Projekt objektívnej zodpovednosti nám zrejme preplatí Európska komisia
14. januára – Zariadenia na automatické odhaľovanie a spracovávanie dopravných priestupkov chýbajú.
Štát nemá potrebné milióny na ich nákup zo štátneho rozpočtu. Podľa Ministerstva vnútra zrejme kúpia systém na objektívnu zodpovednosť z eurofondov. Policajti dnes tento inštitút využívajú iba v poloautomatickom režime. Automatický systém a zariadenia na odhaľovanie a spracovávanie dopravných priestupkov chýbajú, štát pritom potrebné milióny nemá. „Získali sme možnosť prefinancovať tento projekt z eurofondov, čo je asi najlepší variant,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák na tlačovej besede, na ktorej minulý týždeň spolu s vedením polície hodnotil nehodovosť za minulý rok. Pôvodne na ministerstve uvažovali aj o tom, že by objektívnu zodpovednosť prevádzkovala vo forme licencie súkromná firma. Podrobnosti o národnom projekte chce Kaliňák predstaviť o niekoľko dní.
Dopravní policajti začali v polovici januára 2014 využívať inštitút objektívnej zodpovednosti, môžu teda pokutovať bez zastavenia vozidla a oznámenie o pokute zasielať držiteľovi auta. Policajný prezident Tibor Gašpar pred rokom priznal, že sa budú spoliehať aj na psychologický efekt. Počas roka využívania objektívnej zodpovednosti zistili policajti 7 208 správnych deliktov. Najviac pokút poštou poslali za rýchlosť (6 500 prípadov), za nezastavenie na stopke a červenej išlo majiteľom áut 421 pokút. Dodržiavanie predpisov o zastavení a státí pokutovali v 112 prípadoch, nedovolené predbiehanie riešili objektívnou zodpovednosťou 66-krát. Zavedenie objektívnej zodpovednosti v Maďarsku znamenalo podľa Kaliňáka 30-percentný pokles dopravnej nehodovosti.
Policajti však využívajú objektívnu zodpovednosť len v poloautomatickom režime. Zariadení na automatické zisťovanie a spracovávanie priestupkov je málo, policajti teda musia celú agendu spracovávať ručne. Pomáhajú si radarmi v autách, videokamerami a prenosnými radarmi. Keď zadokumentujú priestupok, overia identitu majiteľa alebo držiteľa vozidla v policajných evidenciách, potom vyhotovia rozkaz o uložení pokuty aj s fotodokumentáciou o spáchaní deliktu a odošlú to držiteľovi vozidla. Väčšinu z tohto procesu by však mali robiť špeciálne zariadenia a automatický systém. Na cesty by mali pribudnúť stacionárne meracie zariadenia, niektoré budú merať rýchlosť, ďalšie sa budú venovať jazde na červenú, či prechodu cez železničné priecestie. „Budú v najnebezpečnejších úsekoch. Bezpečné cesty nás v prípade objektívnej zodpovednosti budú zaujímať minimálne,“ hovoril Kaliňák s tým, že prístroje pôjdu hlavne na cesty I. triedy, nebezpečné križovatky a ďalšie úseky, ktoré vníma polícia ako najrizikovejšie.
Rozkaz o uložení pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti obsahuje údaje o účastníkovi konania ako držiteľovi motorového vozidla, výšku pokuty s popisom skutku a tiež informácie o spôsobe úhrady, odôvodnenie a poučenie. Ak držiteľ vozidla do 15 dní od doručenia rozkazu uhradí dve tretiny z uloženej výšky pokuty, pokuta sa považuje za uhradenú v plnej výške. Túto informáciu ľudia nájdu v rozkaze spolu s presnou sumou, ktorá je vypočítaná z plnej výšky pokuty. Ak majiteľ vozidla nechce pokutu platiť, lebo auto v čase spáchania priestupku nešoféroval, môže proti rozkazu o pokute podať odpor. Odpor však musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu vodiča. Podaním takéhoto odporu sa rozkaz ruší a vec sa ďalej rieši v správnom konaní. Ak sa však nedokáže vina osobe uvedenej v odpore, polícia pokračuje v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla.
Objektívnou zodpovednosťou dokumentuje polícia zákaz predchádzania, rýchlosť jazdy, povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“, zákaz otáčania a cúvania, ďalej zákaz zastavenia a státia, prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, prekročenie stanovených hmotností vozidla, zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.
Takže to, čo sa doteraz robilo v podstate poloamatérsky a na kolene bude oveľa viac automatizované a budú nás podstatne viac „navštevovať“ obálky s platobnými rozkazmi... Alebo sa na to vy...kašleme a začneme jazdiť tak, aby boli tie ich miliónové zariadenia vhodné akurát tak do múzea?
Hliadky dopravnej polície na 14.01.2015
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 30 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb tmavohnedá metalíza |
D2 | VW Golf modrá |
okres Pezinok | VW Golf biela |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
okres Malacky | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC | VW Golf sivá |
Trnavský kraj | 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Superb čierna, VW Golf biela, VW Passat čierna |
Operatívne v celom TT kraji | VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | VW Passat čierna |
okres Galanta | VW Passat čierna |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
okres Skalica | Kia cee´d hnedá |
okres Trnava | Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá |
Trenčiansky kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
okres Trenčín a Ilava | VW Golf modrá |
Nitriansky kraj | 28 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Škoda Superb sivá, Kia cee´d hnedá |
okres Nové Zámky | Škoda Fábia zelená |
okres Levice | Škoda Fabia biela |
okres Komárno | Škoda Fabia modrá |
okres Topoľčany | Škoda Fábia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Škoda Superb čierna |
okres Banská Bystrica | VW Golf biela |
okres Brezno | Škoda Fabia biela |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Rimavská Sobota | Seat Leon sivá |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela, Škoda Superb hnedá |
Žilinský kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Škoda Superb čierna, VW Golf sivá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Žilina, Bytča | VW Golf modrá, Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá, VW Passat čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 25 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
D1, okres Košice - okolie | Seat Leon sivá |
okres Michalovce | VW Golf sivá |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela, Škoda Superb čierna |
ZDROJ: SITA, minv.sk, red.
Komentáre k článku