2017-02-07 01:35:00
D1 Triblavina
D1 Triblavina Ilustračné foto

Zdravý rozum v NDS? Namiesto kolektorov rozšírenie Seneckej cesty?

NDS chce namiesto diaľničných kolektorov rozšíriť Seneckú cestu. Žeby megalomanstvo ustúpilo zdravému rozumu?

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce namiesto vybudovania súbežných kolektorov pri rekonštrukcií diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou rozšíriť Seneckú cestu I/61. Od hlavného mesta, Vajnôr až po Senec by mala mať až štyri pruhy. NDS pre TASR uviedla, že toto riešenie by malo zabezpečiť komfortnejšiu obsluhu priľahlého územia a nahradiť súbežné cesty popri diaľnici D1.

"Komplexnú investorskú prípravu rozšírenia Starej seneckej cesty si od nás listom vyžiadal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Požiadali sme Slovenskú správu ciest (SSC) o delimitáciu podkladov k uvedenej stavbe," povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. V skapacitnení diaľnice D1 v úseku Bratislava - Trnava sa podľa jej slov pokračuje ďalej v jednotlivých úsekoch, pričom križovatka Triblavina a Blatné sú vo výstavbe.

Pre stavbu križovatky Triblavina sa očakáva vydanie rozhodnutia ministerstva životného prostredia ako podklad pre zmenu stavby pred dokončením, v súvislosti so zmenou dopravného riešenia diaľnice na osempruh. "Pre ďalšie etapy rozšírenia D1, najmä v úseku Bratislava - Triblavina súvisiacom s výstavbou D4 sa zabezpečujú podklady pre stavebné konanie a prebieha majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov," podotkla Žgravčáková.

Za súbežné kolektory dlhodobo bojujú aktivisti z občianskeho združenia Triblavina. Tí trvajú na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu. Zástupca združenia a starosta bratislavských Vajnôr Ján Mrva sa obrátil na SSC, aby zistil, čo sa deje s projektovaním Seneckej cesty na štvorpruh. "Požiadal som ich, nech pokračujú v projektovaní, lebo región medzi Pezinkom, Sencom a Bratislavou má mať 200.000 obyvateľov a "uživí" sa tu komunikácia štvorprúdová Senecká, diaľnica s kolektormi a štvorprúdový obchvat Modry, Pezinka a Grobov. Tieto všetky komunikácie by tam mali byť," povedal pre TASR starosta. Rozšírenie Seneckej cesty podľa neho nemá byť náhradou kolektorov. Starosta Bernolákova Richard Červienka si však myslí, že pre obyvateľov obce je výhodnejšie mať rozšírenú Seneckú cestu ako kolektory pri diaľnici. "Ja to vítam. Keď sú takéto možnosti na stole, vyberám si starú seneckú cestu," povedal pre TASR.

Odborná pracovná skupina v oblasti dopravného plánovania a inžinierstva odporučila minulý rok ministerstvu dopravy, aby mala diaľnica D1 v budúcnosti od križovatky D4/D1 po križovatku Blatné štyri pruhy v každom smere a plnohodnotný odstavný pruh a aby od Blatného po Trnavu pokračovala v trojpruhovom usporiadaní s plnohodnotným odstavným pruhom. "Toto riešenie považujeme z dopravných aj ekonomických dôvodov za efektívne a opodstatnené," povedal pre TASR rezort dopravy.

Odborná skupina pokladá pôvodnú koncepciu šesťpruhu s kolektormi po celej dĺžke z dopravno-inžinierskych aj z ekonomických dôvodov za neefektívnu, nehospodárnu a neopodstatnenú.

________________________________________________________________________________

Podkapotou komentuje:

Mať osempruhovú D1, k tomu kolektory po oboch stranách, štvorprúdovú Seneckú cestu a štvorprúdový obchvat Pezinku, Grobov a Modry by bolo fajn a možno raz jedného dňa, keď...

Senecká cesta potrebuje štyri pruhy už dávno. Rozumné napojenie Ivanky pri Dunaji na štvorpruhovú Seneckú cestu tiež. Osempruhová D1 sa dozaista tiež uživí a uživil by sa aj obchvat Pezinka, Modry a Grobov, to je vidieť každé pracovné ráno a každé pracovné poobedie.

Otázka ktoré riešenia a koľko z nich je lepších ako len osempruhová D1 má svoju odpoveď – všetky riešenia, ktoré zo Zlatých pieskov neurobia lievik, ale vodičom dajú alternatívu. Z môjho pohľadu je nepochopiteľné prečo chudobný štát ako Slovensko (prečo je chudobný nemusíme rozoberať...) najprv pretláča to najdrahšie možné riešenie – budovanie diaľničných úsekov a rýchlostných ciest, namiesto toho, aby najprv budoval viacprúdové cesty a obchvaty obcí, a tým výrazne pomohol obyvateľom i tranzitu s  nižšími nákladmi a až potom typickým pomalým tempom v často náročnom teréne budoval diaľnice a rýchlostné cesty. Prečo musíme plátať diery tými najdrahšími záplatami dávno potom ako to bolo treba? Prečo sa začínajú presadzovať obchvaty a viacpruhové úseky až teraz?

Senecká cesta potrebuje rozumný štvorpruh už dávno. Možno brať ako pozitívum, že sa v danej veci začalo konať aspoň teraz... Lebo pozitíva treba hľadať aj tam, kde nie sú. 

Na záver pripájame tabuľku s hliadkami na dnes. 

Hliadky dopravnej polície na 07.02.2017

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
D1 Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna
D2 VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza
okres Senec Škoda Fabia modrá
BA – mesto Škoda Fabia modrá
BA – mesto VW Golf tmavomodrá
BA – mesto SEAT Leon sivá
okres MA, PK, SC Škoda Fabia biela
Trnavský kraj 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Audi A4 strieborná, VW Passat čierna
okres Dunajská Streda Škoda Fabia modrá
okres Galanta VW Passat čierna
okres Trnava Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá
TT kraj VW Passat čierna
Trenčiansky kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Audi A4 strieborná
okres Bánovce nad Bebravou VW Golf čierna
okres Partizánske VW Golf modrá
okres Považská Bystrica a Púchov Škoda Fabia modrá
okres Prievidza Škoda Superb tmavohnedá
okres Trenčín a Ilava Škoda Fabia modrá
Nitriansky kraj 24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce SEAT Leon strieborná, Škoda Superb sivá
okres Nové Zámky Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá
okres Levice Škoda Superb sivá, VW Golf čierna
okres Komárno Škoda Fabia modrá, Škoda Octavia strieborná
okres Topoľčany Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
okres Banská Bystrica VW Golf sivá, VW Passat čierna, VW Passat modrá
okres Brezno Kia cee´d biela
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Revúca VW Golf čierna
okres Rimavská Sobota SEAT Leon sivá
okres Veľký Krtíš Kia cee´d biela
okres Zvolen VW Golf biela
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Škoda Superb čierna
Žilinský kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okresy Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia modrá
okresy Čadca, Kysucké Nové Mesto Škoda Fabia modrá, VW Golf čierna
okresy Martin, Turčianske Teplice SEAT Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá
okresy Žilina, Bytča 2 x Škoda Superb čierna, VW Golf modrá
Prešovský kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Škoda Superb kombi čierna, Škoda Superb sedan čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Humenné Škoda Fabia sivá
okres Prešov Škoda Superb sedan čierna, Škoda Fabia kombi modrá
okres Poprad Škoda Superb kombi sivá
okres Stará Ľubovňa VW Golf čierna
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície
okres Spišská Nová Ves Škoda Superb čierna, VW Passat červená
okres Košice VW Golf Variant čierna
okres Košice - okolie Škoda Fábia sivá
okres Michalovce, Sobrance VW Golf sivá 
okres Trebišov Škoda Fabia biela

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.

 
Ján Hargaš
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR

Komentáre k článku


Stream naživo