Bratislavu a Pezinok by mohla spájať električková trať
16. marca – Bratislava sa podľa primátora má vrátiť ku konceptu železničnej stanice Filiálka.
Hlavné mesto Slovenska má vážne a dlhodobo neriešené dopravné problémy. Cesty sú plné, nie je dosť parkovísk, chodníky sú zapchaté a mestská hromadná doprava išla do úzadia. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal vidí riešenie v posilnení koľajovej dopravy. Mala by podľa neho tvoriť nosný systém dopravy v meste. „Musíme sa vrátiť ku konceptu železničnej stanice Filiálka," zdôraznil Nesrovnal včera na 12. Fóre koľajovej dopravy, ktoré sa konalo v Bratislave. Chce totiž vyriešiť severo-južné prepojenie mesta. Teší ho preto, že štúdia realizovateľnosti, ktorú si zadali vypracovať Železnice Slovenskej republiky na modernizáciu dopravného uzla Bratislava, skúma aj stanicu Filiálka.
„Samozrejme v skromnejšom rozsahu ako bol ten predchádzajúci projekt, ktorý bol nereálny a nezrealizoval sa," dodal Nesrovnal. Do hlavného mesta prichádza podľa jeho slov každý deň 150 000 ľudí a toto číslo bude narastať. Mesto tak podľa primátora pripravuje so starostami jednotlivých častí aj novú parkovaciu politiku. Zaviesť ju chce čo najskôr, minimálne v najväčších mestských častiach. Nesrovnal pripomenul pri riešení dopravnej situácie aj rekonštrukciu električkových radiál či obnovu vozového parku.
S podobnými dopravnými problémami ako Bratislava však zápasí aj metropola východného Slovenska – Košice. Viceprimátor Košíc Martin Petruško na 12. Fóre koľajovej dopravy pripomenul, že mesto od roku 2014 naštartovalo jednu z najväčších rekonštrukcií električkových tratí. Hrozilo totiž, že niektoré trate sa budú musia odstaviť. Zároveň mesto získalo prostriedky aj na obmenu vozového parku. V modernizácii električkových tratí chce mesto pokračovať, snaží sa tiež riešiť aj parkovanie. Ľudia si totiž podľa neho odvykli využívať mestskú hromadnú dopravu, pohybujú sa skôr autami a v nich väčšinou sedí len jeden človek. "Chceme vrátiť ľudí naspäť do mestskej hromadnej dopravy," dodal Petruško.
Je zaujímavé, že by starostovia obcí pri hlavnom meste privítali možnosť, aby z Bratislavy do Pezinka, cez Chorvátsky i Slovenský Grob, mohla v budúcnosti jazdiť električka. Takto chcú riešiť nepriaznivú situáciu dopravy do Bratislavy. „Stavba električkovej trate z hlavného mesta do Pezinka je zatiaľ v rovine plánov," povedal starosta Chorvátskeho Grobu Radovan Benčík, ktorý je presvedčený, že prostriedky z fondov Európskej únie poskytujú na to priestor. Zástupcovia niektorých samospráv pod Malými Karpatmi sa obrátili na ministerstvo dopravy s petíciou na vybudovanie električkovej trate. „Momentálne sa sústreďujeme najmä na riešenie aktuálnej katastrofálnej dopravnej situácie, ktorej pomôže križovatka Triblavina," skonštatoval Benčík. Súčasná dopravná situácia si vyžaduje podľa jeho slov bezodkladné riešenie, ktoré má priniesť okrem spomínanej diaľničnej križovatky aj rozšírenie diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Trnavou, ako aj vybudovanie obchvatu Bratislavy.
„Vďaka schváleným územným plánom okolitých obcí je predpoklad, že sa bude násobne zväčšovať rozsah výstavby. Musíme preto myslieť aj na ďalšie možnosti zvýšenia životného komfortu našich obyvateľov," vysvetlil starosta Chorvátskeho Grobu. Križovatka Triblavina podľa neho pomôže iba občanom, ktorí cestujú autom, a nevyrieši situáciu všetkých obyvateľov. „Naším cieľom je dostať autá preč z ciest, dostať ľudí na 'železnicu', čo v prípade vybudovania električkovej trate so zastávkami v Chorvátskom a Slovenskom Grobe ideálne spĺňa naše potreby," podotkol Benčík.
Ministerstvo dopravy sa zaoberá spracovaním podkladov na list starostu obce Chorvátsky Grob. Odborné sekcie momentálne vypracovávajú odborné stanoviská. Hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová skonštatovala, že v rámci územného generelu dopravy hlavného mesta sa neráta so žiadnou električkou do Pezinka.
Hliadky dopravnej polície na 16.03.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku