavina nemá reálne, ale politicky motivované pozadie, keď si jednotliví kandidáti a členovia OZ Triblavina robia kampaň pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami,“ uviedol rezort. Členovia združenia tak podľa ministerstva iba nadväzujú na svoju aktivitu v minulosti, keď sa brzdením výstavby obchvatu snažili zviditeľniť v médiách.

Hliadky dopravnej polície na 03.11.2018

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície
D1 Audi A4 modrá, Škoda Superb modrá
D2 Škoda Superb strieborná
okres Malacky VW Golf červená
okres Pezinok VW Golf biela
okres Senec Škoda Fabia modrá
BA – mesto Škoda Fabia biela
BA – mesto VW Golf modrá
BA – mesto SEAT Leon sivá
okres MA, PK, SC VW Golf modrá
Trnavský kraj 9 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Audi A4 strieborná, Škoda Superb sivá
okres Galanta VW Passat čierna
okres Skalica Kia cee´d hnedá,
okres Trnava Škoda Superb čierna, VW Golf sivá
Trenčiansky kraj 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície
Diaľnica D1 Audi A4 strieborná
okres Partizánske VW Golf modrá
okres Považská Bystrica a Púchov Škoda Fabia modrá
okres Trenčín a Ilava Škoda Fabia modrá
Nitriansky kraj 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce Kia cee´d hnedá, SEAT Leon strieborná
okres Nové Zámky Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá
okres Levice VW Golf čierna, Škoda Superb sivá
okres Komárno Škoda Fabia modrá, Škoda Octavia strieborná
okres Topoľčany Škoda Fabia sivá, Škoda Superb sivá
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 14 neoznačených hliadok polície
okres Banská Bystrica VW Golf biela, VW Golf sivá, VW Passat čierna, VW Passat modrá
okres Brezno Kia cee´d biela
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Revúca VW Golf čierna
okres Rimavská Sobota SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela
okres Veľký Krtíš Kia cee´d biela
okres Zvolen VW Golf biela
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Audi A4 modrá, Škoda Superb modrá
Žilinský kraj 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia biela
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok Audi A4 modrá, VW Golf sivá
okres Martin, Turčianske Teplice VW Golf tmavomodrá, VW Passat tmavomodrá
okres Žilina, Bytča Škoda Superb čierna, Škoda Superb čierna, VW Golf modrá
Prešovský kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Audi A4 kombi čierna, Škoda Superb strieborná, VW Passat čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Prešov Škoda Fabia modrá, Škoda Superb čierna
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj Neuviedol informácie
okres Michalovce VW Passat červená
okres Košice VW Golf Variant čierna
okres Košice-okolie Škoda Fábia sivá 
okres Michalovce, Sobrance VW Golf sivá 
okres Spišská Nová Ves VW Golf sivá
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie Seat Leon sivá, Škoda Superb strieborná

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.

Komentáre k článku