Bude viac staníc STK? Netešte sa, porušíme ďalšie nariadenie EÚ
24. mája – Ministerstvo dopravy chce viac STK-čiek, ani tie doterajšie nie sú vyťažené.
Novela zákona z dielne ministerstva dopravy, ktorá má liberalizovať sieť staníc technickej kontroly (STK), môže podľa Národnej asociácie STK (NA STK) porušiť pravidlá Európskej únie. Nedávna konferencia Skúšanie, schvaľovanie a kontroly vozidiel na Slovensku a v EÚ konaná v Bratislave priniesla viac otázok, ako riešení.
Ministerstvo dopravy chce viac staníc technickej kontroly. Kto ich však bude mať pod kontrolou?. Zámer liberalizovať sieť staníc technickej kontroly predstavilo ministerstvo dopravy v novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Tá má umožniť, že stanicu emisnej či technickej kontroly si bude môcť založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky.
Po novom by tak už ministerstvo dopravy nemalo limitovať počet týchto staníc, tak ako to je doteraz. V súčasnosti počet staníc technickej kontroly určuje rezort na každý okres. Od takejto zmeny si ministerstvo sľubuje zvýšenie počtu týchto staníc a odstránenie dlhých čakacích lehôt na kontroly. Samotný vyšší počet staníc technický stav áut na našich cestách nezvýši. Argumenty o tom, že na kontrolu treba čakať niekedy aj mesiac a viac sú síce pravdivé, ale zväčša to platí lokálne. Podľa názoru odborníkov by pomohli dlhšie otváracie doby existujúcich STK
Podľa asociácie novela o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách nerešpektuje platnú smernicu EÚ, ktorá hovorí práve o regulácii trhu staníc STK. „Ide tu o paralelný proces zavádzania dvoch rôznych noviel toho istého zákona do praxe. Ministerstvo presadzuje liberalizáciu, no zároveň však Slovensko musí prijať európsku smernicu, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou cestnej premávky, kde má veľký vplyv práve sieť staníc STK,“ tvrdí asociácia vo svojom stanovisku.
Už teraz je podľa nej jasné, že Slovensko nerešpektovalo povinnosť prevziať túto smernicu do národnej legislatívy, keďže termín vypršal 20. mája 2017.
„V niektorých členských štátoch vykonáva technické prehliadky veľký počet súkromných staníc technickej kontroly,“ cituje asociácia text smernice. Aby sa mohla zaistiť vysoká kvalita kontroly, smernica podľa asociácie určuje členským štátom vypracovať systém zabezpečenia kvality, ktorý by zahŕňal procesy udeľovania oprávnenia dozoru a aj odobratia, pozastavenia alebo zrušenia oprávnenia na vykonávanie kontroly technického stavu.
Smernica tak podľa asociácie cieli na znižovanie nehodovosti, ale nehovorí o liberalizácii trhu staníc STK. Národná asociácia staníc technickej kontroly preto spolu so Zväzom automobilového priemyslu, Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov a Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou poslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom ho žiadajú o prehodnotenie legislatívneho konania v prípade tejto novely.
„V rámci medzirezortného pripomienkového konania neboli akceptované pripomienky odborných inštitúcií a ministerstvo dopravy napriek zásadným rozporom s viacerými subjektmi predkladá novelu zákona na rokovanie vlády. Prirodzene preto vystríhame pred hroziacimi rizikami a na problém upozorňujeme na najvyššej možnej úrovni,“ odôvodnil tajomník NA STK Peter Hulman.
Podľa asociácie pritom novela o liberalizácii trhu staníc STK nereflektuje na zahraničné skúsenosti z okolitých štátov ako sú Česko či Poľsko. „V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu,“ pripomenul Hulman.
Asociácia preto navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť staníc rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním štátneho dozoru. „Optimalizovať počet staníc na mieru reálnym potrebám trhu je pozitívnou myšlienkou a asociácia sa jej nebráni. Urobme to ale až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržiavať predpísané štandardy,“ dodal Hulman.
Hliadky dopravnej polície na 24.05.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku