Nič nebude, ako bolo predtým – autá robiť vieme, na rade sú autonómne
29. marca – Ak vám šoférovanie robí radosť, netešte sa. Vodiči budú zvláštnosť, prednosť dostanú autá bez šoféra.
Najnespoľahlivejší element v aute – vodič, dostane červenú. Úradníci sa rozhodli, že automobilová doprava bude bez nich. Teda bez nás. Už sme v tom až po uši, lebo projektu testovacej diaľnice D2 pre prepojené autá dala zelenú aj ČR. Budeme spolupracovať na prípravnej fáze cezhraničnej testovacej dráhy pre autonómne a prepojené vozidlá. Dohodli sa na tom podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini s českým ministrom dopravy Danom Ťokom na stretnutí v Prahe.
Pellegrini uviedol, že automobilový priemysel stojí na prahu obrovskej zmeny a v najbližších rokoch už nebude jeho produktom len samotné auto, ale samotná mobilita. Čoraz viac z ceny auta zaberú technológie. „Krajine, ktorá sa nebude pozerať do budúcnosti, sa môže ľahko stať, že v budúcnosti jej súčasťou nebude,” povedal.
Český minister dopravy zdôraznil, že Slovensko a Česko vyprodukujú ročne spolu viac automobilov ako Francúzsko. Automobilové veľmoci musia byť lídrami aj v inováciách, medzi ktoré patrí aj technológia autonómnych a prepojených vozidiel. ČR pripravuje stavbu uzavretého okruhu pre takéto vozidlá a zároveň uvažuje o mestskom testovacom okruhu.
Pellegriniho iniciatívu vybudovať cezhraničnú dráhu, kde vozidlá musia zmeniť sieť, považuje za unikátnu v Európe a je presvedčený, že ak sa takéto testovanie neurobí medzi našimi krajinami, vznikne niekde inde. Ťok upozornil aj na problém ČR, ktorým je nedostatok vodičov kamiónov. Prepojené kamióny by tento problém mohli vyriešiť. Budúcnosťou by bolo, že jeden vodič by mohol odviezť niekoľko navzájom digitálne prepojených kamiónov naraz.
Práce na prípravnej fáze projektu by sa mohli začať v najbližších týždňoch. Príprava testovacích dráh v SR by mala prebiehať v tomto roku a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa mali uskutočniť testy.
EÚ musí mať ambíciu vyrábať najkvalitnejšie autá v Európe
Uviedol to podpredseda Európskej komisie (EK) pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič. „Musíme si uvedomiť, že to, čo vyrábame dnes, nám o päť či desať rokov nemusí stačiť a musíme naskočiť na nový trh. Pred niekoľkými mesiacmi som počul termín, že európsky automobilový priemysel mal svoj Tesla moment. To znamená, že európske automobilky si jednoducho uvedomili, aká je tendencia a čo hlavne mladí ľudia očakávajú. Teda čisté autá a elektrický alebo vodíkový pohon. Je tiež veľký záujem o systém autonómneho riadenia,“ priblížil Šefčovič.
V budúcnosti podľa neho pri určovaní ceny automobilu nebude dominantný hardvér. „Dnes 90 % ceny auta tvorí hardvér. To je to, čo na Slovensku vieme vyrábať a čo vieme tak skvele dať dokopy a predstaviť ako nové auto. O pár rokov však až 50 % jeho hodnoty bude tvoriť softvér, ktorý bude veľmi dôležitý pre to, ako bude auto fungovať a ako bude zapojené do celého systému modernej dopravy, ktorý sa teraz vyvíja a mení,“ objasnil podpredseda EK.
Dodal, že primátori svetových metropol sa čoraz jednoznačnejšie vyjadrujú za zákaz vstupu áut s vysokými emisiami do miest. Tento tlak zo strany samospráv na novú mobilitu bude podľa neho veľmi silný hlavne pre to, že ľudia čoraz výraznejšie protestujú proti znečisteniu ovzdušia. „Počas tohtoročnej zimy sme mali prvýkrát viacero európskych miest, kde bola situácia horšia, ako majú mestá v Indii a Číne,“ povedal Šefčovič podľa ktorého ročne zomiera v Európe vyše 400 000 ľudí predčasne v dôsledku zvýšeného znečistenia ovzdušia.
Podľa neho by EÚ mala deklarovať, že má ambíciu byť prvou veľkou ekonomikou, ktorá vybuduje infraštruktúru pre autonómne vozidlá. Považuje preto za veľmi dôležité, že Slovensko sa pridalo k jej testovaniu. „Diaľnica medzi Brnom a Bratislavou sa bude využívať aj ako testovacia dráha pre tieto nové technológie,“ konkretizoval Šefčovič, podľa ktorého je nutné v tomto smere pripraviť potrebné podmienky. „Treba vydať nový zákon o cestnej premávke a vyhlášky, zabezpečiť špeciálnu prácu dopravnej polície v tomto úseku, či silnejšie pokrytie internetom,“ načrtol.
EK chce podľa jeho slov finančne podporiť urýchlené vytváranie infraštruktúry pre alternatívne pohony aj v ďalších bodoch. „Znamená to elektrické nabíjačky, vodíkové čerpadlá, či stanice na stlačený plyn a skvapalnený plyn pre lode,“ načrtol s tým, že vybudovanie takejto infraštruktúry pri zameraní sa na transeurópske magistrály by stálo okolo 1,5 miliardy eur. „Nezdá sa mi, že je to suma, ktorú by sme nevedeli nájsť v našom rozpočte,“ poznamenal podpredseda EK.
Komentár redakcie: Nespresnil však, či mal na mysli rozpočet celej EÚ, alebo slovenský. V tom druhom prípade by verejná správa nemala dostať nič, alebo by o toľko menej mala dostať vláda, teda nulu. Lebo to sú sumy, ktoré približne majú zo štátneho rozpočtu teraz. Alebo to zaplatíme zase všetci z vreciek daňových poplatníkov? Patríme ku krajinám s takmer najvyššou a rastúcou efektivitou práce a stále najnižšími platmi. Pán podpredseda Európskej komisie by mohol skúsiť pouvažovať, ako okrem autonómnych vozidiel vyriešiť aj tento vôbec nie autonómny problém, ktorý najviac trápi Slovákov v súčasnosti...
Hliadky dopravnej polície na 29.03.02.2017
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku