Vláda SR chce mať z D2 testovaciu dráhu pre autonómne vozidlá. Aké sú riziká?
Vláda SR v zastúpení svojho podpredsedu pre investície a IT chce v krátkom čase vytvoriť z D2 vhodné miesto na testovanie áut.
Slovensko sa chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut. Prvá má byť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom.
Ako uviedol podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD), Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Na stretnutí na najvyššej úrovni sa dnes v Bratislave zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.
„Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si svoje informácie,“ opísal Pellegrini na brífingu po stretnutí.
Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Dnešná diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.
„Ide o súťaž medzi krajinami. Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom,“ zdôraznil vicepremiér.
Vzhľadom na geografickú polohu SR môže podľa neho vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Podpredseda vlády upozornil, že účasť v takýchto aktivitách je pre krajiny dobrovoľná.
Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia (EK). Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal na to, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty. „Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku,“ povedal.
EK preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut. „Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut,“ priblížil Šefčovič.
Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami. Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.
Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky. „Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur,“ konštatoval Pellegrini.
Avizoval, že príprava testovacích dráh by mala prebiehať tento rok a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa malo testovanie realizovať. V opačnom prípade môže podľa neho Slovensko predbehnúť iná krajina.
_______________________________________________________________________________
Podkapotou.sk komentuje: Pre autonómne auto zbytočné, pre prepojené možno nie
Čo takýto projekt znamená pre obyvateľov Slovenska? V podstate nič výnimočné. Tí, ktorí diaľnicu D2 a neskôr i prípadné ďalšie pričlenené komunikácie budú používť sa v teoretickej rovine môžu stretnúť s automobilom, ktorý nebude šoférovať vodič, ale systém automobilu, báť sa o svoj život nemusia viac než bežne.
Úprimne však niečo také môže nastať aj dnes, pretože súčasné moderné automobily od Mercedesu, BMW, Tesly a ďalších už bez problémov dokážu jazdiť autonómne. Sám som na D2 prešiel úsek od Lafranconiho mostu k výjazdu na Malacky bez zásahu do jazdy, iba s rukou voľne položenou na volante a očami nastraženými pre prípad núdze. Očakávať od tejto „dráhy“ že sa po nej budú premávať autonómne autá hore dolu a že sa budú spolupodieľať na kolíznych situáciách je naivné. A nie pre pokročilosť súčasných systémov, či zaujímavosť pre vodičov iných áut (ktorí aj zabudnú šoférovať), ale preto, lebo stretnúť autonómne auto bude aj po spustení tohto projektu raritné.
Dôvodom je jednak fakt, že dnes už pre autonómne autá nie je zaujímavé vytvárať testovacie úseky ako si myslí Európska komisia, ale otvárať všetky cestné komunikácie pre testovanie autonómnych áut v danej lokalite, či v danom štáte. A to pritom nielen pre autonómne autá s dozorom vodiča, ale autonómne autá bez posádok kontrolované operátorom na diaľku (tak ako to pripravuje Kalifornia v USA).
Projekt však môže byť malým, zaujímavým a spúšťacím argumentom pre automobilky vyrábajúce autá na Slovensku. Keďže každá automobilka dnes autonómne autá testuje, testovanie v reálnej premávke by nemuselo prebiehať len v domácich závodoch (napr. v Nemecku) ale aj tu. Tisícky pracovných miest to neprinesie, ale význam to mať môže.
Pre celý projekt však bude kľúčové, aby nebol len pekným PR súčasnej vládnej garnitúry a menovite pánov Pellegriniho a Šefčoviča, ale aby bol začiatkom podpory vývojovej činnosti aj v tejto oblasti. Okrem D2 by sa k tomu mali celkom pochopiteľne pripájať aj ďalšie úseky ciest.
Mnohí z nás by ale radšej videli výrazne vyššie investičné vstupy do súčasných vedeckých inštitúcií, pretože podpora výskumu touto formou je pozitívna, ale mala by byť len malou časťou obrovského podporného balíka.
Hlavný význam takéhoto projektu ale vidíme skôr v testovaní prepojených automobilov. Menej mediálne zaujímavá časť projektu je presne to, čo môže byť pre Slovensko kľúčové. Vybudovať infraštruktúru aj pozdĺž jednej diaľnice a prípadne následne ďalších cestných ťahov by mohlo byť osožné nielen pre výskum, ale časom aj pre obyvateľstvo. Prepojené autá totiž k svojmu fungovaniu potrebujú napríklad internetové pripojenie 5G, ktoré sa ešte len chystá. Obrovské dátové toky áut komunikujúcich s dátovou centrálou a sprostredkovane, či dokonca na priamo s ďalšími autami vyžadujú silné a stabilné pripojenie na sieť. To dnes nemáte prakticky pri žiadnom diaľničnom ťahu, D2 nevynímajúc.
Čo sú to prepojené a autonómne autá?
Obe označenia spolu úzko súvisia, každé však označuje niečo iné.
Autonómne autá sú autá so schopnosťou triediť a vyhodnocovať dáta prijímané zo senzorov rozmiestnených naprieč karosériou vozidla a na ich základe ovládať automobil. Cieľom vývoja autonómnych vozidiel je odbremeniť človeka od čoraz náročnejšieho šoférovania a zvýšiť bezpečnosť na cestách. Osamotené autonómne auto však z celkom pochopiteľných hardvérových obmedzení nedokáže prekročiť určitú hranicu kvality a bezpečnosti jazdy tak, ako pre „hardvérové“ obmedzenia nemôže túto hranicu prekročiť človek (pretože nedovidí za zákrutu a nedokáže stopercentne predvídať správanie iných vodičov). To dokáže jedine prepojené vozidlo.
Prepojené vozidlo komunikuje s dátovou centrálou a sprostredkovane alebo priamo s ďalšími prepojenými vozidlami na ceste. Výmena údajov medzi automobilmi, no tiež medzi automobilmi a dopravným značením, či správcom cesty, zabezpečuje prekonanie lokálnych obmedzení spojených s obmedzením hardvéru samotného vozidla. Je to akoby auto mohlo vidieť do budúcnosti a zistiť, že za zákrutou je dopravná nehoda, obmedzenie, zúženie pruhov, presmerovanie pruhu, šmykľavý povrch, kolóna a urobiť opatrenia dávno predtým než by si nebezpečenstvo všimli senzory, či nebodaj vodič. V ideálnom prípade dokáže infraštruktúra komunikácie prepájať práve autá nachádzajúce sa lokálne na danej komunikácii bez účasti dátových centrál. Takže auto, ktoré kilometer pred vami zaznamená šmykľavý povrch cesty, informuje ako dátovú centrálu, tak autá v blízkosti. Výmena informácii môže prebiehať aj medzi semaformi a autami. Okamžitá komunikácia medzi vozidlami umožní zníženie rizík pri cestovaní na minimum a zvýšenie plynulosti a rýchlosti premávky do nepredstaviteľných úrovní (autá by mohli jazdiť násobne rýchlejšie).
Stručne a skrátka, dobrý nápad. Ale zatiaľ len a len nápad horlivo odprezentovaný v médiách. Obyvatelia sa nemusia báť. Transformery na D2 tak skoro jazdiť nebudú...
Zato sa ale tam aj inde dnes i zajtra vyskytnú zelení transformeri, tak pozor na predpisy, vážení!
Hliadky dopravnej polície na 22.03.02.2017
VW Passat čierna | |
Škoda Superb čierna | |
Seat Leon sivá | |
okres DS | |
Škoda Superb tmavohnedá | |
Superb sivá, Kia Ceed hnedá | |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku