Organizácie UNAS a ÚAMK chcú rokovať s R. Ficom o problémoch autodopravcov
Autodopravcovia podľa UNAS a ÚAMK čelia vážnym problémom, chcú o nich hovoriť s premiérom.
Nepriaznivé legislatívne podmienky pre autodopravcov, vysoká spotrebná daň na pohonné látky aj cestná daň, výška pokút za mýtne priestupky, neprimeraný nárast sadzieb povinného zákonného poistenia či tragický vývoj dopravnej nehodovosti. Tieto a ďalšie problémy chce v otvorenom dialógu s premiérom Robertom Ficom (Smer-SD) riešiť Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a Ústredný automotoklub (ÚAMK) Slovenskej republiky.
Ich zástupcovia sa na predsedu vlády obrátia otvoreným listom a zoznam otázok na rokovanie predložia aj Ministerstvu dopravy a výstavby (MDV) SR. Zástupcovia oboch organizácií o tom informovali na štvrtkovej tlačovej konferencii v Bratislave.
"Vážna situácia v doprave pretrváva už niekoľko rokov a je len otázka času, kedy sa stane skutočne pálčivým celospoločenským problémom," vyhlásil člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala.
Vo veľkej miere na to podľa neho vplýva konkurencia z okolitých štátov Európskej únie (EÚ), mnoho slovenských autodopravcov musí preto svoje podnikanie ukončiť a hľadať si prácu v zahraničí. Neriešením situácie štát prichádza o veľké finančné zdroje, tvrdí zástupca UNAS.
"Je okrem iného potrebné zamerať sa na neprimerané zvyšovanie sadzieb povinného zákonného poistenia, sťažujúce legislatívne podmienky aj na vysokú spotrebnú daň na pohonné látky. V niektorých štátoch EÚ, napríklad v Poľsku, majú autodopravcovia dotované pohonné látky a ďalšie výhody. My sa však musíme vysporiadať aj s neexistenciou prípadných úľav na pokutách, s platením mýta na diaľniciach, vysokými cestnými daňami a zlým stavom ciest, čo má za následok tragický vývoj v oblasti dopravnej nehodovosti," dodal Skala. ÚAMK v tejto súvislosti uvádza, že počet obetí medziročne narástol o viac ako 5 percent, pričom ku koncu novembra ich bolo 226.
"Priamy dialóg s predsedom vlády žiadame preto, lebo naše už niekoľkoročné úsilie o efektívnu komunikáciu na príslušných štátnych inštitúciách neprinieslo potrebné výsledky. Ide nielen o zlepšenie podmienok pre autodopravcov, ale aj o prehodnotenie stavu motoristického hnutia na Slovensku," povedal prezident ÚAMK Juraj Smrečan, ktorý cíti absenciu kvalitnej dopravnej výchovy ako povinného vyučovacieho predmetu, ako aj nedostatky v súčasnom zákone o športe.
Okrem uvedených problémov žiadajú obe organizácie aj prijatie nového zákona, ktorý by 80 percent výberu mýta vrátil do rozvoja infraštruktúry, konkrétne do výstavby diaľnic, podobne ako v iných krajinách EÚ. V plnom rozsahu podporili iniciatívu Stredné Slovensko, ktorá vznikla začiatkom tohto roka. Jej hlavným cieľom je vyvinúť tlak na vládu, ministerstvo dopravy a vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby sa dobudovala moderná cestná sieť a severojužné prepojenie Slovenska.
"Nevieme, z akých údajov UNAS vychádza. Podľa dostupných údajov z ministerstva vnútra klesol počet usmrtených osôb medzi rokmi 2015 a 2016 z 276 na 242," reaguje Odbor komunikácie MDV SR.
Podľa jeho informácií boli už v minulosti aj po dohode s UNAS znížené pokuty za priestupky v oblasti mýta, a takisto už dnes sú všetky zisky z mýta príjmom NDS. "Tá ich používa na rozvoj dopravnej infraštruktúry tak, ako to požadujú dopravcovia. Navyše už na tejto schôdzi sa bude v NRSR schvaľovať zmena zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, kde sa zavedie aj zodpovednosť nakladajúcej organizácie za prípadné preťaženie kamióna," uvádza rezort dopravy a dodáva, že pravidelne rokuje so všetkými zástupcami dopravcov, preto nerozumie tejto iniciatíve.
Hliadky dopravnej polície na 01.12.2017
okres Galanta | VW Passat čierna |
TT kraj | VW Passat čierna |
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku