Obchvat Bratislavy ešte raz: ešte sa nepodpísala zmluva a už je tu odklad
13. mája – Či je nápad stavať obchvat prostredníctvom úsekov D4 a R7 dobrý, alebo nie?
„V momente, keď otvoríme úseky diaľnice D4, budeme mať tadiaľ prejazdnosť zhruba 30 000 vozidiel denne,“ vyčíslil minister dopravy Roman Brecely. To je podľa neho dvakrát toľko, ako jazdí po liptovskej diaľnici a trikrát toľko, ako medzi Prešovom a Košicami. „Toto je samotný fakt, ktorý môže napovedať, že je to zmysluplný projekt,“ doplnil Brecely.
Pripomeňme, že minister dopravy môže po opätovnom schválení vládou podpísať zmluvu na výstavbu obchvatu Bratislavy. Expertná komisia, ktorú poveril preverením projektu pripravenom ešte bývalým vedením rezortu, nezistila žiadne významné pochybenia. Do koncesnej zmluvy ministerstvo pod vedením Brecelyho doplnilo aj takzvanú protischránkovú klauzulu. Termín podpisu zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu sa však posunie. Dôvodom je podľa ministerstva dopravy vstup Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) do tohto projektu.
„Všetky dokumenty by mali byť pripravené tak, aby mohli byť podpísané do konca nasledujúceho týždňa," avizovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. Predstavitelia víťazného konzorcia, vedeného španielskou spoločnosťou Cintra, požiadali podľa jej slov ministra Romana Brecelyho o odklad termínu podpisu pre administratívne náležitosti súvisiace s pristúpením nového partnera.
„Zároveň listom deklarovali, že sa cítia byť viazaní svojou víťaznou ponukou aj po uplynutí pôvodne stanoveného termínu, teda 13. mája," doplnila hovorkyňa. Pristúpenie Európskej banky pre obnovu a rozvoj k finančnej spolupráci s koncesionárom je podľa ministra dobrou správou, pretože môže priniesť ďalšie zlacnenie celého projektu.
Starostovia obcí a mestských častí Bratislavy, ktorí presne pred rokom spustili petíciu za urýchlený začiatok výstavby D4 a R7 tvrdia, že treba urýchlene začať s výstavbou.
Starosta Dunajskej Lužnej Štefan Jurčík pripomenul, že pôvodne sa malo začať s výstavbou už na jar. Verí preto, že začiatok prác sa nebude naťahovať. „Každé otáľanie iba zhorší už i tak neúnosnú situáciu,“ zdôraznil s tým, že je nevyhnutné, aby sa v rámci R7 začalo s výstavbou úseku medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou. „Tu sú najväčšie problémy, tu sa kumuluje najväčší počet áut," vysvetlil Jurčík a poukázal pritom na fakt, že cez Dunajskú Lužnú prejde denne 28 000 áut.
„Ten, kto pozná situáciu, ktorú dennodenne zažívame, vie, ako veľmi na to čakáme,“ pripojil sa starosta Miloslavova Milan Baďanský. Ľudia sú podľa neho unavení a nahnevaní na akademické diskusie o parametroch projektu. „My nemôžeme robiť politiku a skúmať cenu, diskutovať o tom, či je vhodné to robiť formou PPP projektu. My vidíme len riešenie, ktoré je potrebné urobiť," dodal Baďanský.
Obaja starostovia sa zhodli, že v prípade potreby budú samosprávy opäť iniciovať nátlakové akcie. „Či už formou krátkodobého zatarasenia komunikácie, alebo iným spôsobom budeme štrajkovať za naozaj urýchlené začatie výstavby," povedal Jurčík.
Pre starostku bratislavských Podunajských Biskupíc Alžbetu Ožvaldovú znamená súhlas vlády s podpisom zmluvy o výstavbe obchvatu veľkú úľavu i zadosťučinenie. „Končí sa môj boj, ktorý som od roku 2007 viedla s mudrlantmi, ktorí spochybňovali potrebu rýchlostnej cesty R7," skonštatovala. Na rozdiel od Jurčíka si nemyslí, že je dôležité začať za každú cenu s výstavbou úseku medzi bratislavskou Bajkalskou ulicou a Dunajskou Lužnou. „Ak by nás mali zbrzdiť niektoré technicko-administratívne veci, o ktorých viem, že ešte nie sú úplne doriešené, nech sa pokojne začne aj úsekom Dunajská Lužná - Holice. Dôležité je, aby sa začalo," zdôraznila Ožvaldová.
Rozhodnutie vlády víta aj starosta bratislavskej Vrakune Martin Kuruc. „Som rád, že sa veci pohli dopredu a naše spoločné úsilie prináša výsledky," uviedol vo svojom profile na sociálnej sieti. Zopakoval prísľub, že navarí prvý deň robotníkom na stavbe.
Hliadky dopravnej polície na 13.05.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku