Obchvat Bratislavy cez PPP môže byť predražený o miliardu, ministerstvo oponuje
13. októbra – Výstavba obchvatu Bratislavy môže byť o miliardu predražená v porovnaní so štandardnou formou výstavby.
Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorú inštitút zverejnil „Podľa našich analýz môže byť tento obchvat predražený oproti tradičnému obstarávaniu až o miliardu eur“, zdôraznil riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Zároveň, v prípade realizácie tohto projektu sa môže podľa jeho slov vytvoriť skrytý dlh štátu na úrovni 2 až 3 % hrubého domáceho produktu (HDP). „Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok už dokonca uvádza, že výška tohto skrytého dlhu môže byť 2,4 % HDP“, dodal.
Podpisom zmluvy na výstavbu obchvatu ako PPP projektu sa totiž štát zaviaže dlhé roky dopredu splácať splátky za výstavbu a prevádzku diaľnice. Tieto splátky sa však v danej chvíli nezapočítavajú do deficitu ani do dlhu. Reálne ale vláda má záväzky, keďže splátky musí pravidelne uhrádzať.
Inštitút zverejní finančný model, kde detailne zverejní všetky prepočty, ktoré ho vedú k záveru, že PPP projekt môže byť predražený o miliardu eur. Okrem iného ale uvádza, že štúdia realizovateľnosti, ktorá porovnávala výhodnosť výstavby obchvatu cez PPP projekt v porovnaní so štandardným modelom, bola urobená narýchlo a v konflikte záujmov. Inštitút v nej pritom našiel niekoľko chýb. Len ich opravením dospel k tomu, že PPP projekt nie je výhodnejší o vyše 300 miliónov eur oproti tradičnému modelu výstavby, ale naopak, že je o vyše 500 miliónov eur nevýhodnejší. Napríklad, že v štúdii boli nadhodnotené stavebné náklady či financovanie štandardného variantu výstavby a nekonzistentné boli aj predpoklady pri výpočte úžitkov pre cestujúcich. "Je tam veľký počet skreslení, ktoré zvýhodňujú variant PPP," opísal Marian Jánoš z INEKO.
V štúdii sa okrem iného podľa jeho slov nezohľadnila vyššia zostatková cena diaľnice pri výstavbe bežnou formou. Predpokladá sa v nej totiž, že takáto diaľnica by sa začala prevádzkovať o sedem rokov neskôr. V tom prípade by mala mať vyššiu životnosť a vyššiu zostatkovú cenu, s čím ale štúdia nepočítala. Zároveň sa podľa INEKO spracovateľ štúdie odvoláva na ministerstvo dopravy, keď hovorí, že s výstavbou cesty bežnou formou by bolo možné začať až o sedem rokov neskôr než ako pri PPP projekte. "Tento kľúčový predpoklad priniesol vyše miliardu v prospech PPP, ale nezakladá sa na žiadnej nezávislej analýze," dodal Jánoš.
INEKO pritom za najpesimistickejší možný predpoklad odhaduje posun výstavby pri bežnej forme nie o sedem, ale o 5,5 roka neskôr. „To prináša skoro 200 miliónov eur v neprospech variantu PPP“, dodal Jánoš. Odvoláva sa pri tom na ekonomický rast a stúpajúci výber daní, ktorý smeroval k zvyšovaniu očakávaných príjmov štátu spolu o vyše 1,9 miliardy eur za tri roky. Podľa INEKO by tak vláda mohla a mala hľadať zdroje na financovanie úsekov obchvatu Bratislavy zo štátneho rozpočtu už v najbližších rokoch.
Inštitút zároveň upozornil na niekoľko zlyhaní, ktoré podľa neho v prípade obchvatu Bratislavy urobilo ministerstvo dopravy. V prvom rade prijal rezort podľa Jána Kovalčíka z inštitútu rozhodnutie o výstavbe obchvatu cez PPP projekt bez kľúčových dát o doprave. "Dodnes ministerstvo nevie, akú časť dopravy z preťažených úsekov D1 v Bratislave dokáže diaľnica D4 prevziať na seba," upozornil Kovalčík.
Pripravovaná diaľnica D4 totiž predovšetkým pomôže tranzitnej doprave, ktorá je ale v Bratislave okrajová. Preto by bolo podľa INEKO namieste pozrieť sa predovšetkým na možné riešenia kľúčovej dopravy, ktorou je vnútromestská doprava a doprava tvorená každodenným dochádzaním za prácou, či už v rámci Bratislavy, alebo z regiónu smerom do hlavného mesta. Toto je práve doprava, ktorá dominuje a ktorá preťažuje cesty. Napríklad na Prístavnom moste predpokladá inštitút odľahčenie dopravy po dobudovaní PPP projektu len o 13 %. „Žiaľ, vyrieši to oveľa menej, ako sa všeobecne očakáva“, dodal Kovalčík.
Inštitút preto vyzval ministerstvo, aby nepokračovalo v obstarávaní firmy, ktorá má obchvat postaviť formou PPP projektu. A to až dovtedy, kým riadne a neskreslene posúdi prínosy a náklady projektu, a tiež aj možnosti financovania ciest D4 a R7 zo štátneho rozpočtu.
Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína. Myslí si to Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, ktoré takto zareagovalo na dnešné vyjadrenia predstaviteľov INEKO.
„Aj bývalá vláda, v ktorej Ján Kovalčík (v súčasnosti INEKO) pôsobil ako hlavný stratég Jána Figeľa, plánovala výstavbu tejto cesty formou PPP“, pripomenul v reakcii hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ide totiž podľa jeho slov o jedinú reálnu alternatívu, ako začať s výstavbou už teraz.
O nákladoch na tento projekt bude pritom podľa ministerstva možné rozprávať až v momente, kedy bude známa najlepšia ponuka z prebiehajúcej súťaže. „Po skončení súťaže sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti“, avizoval Kóňa.
Kým teda nebude známa definitívna suma, rezort dopravy vníma akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami. „Podľa nášho názoru by sa malo o výstavbe diaľnic rozhodovať odborne a na základe potrieb ľudí v regióne, a nie politicky“, doplnil Kóňa.
Hliadky dopravnej polície na 13.10.2015
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 31 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna |
D2 | VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza |
okres Senec | Škoda Fabia modrá, VW Golf modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf modrá |
okres MA, PK, SC | Škoda Fabia modrá |
Trnavský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Superb hnedá, VW Golf biela, VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | Škoda Fabia modrá |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
okres Trnava | Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá |
TT kraj | VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj | 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Bánovce nad Bebravou | VW Golf modrá |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
Nitriansky kraj | 25 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d hnedá, Škoda Superb sivá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia modrá, Škoda Fabia biela |
okres Levice | VW Golf sivá, VW Golf čierna, Kia cee´d hnedá |
okres Komárno | Opel Astra biela, Škoda Fabia modrá |
okres Topoľčany | Škoda Fabia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica | VW Golf sivá |
okres Brezno | Kia cee´d biela, VW Passat čierna |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Revúca | VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota | Seat Leon sivá |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | VW Golf biela |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Škoda Superb čierna |
Žilinský kraj | 21 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca , Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš , Ružomberok | VW Golf sivá, Škoda Superb čierna |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela |
okres Žilina, Bytča | VW Golf modrá, Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a 11 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb kombi čierna, SEAT Leon šedá, VW Passat čierna, Škoda Superb sedan čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | VW Golf modrá, Škoda Fabia modrá |
okres Poprad | Škoda Superb Combi sivá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
Košický kraj | 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačené hliadky polície |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia sivá |
okres Michalovce, Sobrance | VW Golf sivá, Škoda Fabia modrá |
okres Trebišov | Škoda Superb čierna, Škoda Fabia biela |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku