Slovensko vedie vo výrobe biopalív. Tankujeme ich každý deň. Oplatí sa to?
Ročne sa na Slovensku vyprodukuje 130 tisíc metrov kubických bioetanolu a 100 tisíc ton biodieselu. Sme tak jeden z najvýznamnejších producentov biopalív medzi novými členskými štátmi EÚ.
Do biopalivového odvetvia na Slovensku sa zatiaľ preinvestovalo 140 miliónov eur. Podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív, vďaka týmto investíciám vzniklo priamo i nepriamo viac ako 1 500 pracovných miest. Ročne sa na Slovensku vyprodukuje 130 tisíc metrov kubických bioetanolu a 100 tisíc ton biodieselu. "Slovenský biopalivový priemysel sa radí na popredné miesta medzi novými členskými štátmi EÚ," uviedlo združenie.
Biopalivá nachádzajú v najväčšej miere uplatnenie v doprave primiešavaním do fosílnych palív. Ich obsah v benzíne a nafte na Slovensku v súčasnosti predstavuje 4 % objemu energie. Európska únia chce do roku 2020 zvýšiť obsah biopalivovej zložky v objeme spotrebovaných motorových palív na 10 %. V súčasnosti sa vyrábajú biopalivá najmä z kukurice, repky olejnej, obilnín, sóje, či repy. Ide o biopalivá prvej generácie. Podľa nového návrhu Európskej komisie by mali firmy myslieť už aj na biopalivá druhej generácie. Vyrábať by sa mali z dreva, odpadu z lesa, lístia, kôry, zo slamy, z odpadových rastlinných olejov, či z biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu.
Slovenské Združenie pre výrobu a využitie biopalív sa vývoju smerom k druhej generácií biopalív nebráni. V súčasnej situácii navrhuje ponechať 8 % biopalív prvej generácie a 2 % pre biopalivá druhej generácie. Združenie však upozorňuje, že takáto zmena legislatívnych pravidiel za chodu narúša stabilitu regulačného rámca aj investičného prostredia. Do budúcnosti sa počíta aj s biopalivami tretej generácie, vyrábanými zo siníc a rias.
Takže na otázku, či sa to oplatí je jednoduchá odpoveď: ako komu. Výrobcom áno, politikom tiež (zbierajú bodíky v očiach voličov). Vodiči ani životné prostredie z toho veľký úžitok nemajú. Biopalivá dokázateľne zvyšujú ceny potravín, palív a nie sú až tak ekologické ako sa myslelo. Ich ekologickosť spočíva hlavne v tom, že pochádzajú z obnoviteľných zdrojov. Pri ich spaľovaní sa však spotrebúva rovnaké množstvo CO2 ako pri spaľovaní fosílnych palív. Navyše v súčasnosti využívané biopalivá odoberajú z pôdy, ktorá sa doteraz využívala na pestovanie potravinárskych plodín, prípadne uberajú z "pľúc zeme," teda z lesov, ktoré sa dokážu s oxidom uhličitým vysporiadať. V podstate sú tak biopalivá ešte horšie než bežné palivá. Zlepšenie by mohli priniesť biopalivá druhej a tretej generácie, ktoré sa však zatiaľ hudbou budúcnosti.
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza tmavá |
D2 | Škoda Superb sivá metalíza |
okres PK | Škoda Fabia modrá |
okres SC | Škoda Fabia modrá |
okres MA | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá, Seat Leon sivá |
okres MA, PK, SC | VW Passat modrá |
Trnavský kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 3 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna |
Rýchlostná cesta R1 | Kia cee´d sivá |
okres Trnava | Kia cee´d hnedá |
Trenčiansky kraj | 10 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 3 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Trenčín a Ilava | Škoda Fabia biela |
okres Partizánske | Škoda Fabia zelená |
Nitriansky kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d, Škoda Superb sivá |
okres Komárno | Škoda Fabia modrá |
okres Levice | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia zelená |
okres Komárno |
Škoda Fabia modrá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica | Škoda Superb čierna |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Rimavská Sobota | Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | Škoda Superb čierna |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Superb čierna |
okres Brezno | Kia cee´d biela |
Žilinský kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Žilina, Bytča | VW Passat čierna |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš | Opel Astra biela |
Prešovský kraj | 31 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb strieborná, Škoda Superb čierna, SEAT Leon sivá |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Vranov | Škoda Fabia biela |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Kežmarok | Škoda Fabia modrá |
Košický kraj | 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 2 neoznačené hliadky polície |
okres Košice | VW Passat modrá |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, idnes.cz, Ministerstvo vnútra SR, euractiv.com
Komentáre k článku