Diaľničný obchvat Viedne stál Rakúšanov sotva polovicu nášho bratislavského
26. januára – Za jeden kilometer zaplatí Slovensko od 68 do 77 miliónov eur, Rakúsko len 39 miliónov eur.
18. januára som sa na tomto mieste čudoval, ako je možné, že podľa štúdie uskutočniteľnosti projektu, ktorú zverejnilo ministerstvo dopravy, znamená výstavba obchvatu Bratislavy formou PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) ušetriť 85 až 312 miliónov eur. Oproti bežnému, klasickému spôsobu financovania výstavby to má byť lacnejšie o 5 až 18 %.
No ako je možné, že porovnateľná výstavba hneď tuto za našimi humnami je o polovicu lacnejšia?! Upozornil na to ekonomický analytik strany Most-Híd Tomáš Meravý. Odvoláva sa na správu rakúskej verzie Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý hodnotil celkom 51 kilometrov stavby obchvatu Viedne aj s priľahlými cestami. Rakúski úradníci v správe z roku 2010, keď dali diaľnicu do užívania uviedli, že najlacnejší uchádzač v tendri navrhol celkové splátky za diaľnicu v hodnote asi 2 miliardy eur.
Kontrakt na diaľnicu v Rakúsku podobný nášmu na Slovensku stál asi 2 miliardy, veľký diaľničný projekt obchvatu okolo Bratislavy aj s napojením smerom na Dunajskú Stredu, podľa plánu ministra dopravy Jána Počiatka vyjde podľa odhadu štátu celkovo na 4,2 miliardy eur. „Za vyše 4 miliardy eur, ktoré plánuje vydať na stavbu 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest slovenská vláda, by sa pri rakúskych cenách dal postaviť celý projekt dvakrát. Alebo by sme mohli rýchlostnú cestu R7 predĺžiť o ďalších 60 km, takže by viedla až do Komárna alebo Nových Zámkov,” komentoval stav ekonóm Meravý.
Ministerstvo dopravy namieta, že v prvom rade ide o odhad, konečnú cenu by mal stanoviť tender. Podľa hovorcu ministerstva Martina Kóňu sú rozdiely vysvetľujúce 2 miliardy v náš neprospech napríklad v tom, že rakúsky projekt je starší, technicky aj finančne inak nastavený a neboli v ňom iba úplne nové cesty.
Rakúšania tieto cesty ešte splácajú, lebo aj oni stavali diaľnice nás, diaľnice stavali pomocou PPP projektu. Zhotoviteľ teda nielen stavia diaľnicu, ale si na ňu aj požičiava a potom ju ešte približne 30 rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu za tieto služby postupne platí. Investor v Rakúsku, na rozdiel od Slovenska, zodpovedá aj za dostatok automobilov, ktoré jazdia po spoplatnenej diaľnici.
Kde sú rozdiely? Na prvý pohľad nie sú. Odhad ceny výstavby 59 kilometrov ciest u nás je 1,3 miliardy eur. V Rakúsku to malo byť približne 880 miliónov eur. Rozdiel je zhruba 5 miliónov eur na kilometer. Lacnejšie pre Rakúšanov. Rakúšania však majú na diaľnici tunely, ktoré bývajú najdrahšou časťou stavby. V našom projekte tunely nie sú, ale je tam náročná stavba mosta ponad Dunaj a v lužných oblastiach. Žeby až takto draho? Ministerstvo dopravy tvrdí, že na rakúske cesty sa úvery požičiavali vo vhodnom čase a veľmi lacno aj od vládnych inštitúcií. Lenže aj dnes sa dajú úvery získať veľmi lacno. Strana Sieť Radoslava Procházku radí ministerstvu, aby urobilo to, čo v Rakúsku: požičať si čo najlacnejšie aj cez špeciálne fondy. Aj ministrovi financií Petrovi Kažimírovi prekážalo, že na ministerstve dopravy akosi nerátali s pôžičkou zo špeciálneho Slovenského investičného fondu, do ktorého natiekli eurofondy na lacné úvery pre podobné investície. Zaujímavé, že sa potom v jednom z materiálov ministerstva dopravy objavila možnosť ušetriť 240 miliónov eur. V poznámke pod čiarou. Ďalšia šanca na lacné financovanie je z Európskej únie cez takzvaný Junckerov fond. Premiér Robert Fico spomínal na adepta pre Junckerov fond práve obchvat Bratislavy, no minulý týždeň už povedal, že teraz ešte nikto presne nevie, či sa tieto peniaze budú dať použiť a ako presne. Pritom v deň, keď schválili nové PPP, sa vo vláde venovali aj tomuto fondu. Premiér aj ministri vzali na vedomie, že sa peniaze z fondu začnú používať už tento rok. Takže ako, pán premiér?
Kým sa nám dostane nejakej odpovede, nezabudnite, že vás na cestách na západe Slovenska môžu dnes prekvapiť snehové jazyky a záveje. Takže pozor na ne, ale tiež na tlak. V pneumatikách, aj v krvnom obehu...
Hliadky dopravnej polície na 26.01.2015
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza |
D2 | VW Golf modrá |
okres Pezinok | VW Golf biela |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
okres Malacky | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf sivá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC | VW Golf modrá |
Trnavský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Superb čierna, VW Golf biela, VW Passat čierna |
TT kraj | VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | Seat Leon sivá |
okres Skalica | Kia cee´d hnedá |
okres Trnava | Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá |
Trenčiansky kraj | 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Bánovce nad Bebravou | VW Golf modrá |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Trenčín a Ilava | VW Golf modrá |
Nitriansky kraj | 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Škoda Superb sivá, Kia cee´d hnedá |
okres Nové Zámky | Škoda Fábia zelená |
okres Levice | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá |
okres Komárno | Škoda Fabia modrá, Opel Astra biela |
okres Topoľčany | Škoda Fábia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Škoda Superb čierna |
okres Banská Bystrica | VW Golf biela |
okres Brezno | Škoda Fabia biela |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Rimavská Sobota | Seat Leon sivá |
okres Zvolen | Škoda Fabia modrá |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela, VW Passat čierna |
Žilinský kraj | 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Škoda Superb čierna, VW Golf sivá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Žilina, Bytča | VW Golf modrá, Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá, VW Passat čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | VW Golf modrá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 23 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia biela |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
okres Spišská Nová Ves | Škoda Superb čierna |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
D1, okres Košice - okolie | Seat Leon sivá |
D1, R1, R4, okres Košice - okolie | Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: red, minv.sk, dennikn
Komentáre k článku