Alternatívne palivá sú priestor, kde by Slovensko chcelo pokročiť - fakt?
10. novembra – Uviedol to po stredajšom rokovaní vlády minister hospodárstva SR Peter Žiga.
Bolo to v súvislosti s materiálmi o alternatívnych palivách, ktoré odobril vládny kabinet. Napríklad počet nabíjacích staníc v SR by sa mal zvýšiť z dnešných 100 na 750. Možnosti štátnej podpory rozvoja alternatívnej dopravy v SR chce rezort predstaviť dnes, teda vo štvrtok 10. novembra.
„Zatiaľ máme tento sektor trochu v plienkach. Aj výskyt elektrických automobilov vrátane tzv. plug-inov je veľmi nízky. Snažíme sa vytvoriť platformu na to, aby sme zvýšili početnosť takejto alternatívnej dopravy. Predstavil som dnes národnú stratégiu aj koncepciu, aby sme dosiahli stanovené ciele," spresnil Žiga. Podľa neho je to 10 základných opatrení, ktoré by sa mali sledovať, no sú v nich úlohy nielen pre rezort hospodárstva.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý prerokovala vláda uvádza, že alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu. „Cieľom ich zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácia emisií skleníkových plynov a zlepšenie environmentálnych dosahov odvetvia,“ zdôvodnilo MH SR.
Chýbajúci spoločný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. „Treba vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a prípadne pre vodík," podčiarklo ministerstvo hospodárstva.
Podľa MH SR by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však treba zosúladiť s rozvojom trhu vozidiel s nízkymi emisiami a brať ich ako jeden integrálny celok pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív. Nie sú schopné úspešne fungovať samostatne.
Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO₂) v doprave. Môže to prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach. Je dôležité, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice budovali s dostatočným pokrytím. Umožní to premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí. Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Preto treba vziať do úvahy aj budúce technológie, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.
„Pre vozidlá s pohonom na zemný plyn by sa čerpacie stanice mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej distribučnej siete zemného plynu. Ak bude kvalita plynu vhodná na použitie vo vozidlách. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie,“ poznamenalo MH SR. Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív je možné podporiť ich cenovú atraktivitu stimulmi, výskumom v oblasti pokročilých biopalív, stanovením záväzného cieľa, či povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti,“ dodalo MH SR.
Nech už názov strategického materiálu „Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami“ znie akokoľvek, všade, kde sa vyskytuje slovo politika, Slováci po skúsenostiach s doterajšími vládami z toho nadšení nie sú a nebudú.
Ak ste sa tešili, čo všetko chce vláda urobiť pre našich motoristov, v pekne zabalenom množstve niekedy takmer nič nehovoriacich slov vlastne iba hľadá možnosti a prostriedky, ako dostať do nafty a do benzínu viac biozložiek, o ktorých sa už preukázalo, že nie sú ani zďaleka tak prospešné, ako sa myslelo, deklarovalo a neraz nariaďovalo. Ich použitie prináša skôr viac problémov na strane motoristov, ako pri „nepančovaných“ klasických palivách. No vysvetlite to našim odborníkom vo vláde. Tí zrejme nič nepočuli o syntetických palivách, e-nafte a podobných aktivitách, ktoré bežia vo svete!
Jedine, že by sme sa vydali netradične svojou a svojskou cestou, napríklad po stopách značky Ford, ktorá to skúša s tequilou - ale zasa nie tak celkom. Kto si však vie predstaviť slivovicu ako alternatívne palivo v nádržiach Slovákov? Alebo ako „biozložku“? Vedia ju oni „zlikvidovať“ aj inak!
Nuž a podpora elektromobility? – Bude mať význam iba vtedy, ak dá vláda poriadne „šrotovné“ pri nákupe elektrických (vrátane plug-in hybridných) modelov. Inak si Slováci „elektrické“ autá za (zhruba) dvojnásobok nekúpia. Z lásky k svojej vláde už vôbec nie.
Hliadky dopravnej polície na 10.11.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku