2017-11-26 04:05:00
Brzdy,vysávače,filtre
Brzdy,vysávače,filtre
Zdroj: Tallano.fr

Brzdy budú čistejšie – dostanú vysávače na pevné častice

Bojovníci proti škodlivým pevným časticiam majú nového nepriateľa - brzdy.

    Vedecké práce zistili, že sa z brzdového obloženia auta uvoľňuje viac škodlivých látok ako z výfuku auta s motorom, ktorý spĺňa normu Euro 6. Riešením má byť filter, alebo dokonca  vysávač. Vďaka tomu sa už nebude mať ako tvoriť čierna vrstva nečistôt, ktorá sa dá tak ťažko odstrániť z kolies pri každom umývaní.

    Pre pľúca sú tieto nečistity väčšou hrozbou, ako pevné častice, ktoré dnes opúšťajú výfuky moderných áut. Preto začínajú vznikať prototypy vysávačov, ktoré by zachytávali prach z bŕzd. Pozornosť zbystrila už aj Európska únia – v rukách má odbornú štúdiu už od roku 2014. Varuje pred emisiami z prachu bŕzd. Vďaka tomu vysoko pravdepodobne tak počas nasledujúcich rokov dostanú medzi vodičmi neobľúbené filtre pevných častíc mladších súrodencov. Budú však umiestnené na brzdových strmeňoch.

Zdroj: Tallano.fr

    Dôvodom je zistenie, že kým súčasné vozidlá plniace emisnú normu Euro 6 produkujú na každý prejdený kilometer už iba päť miligramov mikročastíc pochádzajúcich zo spáleného paliva, z brzdových systémov sa ich do vzduchu dostáva tridsať miligramov. Podľa štúdie, ktorú si nechala vypracovať Európska komisia, bude v roku 2030 z bŕzd a tiež z pneumatík pochádzať 90 percent nebezpečných pevných častíc, ktoré autá vytvoria. Ročne to sú desiatky ton, ktoré podľa zdravotných štúdií končia v pľúcach Európanov a môžu mať rakovinotvorné účinky.

    Podobné údaje má aj francúzsky inštitút sledujúci kvalitu ovzdušia v Paríži. Podľa neho zavedenie filtrov pevných častíc výrazne zlepšilo situáciu, pozornosť však treba obrátiť práve na brzdy a pneumatiky. „V roku 2008 sa opotrebenie bŕzd, pneumatík a vozovky podieľalo na emisiách pevných častíc 29 percentami,  teraz je to 70 percent,“ uvádza úrad.

Zdroj: Tallano.fr

    Už niekoľko výrobcov sa preto začalo zaoberať vývojom systémov, ktoré majú prach zachytiť. Jedným z nich je francúzska firma Tallano, ktorá si patentovala akýsi vysávač, ktorý z každého kolesa odsáva pri brzdení uvoľnený prach. Ukladá sa do zásobníkov, ktoré raz za čas vodič vyčistí, alebo sa o túto špinavú prácu postará servis. „Už existujú systémy odsávajúce prach, ale ovplyvňujú schopnosť chladenia brzdového kotúča. Tento systém negatívne vplyvy eliminuje,“ uviedla francúzska firma v podkladoch pre patent. Systém by mal fungovať len na princípe tlaku vzduchu, nepotrebuje teda žiadny pohon a podľa všetkého ani zložitú techniku, ktorá by sa mohla pokaziť.

Zdroj: Tallano.fr

    Ďalšie riešenie predstavil v tomto roku výrobcu filtrov Mann + Hummel na autosalóne vo Frankfurte. Firma vyvinula špeciálny filter, ktorý škodlivé častice zadržiava. Vďaka veľmi jednoduchému princípu sa dá osadiť dokonca aj dodatočne, teoreticky by ho tak mohli začať používať aj majitelia starších áut. Nemecký výrobca tvrdí, že filter v žiadnom prípade neovplyvní funkciu bŕzd, hlavne ich správne chladenie.
    Obe firmy okrem ekológie propagujú aj ďalšiu výhodu zberu brzdového prachu - vodičom odpadne spomínané umývanie špinavých diskov kolies. Tie sú totiž ušpinené práve od prachu z brzdového obloženia. Dôkaz vidíte na svojich kolesách - viac sú zašpinená sú vždy predné kolesá, ktoré majú väčšie brzdové kotúče a vyvíjajú väčšiu brzdnú silu. Bubnové brzdy mali povrch špinavý väčšinou len od blata.

Podľa záverov štúdie prebehlo už niekoľko laboratórnych testov, ktoré potvrdili, že mikročastice z brzdového obloženia môžu byť zdraviu škodlivé. Približne z polovice ho totiž tvoria kovy. Vysávače by sa nemali objaviť len na autách, oveľa pravdepodobnejšie je, že najskôr zamieri na oveľa väčšie stroje - francúzska Agentúra pre ochranu životného prostredia totiž v roku 2015 zmerala koncentrácia škodlivých mikročastíc v metre a na podzemných nástupištiach železničnej stanici.

    Výsledky boli horšie, ako sa očakávalo. Kým vo voľnom priestore je priemerná koncentrácia najškodlivejších mikročastíc označovaných PM 10 (teda menších ako 10 mikrometrov) 25 - 30 mikrogramov na kubický meter vzduchu, v metre je to 70 až 120 mikrogramov. Dokonca počas špičky, kedy súpravy jazdia najčastejšie, stúpla koncentrácia až na 1000 mikrogramov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo